Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 00:37

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 26 sep 2003, 22:17 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 jul 2003, 20:11
Indlæg: 84
Se jeg er kommet ud for et lille "uheld"
Her for et par dage siden skulle jeg fylde køleren op med vand.. der manglede lidt.. glemt at skrue låget på..
Kørte en tur.. 150kmt.. og vup.. blev varm... kørte ind til siden. og den havde sprøjtet olie og vand ud over det hele..
Den kan ikke starte af sig selv, men kan slæbes igang..
Den kan godt holdes igang men går på 3 cylindere..

Nu har jeg taget topstykket af.. toppakningen er sort forskellige steder, og den har blæst den igennem..
den ene cylinder har fået en meget meget lille ridse på 1½ cm op af cyinderen..(i toppen) ikke ret stor. man kan lige mærke at der er noget..
Ellers ser det fint ud.. stemplerene i toppen er også fine

skal lige siges at det er en daihatsu charade.efi med en 1.6 motor der har kørt 40tusind..


Så spørger jeg :

HVOR STOR ER CHANCEN FOR AT STEMPEL RINGENE IKKE HAR TAGET SKADE??

HVIS JEG NU ER HELDIG SÅ ER DET EN NY TOPPAKNING OG SÅ KØRER DEN IGEN?

_________________
Billede 1.3/1.6 EFI 110hk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2003, 07:44 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 86
Hvis du er i tvivl, vil det rigtigste være at tage stemplerne ud og kontrolmåle dem og cylideren, men det kræver en tilkøringsperiode derefter.
Hvis du har is i maven kan du dreje motoren til stemplerne er i ens højde og fylde cylindrene med petroleum. Hvis der er en der synker hurtigere end de andre er den gal. Husk at skifte motorolie og filter.
Held og lykke.

_________________
Per,
www.scantune.dk


Top
 Profil  
 
 Titel: færdig..
Indlæg: 01 okt 2003, 21:06 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 jul 2003, 20:11
Indlæg: 84
så kom der ny toppakning i.. og topstykket blev tjekket for at se om det var skæv hvilket at det ikke var..
den blev samlet og fyldte vand og olie på igen..

så drejer jeg nøglen og med det samme er der vand i olien igen og den ekstra beholder til vand for køleren står og bobler..!!!!!!

10 tusind ud af lommen.....
HVAD KAN DER VÆRE GALT ?????? HJÆLP????? ER DEN FÆRDIG?

_________________
Billede 1.3/1.6 EFI 110hk


Top
 Profil  
 
 Titel: iøvrigt..
Indlæg: 01 okt 2003, 21:17 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 jul 2003, 20:11
Indlæg: 84
Der blev lagt et stykke sandpapir på en glasplade, og topstykket blev trukket 30cm. hen over det.. der er ridser over det hele..
hvis nu at det var skævt ville der da ikke have været det???????

_________________
Billede 1.3/1.6 EFI 110hk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 okt 2003, 21:37 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 18:19
Indlæg: 253
Geografisk sted: Horsens
Den eneste måde at kontrolere det så man er sikker er med en retteskinne (mener jeg den hedder) og så søgerblade. Der er nogle data på hvor skævt det må være.

Det er jo ret sikkert at der er en utæthed mellem olie og vand et eller andet sted, og der er også en utæt hed fra en vand kanal ind til en cylinder, det er derfor der kommer bobler i vandet.

Hvad med ventilerne og stemplerne, de har ikke rørt hindanden???
Har du taget en lekagemåling, og/eller kompretions test??
Spændte du toppen i moment og i den rigtige rækkefølge???

_________________
Hyundai solgt. Køre nu fed Corolla 1,3. BADASS MASKINE


Top
 Profil  
 
 Titel: motor
Indlæg: 01 okt 2003, 23:12 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 jul 2003, 20:11
Indlæg: 84
det lyder ikke godt

nej ventilerne og stempelerne har ikke rørt hinanden..
topstykket blev spændt på momemt med det rigtige nm

har ikke haft tryg på cylinderne endnu.. men skal jeg have gjort

inden jeg kom vand på kørte motoren fint rundt..

sikke en dumhed at miste den på da.. :(

_________________
Billede 1.3/1.6 EFI 110hk


Top
 Profil  
 
 Titel: iøvrigt
Indlæg: 01 okt 2003, 23:28 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 jul 2003, 20:11
Indlæg: 84
den vandkanal.. er det noget man kan lave?

_________________
Billede 1.3/1.6 EFI 110hk


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: færdig..
Indlæg: 02 okt 2003, 11:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Kenneth johnsen skrev:
så drejer jeg nøglen og med det samme er der vand i olien igen og den ekstra beholder til vand for køleren står og bobler..!!!!!!
HVAD KAN DER VÆRE GALT ?????? HJÆLP????? ER DEN FÆRDIG?


nu er jeg ikke så meget inde i daihatzzu men køre sådan en med løse cylinder foringer så kunne det måske tænkes at den også er blevet utæt i bunden ved parkningen også hvis i ikke lige har "vredet" toppen idet i løftede den af

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 okt 2003, 13:28 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 jul 2003, 20:11
Indlæg: 84
du mener at udover toppakningen kan der være en pakning i bunden af vandkanalerne??

cylinderne bliver målt idag for at se om der er lige meget tryk på hver..

_________________
Billede 1.3/1.6 EFI 110hk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 okt 2003, 13:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Kenneth johnsen skrev:
du mener at udover toppakningen kan der være en pakning i bunden af vandkanalerne??

nej der sider en pakning rundt om hver cylinder i bunden så kølervæsken ikke løber ned i bundkaret til olien......
men som sagt jeg ved ikke om din motor er bygget på denne måde

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 77 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team