Tandrems teori....
Redaktør: Moderatorer
-
Bobafett
- Nyt Medlem
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: 13 okt 2003, 15:55
Tandrems teori....
Sidder og tænker lidt... Ved montage af sådan en tandrem kan der jo godt ske noget forskydning, selvom man eks.vis sætter svinghjulsmærket i top osv.
En løs tandrem kan jo godt strammes op i bunden af remmen, måske 1 til 2 tænder og derved ændrer knastens vinkel i forhold til krumtappen. Lad os sige der eks.vis er 50 tænder imellem hvert hjul vertikalt set igennem midterakse, nu er remmen måske ikke helt stram - denne pilles af og sættes strammere på nu er der pludselig 49 tænder imellem. Lad os sige at hjulet består af 74 tænder, altså 1/74 * 360 = 4.86 grader. Ventilen åbner altså pludselig næsten 5 grader for tidligt og lukker tilsvarende for hurtigt. Det er da noget rod.... Hvad gør man ved det?
En tegning af mit problem med løs slatten tandrem i bunden, dog kun med 14 tænder hehe
En løs tandrem kan jo godt strammes op i bunden af remmen, måske 1 til 2 tænder og derved ændrer knastens vinkel i forhold til krumtappen. Lad os sige der eks.vis er 50 tænder imellem hvert hjul vertikalt set igennem midterakse, nu er remmen måske ikke helt stram - denne pilles af og sættes strammere på nu er der pludselig 49 tænder imellem. Lad os sige at hjulet består af 74 tænder, altså 1/74 * 360 = 4.86 grader. Ventilen åbner altså pludselig næsten 5 grader for tidligt og lukker tilsvarende for hurtigt. Det er da noget rod.... Hvad gør man ved det?
En tegning af mit problem med løs slatten tandrem i bunden, dog kun med 14 tænder hehe
- Vedhæftede filer
-
- tandrem_01.gif (5.84 KiB) Vist 2413 gange
-
Bobafett
- Nyt Medlem
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: 13 okt 2003, 15:55
Hiver lige denne her lidt op igen!
Nu har jeg rent faktisk målt kompressionsforholdet, og i den side hvor jeg oplevede at tandremmen har forskudt sig viser det sig at kompressionen har ændret sig fra 13 til 11
, hvorimod i den side hvor tandremmen "bare" blev monteret ligger kompressionen på 14. Der sidder 2 tandremme på min motor nemlig
Nogen andre der har oplevet tilsvarende?
Nu har jeg rent faktisk målt kompressionsforholdet, og i den side hvor jeg oplevede at tandremmen har forskudt sig viser det sig at kompressionen har ændret sig fra 13 til 11
Nogen andre der har oplevet tilsvarende?
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Det er der ikke noget underligt i.
Ventilerne lukker jo og spærrer den luft inde der er i cylinderen+forbrændingskammeret.
Hvis stemplet når halvvejs op i cylinderen bliver der selvsagt mindre at presse sammen, og derfor oplever du at din komptest ikke viser så meget længere.
Det er der ikke det helt store mystik i.
Hvis feks udstødningsventilen lukkede ekstemt sent ville det næsten svare til at pille den helt ud af motoren og så er der slet ingen komp længere.
Ventilerne lukker jo og spærrer den luft inde der er i cylinderen+forbrændingskammeret.
Hvis stemplet når halvvejs op i cylinderen bliver der selvsagt mindre at presse sammen, og derfor oplever du at din komptest ikke viser så meget længere.
Det er der ikke det helt store mystik i.
Hvis feks udstødningsventilen lukkede ekstemt sent ville det næsten svare til at pille den helt ud af motoren og så er der slet ingen komp længere.
-
Bobafett
- Nyt Medlem
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: 13 okt 2003, 15:55
Nej netop ikke, det var jo også min konklusion. Men jeg har forhørt mig flere steder, herunder på et autoriseret Alfa værksted. Og har fået at vide at hvis knasthjulet har forskudt sig ville motoren slet ikke kunne dreje rundt!. Det forstod jeg ikke lige, selvom det er klart at når ventilerne står åbne vil der ikke være plads til stemplet. Men vi snakker jo rent faktisk kun 1 tand måske.
Er der nogle der ved lige hvordan man stiller det helt præcist tilbage igen?
ps. tak for svaret Henrik, jeg følte mig som en komplet spasser ved at påstå noget som bare blev tilbagevist som det pure ingenting
(ikke her på forum, men ude på værkstederne)
Er der nogle der ved lige hvordan man stiller det helt præcist tilbage igen?
ps. tak for svaret Henrik, jeg følte mig som en komplet spasser ved at påstå noget som bare blev tilbagevist som det pure ingenting
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Bobafett skrev:Er der nogle der ved lige hvordan man stiller det helt præcist tilbage igen?
ps. tak for svaret Henrik, jeg følte mig som en komplet spasser ved at påstå noget som bare blev tilbagevist som det pure ingenting(ikke her på forum, men ude på værkstederne)
Der må være et par mærker det kan stilles efter.
Velbekomme...
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
-
TRN
Har haft problemer i samme stil. Ved montering af skarp knast er det lidt det samme, eller flere toppakninger. Det er det man har juster bare knast hjul til , nemlig at kompensere for det spil der kommer ved sådan en ændring. Du skal bruge to måle ure dem sætter du på knasten ( ind og ud på eks cyl. 1) og så drejer du krumtappen om på mærket. Hvis ikke dine måle ure viser at knasten er lige langt (vipper) på ind og ud kan det justerbare hjul løsnes og knasten kan drejes til den passer, uafhængigt af tandremmen.
På eks. en Mercedes der er med kæde kan det faktisk godt lade sig gøre at sætte knasten en tand forkert, bilen kan også starte men den lyder ikke specielt godt.... så så længe vi snakker en tand eller der omkring kan det meste køre bare ikke så godt
På eks. en Mercedes der er med kæde kan det faktisk godt lade sig gøre at sætte knasten en tand forkert, bilen kan også starte men den lyder ikke specielt godt.... så så længe vi snakker en tand eller der omkring kan det meste køre bare ikke så godt
-
Bobafett
- Nyt Medlem
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: 13 okt 2003, 15:55
Aha... Ja jeg bliver da klogere hele tiden, og tænker da også på at siden der er 2 tandremme på en boxer så kan den ene rem jo stå som den skal og den anden kan altså godt være en tand forskudt - dog uden at det mærkes så tydeligt.... Men det burde jo være noget man kunne måle sig frem til
Disse måleure du omtaler, hvad er det for nogle og hvor kan jeg se dem/ købe dem?
Disse måleure du omtaler, hvad er det for nogle og hvor kan jeg se dem/ købe dem?