Optimal sænkning af kompression?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
LasseMartin

Optimal sænkning af kompression?

#1 Indlæg af LasseMartin »

Hejsa... :lol:

Jeg ville lige høre om der er noget som har et forslag til hvordan man bedst og MEST optimalt sænker kompressionen?

Dette skal i given fald gøres på en Golf III... som skal køre med kompressor.

Jeg har selv et par forslag, men de er jo begge langtfra optimale.

• Tage materiale af stemplerne
• Lægge tykkere toppakning i (muligvis 2 stk.)

Hvad gør de proff. tunere?... Hvad kan gøres til en mest fornuftig pris kontra kvalitet?

Mvh.
Lasse
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

http://www.billzilla.org/engcombust.htm

Dette fortæller dig præcist hvorfor ingen andre end garagetunere bruger flere toppakninger.

Een søgning i google, første hit, there you go.

Søg lidt rundt og du skal finde, men mest optimalt er at finde de ccm du skal bruge i en kombination af top og stempel. Blot dreje ukritiskt af hele stemplet er ligeså vanvittigt som at lægge flere toppakninger i. Det ødelægger forbrændingshastigheden.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

lige et spørgsmål!? hvorfor starter du med at drosle motoren (sænke komp.) når du egentlig vil tune??!!
Gæst

#4 Indlæg af Gæst »

Jeg skal sænke for at kunne køre med trykladning... I form af kompressor.

Hvad er så løsningen Henrik??? :shock:
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Hvor meget skal du fjerne for at opnå det komp forhold du vil have, og hvilket komp forhold vil du have? Er dine stempler flade i toppen?

Kort sagt, så er du pisket til at kende det volumen du har når stemplerne er i tdc. Med det volumen så kan du jo regne lidt på hvor meget der skal fjernes og du kan regne ud præcist hvad dit nuværende kompressionsforhold egentligt er.

Det er jo ikke helt ligemeget hvor meget volumen der er oprindeligt....

Mål det med en glasplade og en stor engangssprøjte. Glycerin kan fint bruges.

Hvor meget effekt vil du have?

Som du nok ser er det godt at læse lidt om emnet. "Maximum boost" er en god bog at have på hylden. Så kan du selv langt hen af vejen, og behøver ikke vente på at folk herinde svarer.(det er et godt råd, ikke for at være fræk)

Bedste måde er at fjerne materialet så du hæver forbrændingshastigheden og opnår det ønskede komp forhold. Bedst er flade stempler, eller let domede stempler, men så bliver det blot sværere at få komp ned. Fjern det i toppen hvis der er plads og gods.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

sænket komp. ved trykladning

#6 Indlæg af lqs »

hej lassemartin! hvorfor er det en selvfølge at komp. skal sænkes? pas på du ikke opfinder et problem hvor der reelt ikke er et!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#7 Indlæg af K-FINN »

Iqs det er altså lidt nemmere at undgå tændingsbanken jo lavere kompression er.Det kan jo være det er derfor.Nu kommer det jo også lidt an på hvor meget der skal trykkes ind i den motor.Hvis det er moderat tryk ville jeg bruge 2 toppakninger.Der er billigst og nemmest,og kan sagtens holde til 1 bar.Men igen det er kun min mening.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Martin R
Senior Medlem
Indlæg: 256
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

#8 Indlæg af Martin R »

Hej

Jeg kan da lige lægge billet og billeder ind her, jeg har selv gang i næsten samme projekt, men dreje af stemplerne er jeg ksu ikke meget for, materiale i toppen, forklare mig lige hvordan den ska skæres???

Min har en komp standard på 9:1, boring på 81mm, vil bruge et 2.0 topstykke for at få multipoint istedet for det grimme mono sprøjt, men kommer der mange problemer til syne, når topen er fra en 2.0 og har en boring på 82,5mm???

Pics, min blok er en 1.8 AAM, men ligner både ABS og ADZ, toppen er fra en 2.0 2E, portet og forarbejdte, og med nye styr og forarbejdede ventiler..
Vedhæftede filer
top 2.jpg
top 2.jpg (67.09 KiB) Vist 1953 gange
top 1 vw
top 1 vw
top 1.jpg (69.83 KiB) Vist 1939 gange
Bund vw
Bund vw
bund 1.jpg (69.67 KiB) Vist 1940 gange
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

ang. sænkning af komp. som selvfølge ved trykladning

#9 Indlæg af lqs »

hej finn! det jeg tillader mig at stille spøgsmål til er blot om det i virkeligheden er nødvendigt (at sænke komp.)?? jeg undred mig gang på gang over at næsten alle folk mener det er en helt nødvendig ting selv ved moderat tryk!!
Martin R
Senior Medlem
Indlæg: 256
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

#10 Indlæg af Martin R »

Hej

hej finn! det jeg tillader mig at stille spøgsmål til er blot om det i virkeligheden er nødvendigt (at sænke komp.)?? jeg undred mig gang på gang over at næsten alle folk mener det er en helt nødvendig ting selv ved moderat tryk!!


Afhænger af hvilket tryk du køre med, hvis du køre med 10:1 i komp skal du ikke trykke ret meget over 0,5 bar.

I mit tilfælde vil jeg gerne trykke med 0,8-0,9, og derfor mener jeg man skal længere ned i kompression, men hvordan man gør det bedst, og får den bedste ydelse er jo et godt spørgsmål...

Hvis i tjekker en vr6 single turbo fra RJ biler på sjælland, så køre denne med 350 hk, og køre med 2*pakning, og manden der har været med til at lave den, mener at dette er vejen frem for disse motere, da moterene er ganske tunge, og at special stempler ikke dur i denne moter..

Andre vr6 turbo bil jeg har læst om, køre ligeledes med 2*topp....

Kan vi få andre folk til at komme med deres erfaringer på vw motere, evt en rulleudskrift der siger Henrik GM imod, ang effektudvikling, ikk at jeg anfægter H GM, for jeg er heller ikk meget for 2*top, men afdrejning af stempler virker på mig lidt for voldsom.

Hilsen Martin R
Besvar