Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 17:21

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 17 sep 2003, 15:13 
Hej er der nogen der ved om man kan sætte 2 gasspjæld sammen til 1 box, og bare kører ledningerne paralelt? Eller skal man have en programerbar box til at styrer følerne på hver spjæld? Eller er der en beder måde at gøre det på?

Mvh Mark


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2003, 16:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
Mit bud er en "master and slave" montering... dvs kun det ene spjæld giver informationer til motorstyringen og det andet skal "bare" køre som masterspjældet fortæller styringen.

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2003, 17:26 
Indtil du ved om dit gasspjæld fortæller styringen om spjældvinkelen, og præcist hvad styringen bruger den info til så er det ret omsonst at fundere over.

En parrallelkøring af TPS vil _ikke_ være smart. tjek hvad der sker når du parrallelkobler to modstande :shock:

Nogen bruger kun tps til at afgøre om spjældet er åbent eller lukket, andre regner konkret på spjældvinkel, og igen andre bruger infoen til en egentlig brændstofudmåling(alpha-N)

Uden at vide det er det et vildt skud i tågen......


Top
  
 
Indlæg: 17 sep 2003, 17:58 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:59
Indlæg: 23
Geografisk sted: KBH
hvis du tager spjældet fra en nyere ford scorpio 2,9 så er det et standart dobbeltspjæld med en tps på

_________________
Kan det nogensinde gå hurtig nok??.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2003, 23:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
kan man betale din far for at syne en bil? du ved med lidt ekstra i handskerummet? min klarer jo nok ikke en oprigtig sbi mand... tror faktisk de ville ligge mig i håndjern :shock:

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2003, 05:43 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 18:19
Indlæg: 253
Geografisk sted: Horsens
Jeg ved ikke om det med modstanden, og alt det der. Men vil det ikke vælte hele luft/benzin forholdet, hvis du ikke ændre på på noget indsprøjtning, og lambda vil nok også gøre knuder.......

Bare mit bud..

_________________
Hyundai solgt. Køre nu fed Corolla 1,3. BADASS MASKINE


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2003, 09:35 
nu i er inde på enmet kan man bruge en scorbio gasspjæld på en sierra dohc.da jeg længe har tænkt på at lave en ny indsugning til den da den er tunet og ikke kan få luft nok.så er spørgsmålet er potmeteret den samme på en dohc som den på en 2.9.man må da kunne lave et sæt gasspjælde ud af 2par fra en 2.9 er der nogle erfaringer hvad det angår og jeg ved selvfølgelig godt at den sikkert skal chippes igen :idea:


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2003, 14:53 
Hvorvidt den kan håndtere de to luftspjæld er et spørgsmål om hvordan i måler luftmængden.

Er det en dum MAF så skal det nok gå, men er det MAP duer det ikke at ændre på VEen.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2003, 08:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
nu er det nok mig der er lidt på tynd is, men map (manifold air pressure) den sættes efter spjældet og der kan jeg ikke se nogen forskel i om der er to spjæld der leverer tryk frem for kun et... er jo ikke ligefrem mekaniker, men synes dog at jeg har en vis form for logik.

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2003, 10:45 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
MAP måler trykket. Hvis der er meget flow igennem et feks filter har den en vis VE i forhold til trykket. Ændrer du nu flowet drastisk passer VE ikke længere til det tryk der måles. Trykfaldet over spjældet falder(det er derfor du vil have et andet spjæld!) og flowet stiger. Med andre ord bliver det nemmere for motoren at fylde cylinderen. Da VE * MAP giver et udtryk for den luftmasse du hiver ind i cylinderen giver det sig selv at en ændret VE vil ændre den masse duhiver ind i motoren.

Med en MAF måler registrerer du _vægten_ af luften. Så en motor med MAF er altså ikke så følsom som en med MAP overfor ændret VE.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 75 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team