Turbo på Escort 1.8 fra '96
Redaktør: Moderatorer
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
Turbo på Escort 1.8 fra '96
Hejsa...
Jeg er ved at bygge turbo på en Escort 1.8 Zetec som har 115Hk som standard.
Jeg vil kun køre med et lavtryks-system, dvs. 0.3-0.4 bar så kompressionen piller jeg ikke ved, men jeg har lige nogle spørgsmål.
1. Når jeg ikke køre med højere tryk, kan den originale motorstyring så følge med?
2. På medfølgede tegning ses mit system som jeg vil lave det. Skal luftmængde-måleren sidde før eller efter turboen?
3. Skal blow-off-ventilen være recirkulerende eller åben? En åben vil jo lukke noget af den luft ud som allerede er blevet registreret af mængdemåleren og det er vel ikke så godt? Eller vil det være bedre at sætte mængde-måleren efter blow-off-ventilen, så bliver den "spildte" luft jo ikke målt med.
Mvh. Brian
Jeg er ved at bygge turbo på en Escort 1.8 Zetec som har 115Hk som standard.
Jeg vil kun køre med et lavtryks-system, dvs. 0.3-0.4 bar så kompressionen piller jeg ikke ved, men jeg har lige nogle spørgsmål.
1. Når jeg ikke køre med højere tryk, kan den originale motorstyring så følge med?
2. På medfølgede tegning ses mit system som jeg vil lave det. Skal luftmængde-måleren sidde før eller efter turboen?
3. Skal blow-off-ventilen være recirkulerende eller åben? En åben vil jo lukke noget af den luft ud som allerede er blevet registreret af mængdemåleren og det er vel ikke så godt? Eller vil det være bedre at sætte mængde-måleren efter blow-off-ventilen, så bliver den "spildte" luft jo ikke målt med.
Mvh. Brian
- Vedhæftede filer
-
- turbo.jpg (20.45 KiB) Vist 1165 gange
-
Per Mai
- Junior Medlem
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland
Jeg har bagt en turbo på min Mondeo.
Den kører i øjeblikket med ca. 0.2 bar på en T3'er m. standard CR og det kan den originale motorstyring godt håndtere. Jeg er dog MEGET god ved den da jeg ikke rigtigt tror på at det er ok som det er.
Prøvede at køre med lidt mere tryk for noget tid siden - det går ikke godt. Så banker den som en gal. Jeg monterede en koldstartsventil fra en XR3i foran gasspjældet og kunne så tænde for den med en kontakt, når der var brug for lidt mere føde. Dette virker, som sådan, ok men det er ikke en holdbar løsning.
Jeg skal - og det vil jeg også anbefale dig - have monteret en piggy-back i nærmeste fremtid, så jeg kan få det hele på plads uden at skulle være nervøs for mine stempler.
Per Mai:
Jeg kæmper lidt med at holde den kørende i øjeblikket som du jo nok har set i tråden "Pis !!!". Så snart kontoen igen går i plus, skal vi have trimmet kassen ind tror jeg.
/Nolan
Den kører i øjeblikket med ca. 0.2 bar på en T3'er m. standard CR og det kan den originale motorstyring godt håndtere. Jeg er dog MEGET god ved den da jeg ikke rigtigt tror på at det er ok som det er.
Prøvede at køre med lidt mere tryk for noget tid siden - det går ikke godt. Så banker den som en gal. Jeg monterede en koldstartsventil fra en XR3i foran gasspjældet og kunne så tænde for den med en kontakt, når der var brug for lidt mere føde. Dette virker, som sådan, ok men det er ikke en holdbar løsning.
Jeg skal - og det vil jeg også anbefale dig - have monteret en piggy-back i nærmeste fremtid, så jeg kan få det hele på plads uden at skulle være nervøs for mine stempler.
Per Mai:
Jeg kæmper lidt med at holde den kørende i øjeblikket som du jo nok har set i tråden "Pis !!!". Så snart kontoen igen går i plus, skal vi have trimmet kassen ind tror jeg.
/Nolan
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
Hej igen...
Jeg regner også med at der skal en piggyback på.
Vil faktisk gøre det i omvendt rækkefølge så piggybacken kommer på først. Det lader til at Per har tryllet omkring 10 Hk extra på flere std. motore med en piggy, så den starter jeg med mens jeg får samlet stumper til turbo-kit'et. Har skrevet til Per, men han holder vist ferie - eller også læser ham bare ikke sine mails
Hvor har du din turbo fra, altså hvilken bil? Køre du med Oliekøler?
Hygge
Brian.
Jeg regner også med at der skal en piggyback på.
Vil faktisk gøre det i omvendt rækkefølge så piggybacken kommer på først. Det lader til at Per har tryllet omkring 10 Hk extra på flere std. motore med en piggy, så den starter jeg med mens jeg får samlet stumper til turbo-kit'et. Har skrevet til Per, men han holder vist ferie - eller også læser ham bare ikke sine mails
Hvor har du din turbo fra, altså hvilken bil? Køre du med Oliekøler?
Hygge
Brian.
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Turbo på Escort 1.8 fra '96
Brisse skrev:Hejsa...
Jeg er ved at bygge turbo på en Escort 1.8 Zetec som har 115Hk som standard.
Jeg vil kun køre med et lavtryks-system, dvs. 0.3-0.4 bar så kompressionen piller jeg ikke ved, men jeg har lige nogle spørgsmål.
1. Når jeg ikke køre med højere tryk, kan den originale motorstyring så følge med?
2. På medfølgede tegning ses mit system som jeg vil lave det. Skal luftmængde-måleren sidde før eller efter turboen?
3. Skal blow-off-ventilen være recirkulerende eller åben? En åben vil jo lukke noget af den luft ud som allerede er blevet registreret af mængdemåleren og det er vel ikke så godt? Eller vil det være bedre at sætte mængde-måleren efter blow-off-ventilen, så bliver den "spildte" luft jo ikke målt med.
Mvh. Brian
Det er værd at kigger her forbi:
http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html
der er yderligere info her:
http://members.shaw.ca/megasquirt/MS%20FAQ.htm
Så kan du helt selv bestemme hvor meget brændstof den skal have.
Systemet kører som standalone, men kan dog opsættes som piggyback. Læs manualen så har du muligheden for _selv_ at køre det groft ind. Vi har gjort det på en GSI Turbo, og den går rigtigt friskt efter den tur.
Siden sommerferien har der været en del skriverier omkring systemer herinde så det er måske umagen værd at bladre tilbage.
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland
HenrikGM:
Hvad med MSAVR ?
Det ser altså lovende ud. Har også kigget lidt i source-koden..... Lækkert og godt struktureret. Hardwaren er overskuelig og simpel.
Eneste kritikpkt. er at man har valgt tomgangstyring m. stepper. Jeg ruger lidt over muligheden for at styre en PWM-ventil istedet uden HW-ændringer.
Når tændingen kommer til i dette projekt er det imho. klart B&G-MS overlegent.
Hvor får du forresten lavet print ?
Jeg ved jo du 'forhandler' MS.
/Nolan
Hvad med MSAVR ?
Det ser altså lovende ud. Har også kigget lidt i source-koden..... Lækkert og godt struktureret. Hardwaren er overskuelig og simpel.
Eneste kritikpkt. er at man har valgt tomgangstyring m. stepper. Jeg ruger lidt over muligheden for at styre en PWM-ventil istedet uden HW-ændringer.
Når tændingen kommer til i dette projekt er det imho. klart B&G-MS overlegent.
Hvor får du forresten lavet print ?
Jeg ved jo du 'forhandler' MS.
/Nolan
Senest rettet af Nolan 17 okt 2003, 10:20, rettet i alt 1 gang.

