Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 21:47

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 dec 2003, 15:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2003, 14:22
Indlæg: 704
Geografisk sted: Jyllinge
Der var på et tidspunkt en tråd med "tandrems teori" hvor knasterne rykkede sig ved skift af tandrem og derved ændrede kompressionen. Så er det jeg tænker om der er mulighed for at indstille min knaster (har justerbare takthjul) uden brug af rullefelt?? Jeg har prøvet på "gefühl" men jeg kan sku ikke sige om det er bedre eller dårligere. Jeg tænkte på om det kan gøres ved måling af kompression eller lignende??? Man skal jo have et eller andet sjov at lave når man keder sig :-)

_________________
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2003, 18:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2003, 14:22
Indlæg: 704
Geografisk sted: Jyllinge
Bobelop, det kan sku da ikke være rigtigt at der ikke er nogen der ligger inde med et par guldkorn :roll:

_________________
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 dec 2003, 19:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
NMB1022 skrev:
Der var på et tidspunkt en tråd med "tandrems teori" hvor knasterne rykkede sig ved skift af tandrem og derved ændrede kompressionen. Så er det jeg tænker om der er mulighed for at indstille min knaster (har justerbare takthjul) uden brug af rullefelt?? Jeg har prøvet på "gefühl" men jeg kan sku ikke sige om det er bedre eller dårligere. Jeg tænkte på om det kan gøres ved måling af kompression eller lignende??? Man skal jo have et eller andet sjov at lave når man keder sig :-)
'
Ved at optimerer knastindstillingen v.h.af kompressions trykket får du kun optimeret overlappet ved starter omdrejninger. Da du ikke kører med starter omdrejninger normalt.vil jeg råde dig til at tage en tid på accelrations tiden fra 2000 omd/min til xxxxx. men pas påikke at bukke ventilerne når du justerer knastakslerne.

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2003, 20:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Bukker ventilerne??? Han skal vel ikke lige frem flytte hjulet mere end én tand? Min erfaring siger mig jo at en tandrem der står bare én tand forkert. Det mister MEGET effekt...! Jeg ved ikke hvor mange benzin biler det kan bukke ventiler ved at remmen står én tand forkert, men mit gæt er ingen.

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2003, 20:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Nej normalt ikke på en standart motor. Men da der ikke var nogle data om motoren udover de justerbare knasthjul. Ville jeg bare advare mod dette fænomen, der kan opstå ved andre knastaksler og forhøjet kompression. :!:
Til det med at stille knastakslen en tand forkert er det riktigt at der mistes eget effekt, men med et ell. to justerbare knasthjul er det normale justeringsområde kun+- 15 grader. :idea:
Derudover har kun set at man flytter motorens momentkurve op eller ned, ved at justerer knastakslerne

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2003, 21:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Nå... Du mener ikke der er noget effekt at hente? Man kan kun ændre lidt på forholdet mellem NM og HK eller hvordan? Jeg ville jo mene at der må være et sted/kombination hvor de giver den bedste ydelse, men at der ikke er ret meget at hente på sådanne justebar knasthjul. Og at det absolut ikke er noget man kan udnytte uden et rullefeldt...

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2003, 21:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
nu skrev jeg momentkurve, det jeg mente var at man kan flytte den effekt forøgelse/momentforøgelse op og ned i motorens omdrejnings register. Så derfor kan man som alterativ til et rullefelt bruge tider man har målt på "vejen. :wink:
M.V.H morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2003, 21:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2003, 14:22
Indlæg: 704
Geografisk sted: Jyllinge
Arrhh jeg vil nu vove at påstå at der er en del hk at hente ve at justere dem da de kan stå helt forkert (som vi fandt ud af i den anden tråd) Jeg kan lige tilføje at kompresionen ikke er hævet, da der er planer om mild trykladning senere.

JEg kører standard udstødningsknast og 272gr indsugningsknast (begge med justerbare takthjul).Portet top og 306 gti-6 manifold (som bliver portet i løbet af vinteren)

Grunden til jeg spørger om kompresionen er at den den kun ligger på 11-12bar Og den har ligget på ca 14bar. I starten mente vi at den var fordi den havde tabt luftfilteret (sidder 10cm over jorden) og ridset væggene, men den bruger ikke rigtig noget olie så den teori bliver snart smid over højre skulder. Jeg tænker derfor at overlappet er skylden en den ringe kompression efter jeg læste den anden tråd.

_________________
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2003, 21:36 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Prøv at nulstille udstødnings knast hjulet. Mål detefter ventilløftehøjde ved ØD. Stil derefter indsugningsknasten til samme løfthøjde. Der efter kan du prøve med andre indstillinger. Obs men kun en knast af gangen.
Ja det er riktigt hvis man får knasttimingen helt hen i vejret kan man miste effekt, men så skal man også have flyttet knasterne meget.
Det jeg snakker om er ca. mellem 2 og6 grader
MVH Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2003, 21:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Obs de 14 bar var det inden udskiftning af knast og manifold

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 59 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team