Kan det betale sig at montere intercooler?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
ThomasH

Kan det betale sig at montere intercooler?

#1 Indlæg af ThomasH »

Jeg har en Nissan Cherry Turbo der originalt ikke er med intercooler.

Giver det mærkbart flere heste (5 - 15hk) at montere en intercooler? eller er det bare godt for motorens nedkøling?

Hvis ja hvilken cooler er så bedst - har hørt at Saab 900 eller Saab 9000 er at foretrække...

håber nogen kan hjælpe :)
hilsen thomas
Christopher
Junior Medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:31

#2 Indlæg af Christopher »

Det giver MEGET effekt + det beskytter din motor, hvis du vil vide hvad man ellers kan gøre ved sådan en motor, er du velkommen til at ringe, har rodet med nissan cherry turbo i snart 8 år( kan en del trick til sådan en "fætter") :D
Mvh. Christopher
Mobil: 60622410
Brugeravatar
McCoy SPC
Senior Medlem
Indlæg: 253
Tilmeldt: 13 jul 2003, 19:19
Geografisk sted: Horsens

#3 Indlæg af McCoy SPC »

Ja det er bare en nødvendighed med intercooler..... Men det bedste vil da være at få den lavet på mål, så den bliver så stor så mulig. Jeg fik lige et tip i dag.... Monter en luftemp. sensor i indsugnings manifolden, alt over 24 grader, midster du HK på. Så køling køling køling på luften. Jo koldere luften er, jo tættere er den, det vil sige at den er mere ilt i den samme mængde luft, de fleste matrialer og stoffer udvider sig ved varme, det samme gælder luft. Og alle ved jo at mere ilt + mere benz = flere HK


Så svaret er JA MONTER DEN IC NU :D :D :D
Hyundai solgt. Køre nu fed Corolla 1,3. BADASS MASKINE
corrado vr6
Senior Medlem
Indlæg: 492
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Midtjylland mellem Viborg og Silkeborg
Kontakt:

#4 Indlæg af corrado vr6 »

Jeg kan lave en billig intercooler til dig
Mvh Jesper
Jb coolers
Tlf: 60743564

!!! Ny Msn adresse!!!


Jeg kan lave alt i rustfri og aluminium til fornuftige priser.. bla. intercoolere i næsten alle størrelser
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#5 Indlæg af Yugo Turbo »

har en kammerat der gav mig en tommelfinger regel ang intercoolere... 1 hk pr gard den køler... så lad os ta et gæt på eks bare 20 grader ned... 20 hk, uden at skrue op eller noget andet, husk dog at den så skal ha lidt mere at leve af... 8)
Brap brap brap...
Billede
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#6 Indlæg af mh »

man skal vel også passe på at IC'en ikke bliver for stor så der er for meget tryktab over IC'en......... :( :(
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#7 Indlæg af Yugo Turbo »

Nope hvis cooleren bliver "for stor" skruer du bare trykket op... har en på der fylder hele fronten af min bil og det dur sku helt fint.
Brap brap brap...
Billede
skou

#8 Indlæg af skou »

en større intercoler giver vel bare lidt mere turbo tøven ??

skou
Gæst

#9 Indlæg af Gæst »

Det er forsvindende lidt en stor ic giver tøven, prøv lige at regn på ruminkildet at ic´en kontra motorens forbrug af luft, større = bedre.
Gæst

#10 Indlæg af Gæst »

En saab 9000 ic er klart at foretrække frem for en 900, den er MEGET større, den vil sikkert fylde hele fronten på en cherry.
Besvar