Blow off ventil, bleeder ventil og hvad de nu hedder.......
Redaktør: Moderatorer
-
Danny Salling
- Mester Medlem
- Indlæg: 931
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Vestsjælland
Blow off ventil, bleeder ventil og hvad de nu hedder.......
Hvad gør hver enkelt af dem godt for og findes der andre end de to jeg har nævnt?
-
Clisse
- Medlem
- Indlæg: 142
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Kbh
Blowoff
Biler med trykladning, turbo eller kompressor har overtryk i indsugnings systemet når der bliver givet mere eller mindre gas. Men når gasspjældet lukkes f.eks ved gearskifte, kommer der et overtryk i rør og intercooler. Dette overtryk skader i det lange løb turboen, men forhindre også at holde omdrejningerne på turboen oppe, så den er hurtigere til at give tryk igen, når man er kommet i næste gear og åbner for sluserne igen.. Blowoff ventiler fåes genrealt i to versioner - en recirkulerende ventil der lukker det overskydne luft tilbage på turboens indsugnings side. Disse ventiler virker normalt også bedst på biler med luftmængde måler.
Den anden version blæser ud i det fri og giver den karakteristiske Pfffft lyd når speederne slippes.
Bleeder ventil
Bruges kun på turbo biler.. På turboen sidder som regel en indbygget wastegate. et spjæld kan lede noget af udstødnings gassen uden om turbine hjulet. Det det er på den måde ladetrykket styres. Dette wastegate spjæld er er mekaniske styret af en actuator. Actuatoren er en "vacuum" dåse, som ved et givent overtryk åbner wastegaten og på den måde styre ladetrykket. Med bleeder ventil sat ind mellem kompressor huset på på turboen og actuatoren kan der reguleres hvor meget luft der skal rende over i actuatoren. Derved kan man justere sit ladetryk gradvist op og end, ved at lukke noget af luften ud i fri, på vej over i actuatoren. Actuatoren "ser" ladetrykket til at være mindre og bliver ikke påvirket af trykket, før det når et højere niveau. På den her måde kan ladetrykket faktisk justeres helt op til hvad turboen kan magte, men aldrig længere ned end, hvad actuatoren er konstrueret til.
Håber det giver svar nok...
Biler med trykladning, turbo eller kompressor har overtryk i indsugnings systemet når der bliver givet mere eller mindre gas. Men når gasspjældet lukkes f.eks ved gearskifte, kommer der et overtryk i rør og intercooler. Dette overtryk skader i det lange løb turboen, men forhindre også at holde omdrejningerne på turboen oppe, så den er hurtigere til at give tryk igen, når man er kommet i næste gear og åbner for sluserne igen.. Blowoff ventiler fåes genrealt i to versioner - en recirkulerende ventil der lukker det overskydne luft tilbage på turboens indsugnings side. Disse ventiler virker normalt også bedst på biler med luftmængde måler.
Den anden version blæser ud i det fri og giver den karakteristiske Pfffft lyd når speederne slippes.
Bleeder ventil
Bruges kun på turbo biler.. På turboen sidder som regel en indbygget wastegate. et spjæld kan lede noget af udstødnings gassen uden om turbine hjulet. Det det er på den måde ladetrykket styres. Dette wastegate spjæld er er mekaniske styret af en actuator. Actuatoren er en "vacuum" dåse, som ved et givent overtryk åbner wastegaten og på den måde styre ladetrykket. Med bleeder ventil sat ind mellem kompressor huset på på turboen og actuatoren kan der reguleres hvor meget luft der skal rende over i actuatoren. Derved kan man justere sit ladetryk gradvist op og end, ved at lukke noget af luften ud i fri, på vej over i actuatoren. Actuatoren "ser" ladetrykket til at være mindre og bliver ikke påvirket af trykket, før det når et højere niveau. På den her måde kan ladetrykket faktisk justeres helt op til hvad turboen kan magte, men aldrig længere ned end, hvad actuatoren er konstrueret til.
Håber det giver svar nok...
Mvh
Claus
Claus
-
Danny Salling
- Mester Medlem
- Indlæg: 931
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Vestsjælland
-
Clisse
- Medlem
- Indlæg: 142
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Kbh
Neej, jeg kender ikke lige dataerne på den turbo... Andet end at det er end Garrett T03...
Blowoff kan du få her: http://www.secretpower.dk
Blowoff kan du få her: http://www.secretpower.dk
Mvh
Claus
Claus
-
ProRace
- Nyt Medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 13:35
- Geografisk sted: Næstved/DK
- Kontakt:
Levere ALT i tunings tilbehør/turbo/kompr. til gode priser.
Hvad vi ikke har på lager/butik, skaffer vi hjem.
Kontakt os på 60771426/23441255
www.ProRace.dk
Hvad vi ikke har på lager/butik, skaffer vi hjem.
Kontakt os på 60771426/23441255
www.ProRace.dk
-
ProRace
- Nyt Medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 13:35
- Geografisk sted: Næstved/DK
- Kontakt:
Levere ALT i tunings tilbehør/turbo/kompr. til gode priser.
Hvad vi ikke har på lager/butik, skaffer vi hjem.
Kontakt os på 60771426/23441255
www.ProRace.dk
Hvad vi ikke har på lager/butik, skaffer vi hjem.
Kontakt os på 60771426/23441255
www.ProRace.dk
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
