Datsundan skrev:
Hej Tinasmartin kan du ikke uddybbe det med at man ikke må smøre klodserne for jeg har da lige for en 1 måned skiftet klodser og smurt dem med kobberfedt bagpå, da jeg blev rådet til det. Er det kobberfedtet der opløser klodsen eller hvordan? og hvordan ødelægger det skiven

der sker det når du bremser: din bremseklods bliver varm på grund af gnidnings modstanden (trykket) mod bremseskiven, og denne varme ledes af bremsebelægningen ud til din caliper. og køles af vinden på (omkring) dine calipre og via din bremsevæske og ved at smøre dine klodser på bagsidderne isolere du varmen i klodsen og den bliver hård som glas dette har hermed ødelagt dine klodser....
det der videre så sker når du bremser videre er at når klodsen ikke kan komme af med varmen den ene vej bliver den nød til at over føre varmen til din bremse skive og da den ikke er konstrueret til at modtage denne (overdrevne) varme slår det yderste sig i forhold til navet og du mærker dette som rysten fordi skiverne vil "slå" mod bremse klodsen og som så skubber calipren fra side til side og det giver dine rystelser

....
hvis det er rigtigt slemt kan du se varme zoner på dine skiver

som enten pletter eller lange blå striber hele vejen rundt på skiven og når du skiller det ad kan dine bremse klodser have små revner.....
vi prøvede bare for at se om det var rigtigt på min gamle corolla engang at smøre dem rigtigt godt ind på bagsiden med BREMSEFEDT IKKE KOBBERFEDT og da vi havde bremset lidt hårdt en masse gange og skilte det ad kunne belægningen pilles af som pulver og små klumper
og grunden til at man på et værksted ikke bruger kobberfedt er at der er nogle fabrikater der indeholder en eller anden form for syre som ødelægger dine gummimancherter og lign
(er der nogle der læser dette og siger vi bruger da kobberfedt på vores værksted så skal det selvfølgeligt påpeges at det kun er der hvor JEG har været de ikke har brugt det)... det kan anbefales at bruge barhdals ceramisk pasta det kan klare op til 1400C* men nu skal du ikke være angst for selv at smøre dem bare sæt dem i som de skal sidde og se hvor de røre ved bremseåget som det hedder og så bare nøj's med at smøre der

......
håber det var til at forstå ellers så bare spørg ind til noget så skal jeg prøve at uddybe det og finde nogle billeder som du kan se det på