Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 18:21

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Hej folkens!

Jeg overvejer at kaste mig ud i et "mindre" projekt, men jeg har en helt masse spørgsmål, som jeg ikke umidbart har kunne finde i min reseach.

Det drejler sig om en Mitsubishi Colt ca0 1300 og jeg er godt og grundig træt af den motor og nu har jeg bestemt mig for at se om det kan lade sig gøre at udføre et projekt som dette.

Jeg har 2 motorere som jeg overvejer og jeg vil gerne høre hvad folk har af meninger.
http://www.coltco.nl/engines/4g63t.htm
http://www.coltco.nl/engines/4g92m1g.htm

Jeg synes begge 2 ser rigtig fristende ud. spørgsmålet er
er det muligt at lave sådan et projekt med et 50.000 kr budget?
når man vil skifte en motor ud hvor meget skal man så bytte rundt? ledningsnet?, gear?, kobling?, eller hvor omfattende er det?

Jeg har derudover læst en masse på told og skats hjemme side om afgifter men jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad er det præcis man skal betale afgift af? Troede det var forskellen fra fx en model til en anden men en colt cyborg som fx den med mivic motoren hedder er kun blevet solgt i japan som jeg kan forstå, hvordan finder man så ud af hvad det er den afgift bliver?

Er min ide helt tosset er jeg meget åben over for nye imputs fra jer eksperter.

Det letteste ved jeg godt ville være at finde en fx mitsubishi colt gti 1800 men der er desværre sjældent nogen tilsalg... og derudover synes jeg da også det kunne være sjovere at have sit egent projekt hvis det kan lade sig gøre for penge.

Ser frem til at høre fra jer!

Hilsen Morten!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
4g63t er en Évolution motor og er alt for vildt til en colt, uden en større ombygning. Ledningsnet, kobling, gearkasse (EVO kører jo 4WD) , bremser, undervogn, stabilisatorer, forstærkning af karroseri, bagtøj osv. Så 50.000kr. er vidst ikke helt nok til et sådant projekt. Dertil kommer der jo nok en 10-20.000kr. i afgift.
Men det kan altså godt lade sig gøre, men det er et stort projekt.
4g92 mivec motoren findes i colt/mirage modellerne fra Japan , men motoren overholder ikke helt mitsubishis specs. 175HP v. 7500rpm. nok flere rullefelts målinger siger nærmere 150 hk. v. 8000rpm. og så er den totalt blottet for bundtræk højeste moment ligger også ved de 7500-8000rpm.
Til denne konvertering skal der også skiftes ledningsnet, og evt. kobling. Gearkassen er en anden gearudveksling en 1300 colten, så for at få udbytte af motoren omdrejningsvillighed skal du nok have gearkassen med.
En colt Gti er hurtigeren en mivecen på en 1/4 mile på grund af et væsentligt højere moment, men fra 0-100 er mivecen stadig hurtigst.
Colt Gti 0-100 7,6 sek.
colt mivec 0-100 7,3sek.

Begge løsninger vil jeg anslå er nogenlunde lige dyre +- 5-6K.

Her en lille fidus hvis du alligvel skal til at ofre så mange penge på et projekt.
Køb en 4G93 motorblok og få fat på topstykke fra mivecen+ ledningsnet, så for du en motor med godt bundtræk og masser af omdr. i toppen, mivecen går først i redline v. 8200rpm og begrænsning v. 9250rpm.

Men bare klø på med projektet, det er i hvertfald et ener projekt her i DK :wink:

MVH Lancerlot

Titel:
4G63 Ligger også i Galant VR4 :wink:

Titel:
Ja og i eclipse, den oprindlige 4G63t er fra lancer Evo I, men det var mest for at understrege at det var en halv hæftig motorkonvertering fra en 1,3 78hk symaskine :)

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: falster/KBH SV
Go for it!!! det lyder som et vildt fedt projekt :shock: !!! glæder mig til at se og høre det færdige projekt :wink: ! HVIS du altså går igang med det....

Titel:

Hvis du ikke kender denne side i forvejen så er der lidt inspiration at hente her :

http://www.coltmania.de

Her er en Colt med en 255 hp Galant motor :

http://www.coltmania.de/eng/version_eng.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time