Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 07:07

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Jeg håber at det er nogen herinde som kan hjælpe mig med at fortælle lidt om en Ford Mondeo 2,0i fra 93. Jeg har overvejet at købe sådan en, men vil gerne lige vide om det er en god bil eller om det er en som giver problemer hele tiden. Hvordan er den i karosseriet?? osv...

Håber nogen kan hjælpe mig :wink:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Tjaa, den er vel som man kan forvente af de fleste biler, som har holdt 10 års føs´da.

Generelt er Mondeo´erne ikke plaget af rust, men hvis kofangerne har skader, så få dem pillet af og se efter for buler og skader bag dem, en mondeo-kofanger kan VIRKELIG rette sig ud efter nærkontakt!!!

2,0-motoren har oliekøling af stemplerne, det har 1,8 og 1,6 ikke, og den øvede kan faktisk høre forskel på "den store" og "de små" zetec-maskiner.

Mondeo fik nyt ledningsnet/styrecomputer i august `95, forskellen kan man nemt se på et bestemt stik i motorrummet, samt at de gamle har blinkkode-fejludlæsning; de nye har OBD-stik i panelet lige over pedalerne.

De sidste 2 bogstaver inden tallene i bilens stelnummer er en kode for, hvilken måned /år bilen er fremstillet, prøv evt. at oplyse dem her.

En oversigt over de almindeligst forekommende fejl kan du se her: http://home20.inet.tele.dk/mondeo/hovedside.htm

Nogle af de ældre Mondeo´er havde en infrarød fjernbetjening til centrallåsene, det var lidt blæret engang, men desværre kunne modtagedioden i døren ikke holde til for meget sollys....

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Det er en udmærket bil.

Den er uden tvivl brugtvogns testet i båd eMotor og Bilmagasinet.

Du kan jo prøve at få fat i dem.

Det eneste jeg kan huske er at:
- 2.0 mk I har tendens til tilsodede ventiler
- forlygterne i mk I er væsentligt dårligere end dem i mk II

2.0 i mk I var lidt friskere end den i mk II (og havde også 136 mod 130 HK).

Den kører uden tvivl fremragende.

Forvent ikke for meget af benzin økonomien.

Service og reserve dele bør være billige p.g.a. mængden af biler.

Titel: oki
Oki, hvilken udstødning vil i anbefalde at man får på? (Helst en der lyder "lyder" pisse godt)
Og hvor meget giver det hvis man får nogle andre knastaksler i?
Og er der en mulighed for at få et KN-filter(57I kit) til at lyde godt, altså så man rigtig kan høre det?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Hey Gonzo

Mht. udstødning, så er det jo lidt et spørgsmål om, hvor meget lyd du vil have..... Der findes jo et hav af færdige systemer til mondeo'en.... Kører selv med noget hjemmelavet 2" m. Jetex potter på min. Det lyder fedt uden at synsmanden får trækninger af den grund.

Mht. indsugningslyd, så er det ikke nok at montere et KN-sæt. Mondeo'ens indsugning er designet lidt underligt med et resonansrør midt på. Dette og plenumkammeret æder størstedelen af lyden, så et KN alene giver ikke det vilde.

Én løsning er at fjerne resonansrøret - jeg savede det simpelthen af med en nedstryger og lukkede hullet med et stykke 0,5mm plastikfolie rundt om røret og noget silicone (ingen kommentarer, tak :oops: ). Dette trick, sammen med et KN giver en ok lyd.

Vil du have det vilde brøl, slipper du dog ikke for at skulle lave et nyt plenum. Jeg kørte nogen tid med et stykke vinklet slange istedet for kammeret og resten af indsugningen i rustfrit 2½" - det giver det sygeste brøl men du får et flat-spot omkring 3500 RPM, hvor motoren tilsyneladende falder ind i et umappet område.

Håber du kan bruge det til noget.
/Nolan

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Det er netop det omtalte "flat spot" som resonansrøret hjælper med til at fjerne.
2-liters zetec´en har jo sin helt egen lyd i forvejen, men hvis man gerne vil have den til at lyde og køre som en 1,6 med defekt udstødning, så er der som skrevet masser af muligheder.
Gad vide, hvornår KN laver et system, hvor de henter indsugningsluften ude i det friske, som den originale indsugning, i stedet for inde i det lune og varme motorrum.....

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Hej Transitfar

Jeg mærkede ikke noget til det samme flat-spot, da jeg bare havde fjernet resonans-røret. Det var først da jeg pillede plenum'et af, at det opstod. Så der er jeg ikke helt enig...... :roll:

Mht. lyden, så er det jo meget in i tiden, at indsugningen skal brøle :D
der er da heller ikke noget der lyder så fedt, som en motor der har helt frit åndedræt.....

Den friske luft til filteret, har jeg fået ved at føre filteret ned, hvor der er plads ved siden af motoren og så bruge et stykke bøjeligt alu-slange (tørretumbler !!) der tager luft fra et konisk hul nederst i frontspoileren til at føde filteret. Det dur sgu.

Mvh
Nolan

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Det er selvf. også smart nok.
Folk skal bare vide, at resonatoren ikke er der for sjovs skyld, heller ikke på de mindre modeller.
I decembernummeret af Performance-Ford viser de en Sierra, som på flere billeder har INGENTING på turboens indsugningsside.
Muligvis har det en fed lyd, og der er nok heller ingen måger i motorrummet på sådan en lækker bil, men prøv da lige at forstå, hvorfor man selv på en 1,6 mondeo fører indsugningen ud i venstre inderskærm......
Vi skal jo også huske på, at en gennemsnitsbil er bygget til en gennemsnitsbruger, og hvis man som du og jeg har specielle ønsker, kan man med få og enkle midler faktisk opnå en hel del, man skal bare vide hvad man gør!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time