turbo tøven: så vidt jeg har ladet mig fortælle den tid der går fra du lægger pedalen ned til turboen sætter ind forstået på den måde at hvis du kører med måske 3000 Omdrejninger du lægger pedalen i kælderen og den tid der går herfra og til du får sparket i ryggen er turbo tøven.....
tændingsbanken er når din brændstof/luft blanding antændes eller selvantænder for tidligt altså inden dit stempel er nået i top og derved prøver at presse dit stempel tilbage imod sin igangværende bevægelse.... (kan høres som en tydelig metalisk lyd)......
håber det hjalp og hvis jeg tager fejl ved det med turbo tøven så ret mig lige.........
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
@thomas 16v: Mig bekendt har "tinasmartin" beskrevet tændingsbanken korrekt..
Mvh Kim
Den der ler sidst, tænker langsomt.
Nu med Kadett C Turbo!
[url=http://www.kwn.dk:1xpcy14e][img:1xpcy14e]http://www.kwn.dk/forum-banner.gif[/img:1xpcy14e][/url:1xpcy14e]
Det tinasmartin beskriver som tændingsbanken er det der hedder 'pre-ignition' (aner ikke hvad det hedder på DK'sk). Det skyldes at blandingen selvantænder inden tændrøret giver gnist pga. varme, sod o.l.
Tændingsbanken skyldes derimod at brændstoffet istedet for at brænde kontrolleret, brænder med så stor hastighed, at det kan sammenlignes med en eksplosion ovenfor stemplet. Dette sker oftest, når blandingen er for mager eller forbrændingstemperaturen er for høj.
De to ting har dog samme effekt (og lyd) på motoren, så det skal for alt i verden undgås.
Hej jeg har en kadett 1.3 der tændingsbanker hvordan slipper man af med det??
Skal jeg bare have justeret tændingen? Jeg køre på det rigitge benz nemlig 95 okt.
Bongo skrev:Hej jeg har en kadett 1.3 der tændingsbanker hvordan slipper man af med det?? Skal jeg bare have justeret tændingen? Jeg køre på det rigitge benz nemlig 95 okt.
Venlig hilsen Bo
i gang med at justere.... INDEN du har dine stempler liggende i bundkaret....
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
Min er også begyndt at tændingsbanke ret kraftigt..
Er det virkelig bare en justering der skal til???
Mvh Kim
Den der ler sidst, tænker langsomt.
Nu med Kadett C Turbo!
[url=http://www.kwn.dk:1xpcy14e][img:1xpcy14e]http://www.kwn.dk/forum-banner.gif[/img:1xpcy14e][/url:1xpcy14e]
tændingsbanken er når tændingen er stillet for højt, dvs at den tænder for tidligt og det giver ganske rigtigt en forfærdelig lyd samt at det skader motoren uhyggeligt hurtigt ligegyldigt om den er bygget af det lækreste kram.
turbo tøven er mest på motorer med store turboer, de har en større masse der skal sparkes op i omdrejninger og den tid det tager kaldes spool-up time. mindre turboer kan lave tryk ved 2000 og endda under omdr så der vil kun være en lille smule på sådan en fætter. det er også derfor at nogen sætter to små turboer på frem for een stor, så kommer trykket lidt hurtigere.