Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 18:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
Hihi, ja det var sku en snu måde at gøre det på, og set tilbage, var du faktisk også ganske diskret i din fremtoning (lod os andre diskutere med hinanden i stedet for selv at komme med holdninger, og teknisk set har du jo heller ikke løjet, da du ikke konkret har skrevet at du vil lave et løb, men blot spørger om det ville have interesse - elegant kørt :-)) :-)) :-)))

Jo, et stykke jord med asfalt på ville være fint (helst både en bane til ræs og et lige stykke til accelerationstest og brændere :-) (og så selvfølgelig ordentlig afskærmning til tilskuerne).
Og jeg ville da gerne være med til at planlægge hvordan sådan en bane skulle laves, men ved ikke hvordan jeg skulle få politikkerne med på ideen (har skrevet et par indlæg til politiken hvoraf vidst nok kun et blev trykt, men uden yderligere debat eller resultat :-| )

Hvad mener du i øvrigt med "Det er fornemt at sige vi skal have en gratis bane så der ikke er nogen der kommer til skade.. Det løser jo ikke det generelle problem.." For problemet er vel især de uskyldige, som kommer til skade (tilskuere og forbipasserende...). (Det der bringer folks pis i kog (parden my frensh - and my spelling :-)) ) er vel IKKE at de (vi) unge bilfreaks slår os selv ihjel, men nærmere at de selv er i fare). Og hvis man nu konstruerede banen som en mindre racerbane (med sandgrav mv), ville risikoen for dødsfald ved uheld da blive kraftigt formindsket - og man kunne jo sætte det som et krav, at kørerne skulle have hjælm på...)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Medlem
Brugeravatar

Hej.
At etablere en bane vil være en rigtig fin idé. Problemet er at det koster penge, og derfor vil regningen højst sandsynligt blive sendt tilbage i hovedet på brugerne, hvilket jeg synes er fair hvis brugerbetalingen ikke bliver overdrevet. Desuden skal en bane også vedligeholdes. Det er ikke svært at regne ud hvor den nyanlagte asfalt ryger hen efter 14 dage hvis man bare lukker en flok bilglade unge mennesker ind til at lave brændere og dækopvarmning før accelerationstest :-). Banen vil så kræve et udvalg eller en forening af en art der varetager driften af banen. Den vil jo højst sandsynligt blive brugt i weekender og alt dette vil jo kræve frivillige der kan stå på sidelinjen og holde orden på det hele, som vel heller ikke er umuligt. Problemet med alt dette er vel så egentlig at det begynder at minde en del om de allerede etablerede motorklubber/motorsportsgrene der har en eller anden form for organisation, og derfor kan det måske være svært at se for politikerne hvorfor de skal oprette en bane til fri afbenyttelse af bilglade unge. Problemet ligger vel i om det kan svare sig økonomisk at forbedre trafiksikkerheden og få unge væk fra gaden ved at anlægge nye baner sammenholdt med de udgifter der hvert år er med fartglade unges trafikuheld. Jeg kunne hvert fald forestille mig at den nye regering ville bruge et argument med "mest trafiksikkerhed for pengene". Og kommer man endelig så langt med planerne at man skal finde et sted at etablere en bane er der jo allerede her problemer. Jeg mindes ylig etableringen af en grus-bane til motocross-motorcykler lidt uden for Århus som de lokale protesterede kraftigt imod. Og hvis en motocrossbane kan lave så meget larm tør jeg ikke tænke på hvad man kan forvente af en bane beregnet til unge bilglade mennesker :-D. Men intet er heldigvis umuligt, og man må da håbe at der snart vises noget initiativ i stedet for bare kritik fra myndighedernes side.

Kanon indledning... alle indlæg blev læst med stor interresse og vil da også gerne komme med et lille indlæg, selvom jeg hører til de lidt ældre unge....

Da jeg havde erhvervet mit voksenbevis (kørekort) lå verden åben, og jeg havde den ultimative frihed. Alle andre der kørte på MIN vej, var der kun for at generer mig, hvis de da ikke lige ville kører om race. Min speeder var overflødig, jeg kunne som nøjes med en on/off knap i bunden af bilen. Sådan tror jeg også mange andre unge tænker, og det er der vel heller ikke noget galt i. De mangler bare et sted at udfolde sig, og efter min mening skal de sq også have det. Jeg vil såmend også gerne selv benytte sådan en bane hvis den var tilgængelig, kunne da være vildt sjovt at lege lidt med gutterne.

Hvorfor skulle det ikke også kunne lade sig gøre.... Penge skal der selvfølgelig til, men hvad jeg kan se herinde hvad de unge har råd til at poste i deres biler, og hvor lidt de må kører på en litter spit, så ville jeg da også mene at man burde kunne finde et ikke alt for stort beløb til at benytte en sådan bane. Og beløbet må absolut ikke være for stort, da man ellers bare benytter industrien i stedet. Resten af beløbet må være staten/kommunerne der skal finde, det er ligesom dem der profiterer ved det, idet der vil være fære unge med sygedage eller værre. Man kunne evt. også tilknytte et værksted til banen, hvor man selv kunne skrue på bilerne, og leje lift og værktøj. Have en lille cafe, sælge/leje dæk ud, der er masser af muligheder for indtjæning. Vedligeholdelse og drift af en bane skulle man nok kunne finde masser af frivillige til, da belønningen ville være at kører gratis ture på banen.
Jeg ved godt at det vil være kanon dyrt at etablerer en sådan bane, men den burde nok kunne bære sig selv, ved initiativ og opfindsomhed. Det største problem er nok at RÅBE politikkerne op, men det kan lade sig gøre. Det der skal gøres er at danne en græsrods bevægelse, med det ene formål at få nogle baner etableret, og er bevægelsen stor nok vil politikkerne også lytte. Selv unge med trang til hurtige biler har stemmeret her i Danmark (kender i hvert tilfælde ingen med kørekort der ikke har). Dette forum må da også være et godt sted at starte med at samle nogle folk, og der er da også mange andre steder man kan erhverve folk til bevægelsen, f.eks. ved andre motorarrangementer, igennem bilmagasiner, andre web sider osv...
Jeg vil gerne være en af de første medlemmer, men har desværre ikke tiden til at arrangerer noget så stort, men håber da at der er en eller måske en vennekreds der vil tage dette op, så der snart kan ske noget.

Nemlig Koolberg...

Iøvrigt synes jeg godt politikerne ku se og hoste lidt op til nogle baner - for JA gu synes nogle måske, at gratis racerbaner er noget ligegyldigt pjat at bruge skattekroner på, men hvad med f.eks. teatre (de får kassen i støtte for at et mindretal kan sidde og se på skuespil og føle sig kulturelle - hvad faen kan vi unge bruge det til?)
Og det er da vidst en stor del af os unge knægte, som lever og ånder for biler og ræs - hvorfor kan vi ikke få nogle "grungies" til det VI synes om - af hvilken grund skal det kun være de ældre og kulturelle, som skal have støtte til deres interesser...?:-|

I øvrigt må man jo også kunne sige, at gratis baner kommer bil-haderne til gavn, da der jo er mindre sandsynlighed for at de selv kommer til skade i trafikken fordi folk ligger og kører ræs på gaden...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time