udstødningsstørrelse

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
hj

udstødningsstørrelse

#1 Indlæg af hj »

Jeg har en lille 3 cylindret 1 liters motor. Der er turbo på den, og udstødningen skal gerne være dimensioneret til at kunne klare 150hk.
Skal jeg bruge 2" eller 2,5" som udstødningsrør??
Fede Frede

#2 Indlæg af Fede Frede »

Så er det derfor den golf er så sløv, jeg vidste ikke den kun havde 3 patter. Jeg skulle mene at 1" skulle være rigeligt til den gamle spand.
Spyde II

#3 Indlæg af Spyde II »

Jeg vil mene at en 2" er ok
hj

#4 Indlæg af hj »

Fede Frede skrev:Så er det derfor den golf er så sløv, jeg vidste ikke den kun havde 3 patter. Jeg skulle mene at 1" skulle være rigeligt til den gamle spand.


Sukkerpik...
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#5 Indlæg af mh »

Spyde II skrev:Jeg vil mene at en 2" er ok


det ville jeg også sige jeg har altid lært at en turbo bil ikke skal have "modstand" i udstødningen som en alm suge motor skal.... den skal bare af med al den luft den kan så den ikke revner i turbinehuset på grund af varme opbygning osv. og du skal ikke tænke på at den kommer til at larme som når man sætter en remus ell. lign på en alm. bil for turboen tager det meste af al larmen så der er kun rumlen tilbage :wink:
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

_INGEN_ motorer har nogen som helst gavn af modtryk,trykfald eller lign, nogen som helst steder! Hellerikke sugemotorer.

Denne udtalelse forudsætter selvf at lortet er justeret ind. Klart at man ikke kan få et bedre resultat ved at fjerne et modtryk i udstødningen på en OEM bil.
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#7 Indlæg af mh »

HenrikGM skrev:_INGEN_ motorer har nogen som helst gavn af modtryk,trykfald eller lign, nogen som helst steder! Hellerikke sugemotorer.

Denne udtalelse forudsætter selvf at lortet er justeret ind. Klart at man ikke kan få et bedre resultat ved at fjerne et modtryk i udstødningen på en OEM bil.


nu ved jeg ikke om en OEM bil er en "standart" bil men hvis det er.... så syntes jeg du modsiger dig selv for så siger du først at: ingen motorer skal have modtryk... og så siger du at: det ikke er godt at fjærne det orig. udstødnings modtryk???.......... er det mig der læser det forkert så ret mig lige :cry:
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

OEM=helt original. Med denne betegnelse følger en stribe kraftige kompromiser. Eet af disse kompromisser er emission/komfort/lydniveau.

Da lortet skal masseproduceres er det nemt at give motorer lidt modtryk primært for at få emissionen ned, mens man lever med et "ikke optimalt" motorstyring. Derfor modtrykket.

Tager du nu en OEM bil og smækker en helt fri udstødning på den ændrer du de forudsætninger fabrikken har sat for at holde forskellige krav. Det medfører i 9 ud af 10 tilfælde ikke noget positivt, andet end lidt mere larm/emission(hvilket godt kan være positivt for nogen)

Pointen er at modtrykket er ivejen for effekten, uanset hvad. Fabrikanten lever imidlertid med dette for at opnå et kompromis.
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#9 Indlæg af mh »

okey så kan jeg godt se hvad du mener :wink:
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Besvar