Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 23 apr 2025, 00:22

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej.
For nylig er der kommet et nyt regelsæt fra færdelsstyrelsen som nu indebærer skærpede krav til ombyggede biler.
Bl.a. kan biler med eftermonteret turbo nu IKKE godkendes med under 20% effektforøgelse. Kravene til emmission og støj er også skærpede.
Her er et links angående det nye regelsæt :

http://www.trm.dk/graphics/synkron-libr ... snit07.pdf

http://www.faerdselsstyrelsen.dk/sw4752.asp

I stedet for en konstruktiv debat omkring denne hobby er vi blevet mødt med skrappere og skrappere krav, hvilket nok ikke er uforskyldt med tanken på den MEGET uheldige medieomtale og de ulovlige natlige motorløb.
For de som vil deltage i en seriøs debat om hvordan vi får ændret denne udvikling i positiv retning så vi kan få anlagt baner og få enklere, og om muligt, mere retfærdige regler omkring konstruktionsmæssige ændringer af vores biler, er der nu oprettet en mailgruppe på www.groupcare.dk
Emailadressen er bildebat@groupcare.dk

Interesserede sende en PB til mig med deres mailadresse så vil jeg via groupcare sende dem en invitation til gruppen.
Tilsyneladende er der begrænset brug af www.groupcare.dk for ikke-betalende medlemmer, men jeg har ikke haft problemer endnu.

På forhånd tak for interessen, husk at det er til vores fælles bedste!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Fungerer det som en mailingliste, eller hu?

Jeg har, og en masse andre burde have, lyttelapperne slået ud i fuldt udslag her.

Som jeg lige umiddelbart ser det regelsæt, så kan intet der er ombygget længere synes hvis SBI begynder at håndhæve det regelsæt.
Det kan _måske_ hvis man allerede inden ikrafttræden har fået ombygningen noteret udførligt på reg. att. Men hvor mange herinde har det?

Med andre ord er 99,5% af alle biler med en entusiastisk ejer, herefter teknisk set ikke længere lovlige. Det ser jeg som et ganske betragteligt problem.
For slet ikke at tale om at 100% af alle biler eftermonteret med kompressor, eller turbo ikke længere kan synes.

Så enten gør vi (det folk der vil ombygge og tune på biler) selv noget ved det, eller accepterer fremover at nummerpladerne sansynligvist vil kunne inddrages på stedet, såfremt man ikke kan dokumentere at regelsættet overholdes. Det vil sikkert ikke blive et problem imorgen, men det er afgjort et velegnet værktøj som politiet kan bruge til at luge KRAFTIGT ud i bestanden af streetracere med.

Noget skal der ske, hvad det så end skal være. Blot køre videre som om intet var hænt er definitivt udelukket.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hejsa.
En mailingliste er netop lige hvad det er :lol: !
Og ja, som det ser ud idag hvor de nye regler er trådt i kraft er du enten nødt til at køre i en ombygget bil fra før 1984 med godkendelser på bremser/effekt og støj, ellers skal du til f.eks. Tyskland for også at få emmissionstestet din bil. Og den eneste mulighed for at trykke en god stak HK af der eksisterer idag er enten at få rallysynet din bil, hvilket jo ikke er ideen med en streetmachine, eller også at bygge en bil efter DASU reglementer i de respektive klasser og køre motorsport! Og det siger sig selv at det er kun en brøkdel af folk i f.eks. dette forum der har interesse i det!
Derfor er vi nødt til at få fingeren ud og få sat nogle bedre regler igennem og få gjort mulighederne for at skaffe dokumentationer for ombygninger bedre. Ligeledes at få etableret regionale baner til f.eks. quatermiles eller hvad man nu synes.

Men meld jer endelig til, så vi kan få startet en seriøs diskussion på tværs af de mange bilfora i DK og få startet noget konstruktivt op!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Glostrup
Det er snart for meget i det her land!!!!

I stedet for at prøve at få en dialog igang og lavet en løsning på "problemet" laver de bare en ny regel...

Vi må sku snart lære at vi skal holde sammen hvis vi skal ha noget til at fungere i hele landet!!!

Politiet og Staten ved jo godt at der er et problem, men det burde da ku løses på anden vis. Det nytter intet at lave regler hele tiden, for stoppe os, det kommer de aldrig til!!!

Ellers må vi gå ad mediernes vej, hvis de ikke vil snakke med os!!

Men en ting er sikkert!!! Det kan kun siges med et ord...

"SAMMENHOLD"
Mvh Ronnie

Titel:
Moderator

Att Ronnie.

Det er jo netop deres måde at løse det på vi ser nu.
Problemet(set fra deres side) er sådanset løst idet man sansynligvist vil dukke op til foråret og lukke hjelmen op på alle biler man kan fange, og er der trykladning er det direkte til syn, helt uden diskussion. Så ER problemet reelt løst set ud fra myndighernes synspunkt, da alle eftermonterede trykladninger er ulovlige.(ihvertfald 99% af dem, og nok alle skribenter herinde, der ikke har originalt trykladning. Med andre ord får alle stribechauffører en indkaldelse til syn, så snart de bliver spottet.
Der vil dæleme ikke gå mange fredage og lørdage før der kun er originale biler at køre imod.....

Vi må erkende at vi har snorket i timen, for vi har ikke set det komme og kommet dem i forkøbet. Set i bagklogskabens klare lys skulle vi have foreslået at vi frivilligt indførte em veldokumenteret test af køretøjet, incl udførlig dok. så havde vi haft en hæderlig chance for at få det gennemført til vores fordel. Nu vil det uvægerligt få karakter af brandslukning, og vi spiller nu med på deres præmisser.
Men jeg turde sgu ikke foreslå nogen for et år siden at vi burde frivilligt indføre bla. emissionskrav på ombyggede biler!!

Een mulig løsning(sådan lige fra hoften) kunne være at forsøge at adoptere den engelske enkeltgodkendelse, som man bruger til kitcars derovre.Uden lige at kende den i detaljer.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Hmm, hvad er det I læser, som jeg ikke lige kan få øje på???

Så vidt jeg kan se, så er kravene til forurening de samme, som de har været hele tiden.

Det eneste nye er da, at nu kan man ikke mere sige sådan her nede i synshallen: "Nej da, hr synsmand, godt nok er der eftermonteret både turbo og fede slanger for over 20.000 kr, men effekten er næsten ikke steget, i hvert fald kun 8-10 Hk, så jeg behøver skam ikke større bremser :D ".

Men okay, HA og vennerne får selvf. knap så nemt ved at genere vi andre med deres ulidelige støjmaskiner.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej.
Det vi læser er såmænd kravene til emmissionstest der dokumenterer at bilen ikke forurener mere end før ens indgreb! Disse tests er dyre og kan p.t. ikke tages i Danmark, men i f.eks. Sverige eller Tyskland. Det vil sige at enten skal du ligge en anden standard motor med flere HK i din bil og få dokumentationerne fra pågældende fabrik eller få godkendelser fra farbikanterne af dit tuningsgrej på at den pågældende del ikke øger forureningen!! Så det bliver da et værre bøvl med at Cams knastaksler, Mahle stempler, Weber karburatorer, Simons bananmanifold o.s.v.....
Og jeg synes nu da en gejlet Harley lyder alt for fed hehe :lol: men de er der vel en del af i Horsens?? Sjovt nok ser vi ikke meget til dem her 30 km længere nordpå!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg går ud fra, at vi taler om side 23 nederst, af de 44.

Hvornår er en bil "ikke-typegodkendelsespligtig", det er vel egentlig spørgsmålet??

Der står "kan dokumentationen..." - og ikke "skal dokumentationen..."

Kunne man ikke forestille sig, at en eller anden synsmand ville synes at deres 4-gastestermåling ville være nok??

De interesserer sig jo også for biler(!), og hvis man møder med et "ordentligt" køretøj, bliver de da ligeså bløde i knæene som vi andre!!

Ku´ være, man skulle spørge nede i synshallen i næste uge....

Nårh nej, Tranzitten får sgu kørselsforbud, hvis de ser den.. :wink: .

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej.
Bilerne skal stadig overholde euronormerne hvis de er nyere end 1995 og fra 1984-95 er der forskellige andre krav der skal overholdes. Og jeg tvivler på at en 4-gas måling kan godtages som dokumentation for f.eks. en Euronorm.
Desuden er det heller ikke holdbart i længden at reglerne kan fortolkes ret frit fra synshal til synshal, således at hvad der godtages ét sted ikke godtages et andet sted. Får man synet sin bil med konstruktive ændringer bør der være ens, klare regler over hele linjen.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Det har du fuldstændig ret i.

Problemet med denne her slags tekster er bare, at der ind i mellem henvises til andre lovtekster, som så igen henviser til nogle cirkulærer, som så igen henviser til nogle regulativer, som så er ændret i henhold til EU-forordning nr dit-eller-dat osv.osv......

Og af og til står der "kan" og ikke "skal"...

Og "1984-diskussionen" forstår jeg heller ikke, det eneste der står er at biler registreret efter 1984 SKAL kontrolleres til syn, dem før 1984 BEHØVER ikke kontrolleres, men derfor skal de vel stadig overholde emissionsnormerne????????

Måske det nemmeste ville være at tage en ordentlig snak med chefen nede på sin lokale synshal, og evt lægge et pænt stykke papir med spørgsmålene ordentligt formuleret på.

Hvis man så samtidig gør det 3-5 steder rundt omkring i landet, bliver det da rigtig interessant...........

Men måske kan nogen herinde svare mig på, hvornår en bil er "ikke-typegodkendelsespligtig"??????

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Næste

Alle tider er UTC + 1 time