Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 18:18

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 28 mar 2003, 09:31 
Nu har jeg hørt rudt omkring at det er godt at have en olie køler på sin bil når den er tunet... Kan det godt betale sig? og hvorfor?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 28 mar 2003, 10:54 
Tunede biler har en højere forbrandings temp, pga merer benzin og derfor bliver motoren varmere .. det gør olien jo så også ... køler man så olien køler man også motoren


Top
  
 
Indlæg: 28 mar 2003, 12:27 
Hvornår ved man så hvornår det er nødvendigt at få sat en oliekøler på? og kan der ske noget hvis man ik gør? Jeg har en golf2 1.8cl der er tunet til omkring 130-140hk...


Top
  
 
Indlæg: 28 mar 2003, 20:13 
du får fat i en køler med termostat, så åbner den fx til oliekøleren ved 80-90 grader , ellers skal du nok prøve at måle hvor varm olien bliver når du får din tunge fod på ;) men jeg tror absolut det vil forlænge både oliens og motorens levetid med en køler


Top
  
 
Indlæg: 30 mar 2003, 19:13 
Det bedste er nok den lille dims (kan ikke huske hvad hedder)hvor olie og vand hjælpes med at blive varm og køle.Ulempen med oliekøler er om vinteren,der kan det gå lang tid inden olien bliver varm.Vælger man oliekøler(som er billigst) er det nok en god ide med tempraturmåler i
olie.


Top
  
 
Indlæg: 31 mar 2003, 12:43 
man bør monterer olie køler hvis olien bliver over 7o grader hvor oliens smører enskaber begynder at blive nedbrut. (oliens levetid halveres hver gang den kommer 1o grader over 70 grader):-O


Top
  
 
Indlæg: 01 apr 2003, 19:58 
Oliens arbejdstemperatur ligger på ca. 80 - 95 grader... En god olie har først nået sit kritiske punkt ved ca. 125-130 grader! Og det er ALTID en god ide med en olie køler! Olien smører dårligere og dårligere nu varmere den bliver over de der ca. 100-110 grader. Så hvis man kan holde den i det lag er man ikke helt ved siden af... Det skal lige siges at der er meget forskeld på olier...
Men altså - Nu hårdere man er ved sin motor, nu varmere bliver olien og nu mere har man brug for en køler. Motoren slides op i løbet af no time, hvis olien har mistet sin smørre evne... Specielt når den skal yde noget!

v/h christian


Top
  
 
Indlæg: 11 apr 2003, 17:53 
jeg har en rs turbo med olie køler og temp måler jeg skal bare lige fyre lidt til den 3 gange i træk så stiger temp med 15-20 c men det er også med turbo den bliver varmere.men det beviser hvor lidt der skal til, temp måleren fortæller rigtig meget om motorens tilstand.min temp måler sider i bund propen nemt at monterer i forbindelse med olie skift så kan du også se om det er nødvændigt med køler.
mvh anders


Top
  
 
Indlæg: 15 apr 2003, 07:25 
Hmmmmm .... ja om vinteren er det noget lort for der går længe før olien bliver varm ... nej nej hør nu lige her .. det er jo derfor man kan købe sådan en blok med termostat i dvs at den åbner først adgang til olie køleren når motoren er varm .....


Top
  
 
Indlæg: 20 apr 2003, 21:27 
Jeg går også og overvejer at montere oliekøler på min tunet VW Polo GT men hvor i alverden får man fat i sådan en blok med termostat der først åbner når motoren er varm?
Skal der monteres anden oliepumpe i forbindelse med montering af oliekøler eller er det bare at smide den oliekøler på?

/Mikkel


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 104 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team