Foreskel på roots kompressore

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
F.a

Foreskel på roots kompressore

#1 Indlæg af F.a »

Hvor dan kan man se forskel på sc12-sc16....synes ikke lige jeg kan finde nogle nr. på min.
Hvilke ccm kan de hver især levere til?
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#2 Indlæg af Mads B (dk) »

SC12'eren giver omkring 1,2 liter per omgang
SC16'eren giver omkring 1,6 liter per omgang

De kan begge tåle omkring 10000omdr.
møffe

#3 Indlæg af møffe »

det er vist et stort problem ang. at kunne se forskel på de to modeller.men der skulle være en rimelig størrelses forskel.men hvis der er det må der jo også være en vægt foreskel.så jeg prøver lige at veje min i aften.da det skulle være en sc16.men hvad ccm an går har jeg ladet mig fortælle at:
SC 12 1600-2000ccm
SC 16 2000-2500ccm
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

sc 12 sidder std. på 1,6 motor giver luft til ca 210hk max. sc 16 sidder std på 2,0 motor giver luft ca 240hk max. du kan sagtens se forskel på længden.( hvis du før har set dem begge) der er også meget mindre modeller. Egon fra gadbjerg solgte en til Ronald (det er ham tyskeren med den fine og hurtige kadett c) den skal på en honda monkye det er nærmest en honda dax!
Gæst

#5 Indlæg af Gæst »

lqs skrev:sc 12 sidder std. på 1,6 motor giver luft til ca 210hk max. sc 16 sidder std på 2,0 motor giver luft ca 240hk max. du kan sagtens se forskel på længden.( hvis du før har set dem begge) der er også meget mindre modeller. Egon fra gadbjerg solgte en til Ronald (det er ham tyskeren med den fine og hurtige kadett c) den skal på en honda monkye det er nærmest en honda dax!


meget skægt da ingen, (af de seriøse), har kunne presse over 200HK ud af den lille kompressor på en toyota 1600, de ender alle med fra 180 og på vej mod de magiska 200 hk, problemet er at skaffe et stort remhjul, da det skal være større end hvad hks e.t.c. laver, det store remhjul eksisterer ikke da kompressoren skal presses en del over 10.000 hvilket nedsætter levetiden betydeligt, derudover vil det store remhjul ikke kunne sidde der for vandpumpen (mener det er vandpumpen)

de der har lige under de magiska 200hk har desuden gjort en del ved deres maskine, udover at ændre på remhjulene (både det storre på krumtapen og det lille på kompressoren, herved er magnetkoblingen fjernet for at gøre plads til det lille remhjul)

sc12 er rigtignok 1200cc
sc16 er 1640cc (17% større)
sc16 stammer fra en 2L række 6'er (1ggze) der findes i japan og australien

(sc12 fra 4agze)



hvis du har en cbv (compressor bypas valve) siddende på kompressoren, så er det den lille.

derudover er der stemplet sc12 eller sc16 på kompressoren
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

du skal bare gøre som de åbenbart ikke så seriøse! lave motoren så den laver hk i sig selv! mere flow og flere omdr. ikke stirre dig blind på ladetrykket! mvh. søren ikke altid seriøs
Anders nilsen

#7 Indlæg af Anders nilsen »

Som der bliver sagt længere oppe, kan problemmet løses med et størret Remhjul, så skulle det være muligt at give de 200 hk. Det jeg har købt er et 174 mm Remhjul kig her http://www.sitecenter.dk/sjctoyota/slge ... &UID=10030

Ja flow har lige så meget at sige når du tuner, ikke altid hvor meget tryk du kører med... :wink:
Gæst

#8 Indlæg af Gæst »

hvis du skal have over 200hk er det
1) af med den lille kompressor
2) lav et nyt indblæsnings manifold
3) på med en vel dimmen. turbo

det er den billige måde

den dyre måde er at købe en formula atlantic 240hk suge 4age'er
(dyr,dyr,dyr men fed lyd)
Besvar