Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 22:52

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
et lille reply

stor effekt/relativ lille beløb =>tryktuning
fed lyd => na. tuning (alm. knaster spjældhuse e,t,c,)
bundtræk => kompressor
høj effekt => turbo
(lovlig =>luftfilter =0.001hk) :wink:
moderat tuning (ca+10-20 (30)) hk = n/a tuning

relativt nemt+billigt & holdbart er en turbo der er dimmensioneret rigtigt, der max trykker en 0.5-0.7 bar på en 2 ventiler/cyl og en 0.6-0.8 på en 4 ventiler/cyl+ tilskud og køling af ladetrykket, ekstra topparkning + mellemlæg af metal (kan laserskæres udfra ny topparkning, koster ekstra når de skal tegne den udfra pakning (billigere hvis du selv kan lave den i et CAD program de kan oversætte) koster ca. mellem (400) 550-700 kroner (her kan du samtidigt få lavet dine flanger til turboen etc.)
sænket til omkring 6.5-8.5:1 for 2.valve afhængig af boost (for lavt og du ricikere at få en bil der er mærkbart sløvere end standard indtil turboen får overtaget (kan føles som turbotøven)(når man sænker komprissionen så sænker man jo effekten ) for højt i forhold til tryk og du ricikere tændingsbanken. fordelen ved en 4(5) ventiler m. ordentligt penthouse er at det er mere modståligt over for tændingsbanken (pga. dets udformning er det bedre til at samle gassen i toppen ved tændrøret og derved reducere chancen for utilsiktet selvandtændelse) det 4(5) ventilet topstykke kan herfor køre med lidt højre CR ratio dog stadigt afhængigt af tryk(i vores tilfælde omkring de 8-9:1)

oventstående vil "kun" give omkring 50% effektforøgelse (skal ikke tages bokstaveligt. da et perfekt topstykke/knast og en heldig dag kan give et meget bedere resultat (meget større effekt) samtidigt kan en "uheldig" dag give max 10% forøgelse, da effekt forøgelsen er så afhængig af den motor der bliver tunet på kan der også være store variationer fra bilmærk til bilmærke) man må også være opmærksom på at momentet også forbædres hvilket er mindst lige så viktigt at tage med (det er oftest et større moment folk, der vil have tunet sin bil, ubevidst er ude efter)

du skal ikke regne med at få 30 hk foræret ved n/a tuning da en alfa motor fra fabrikken er lidt mere "sportslig" (hårdere tunet) en de fleste std. vogne

da det er en alfa 75 du ønsker at tune kan du kikke på alfa 75 turbo (evolutione) og se hvad fabrikken har gjort det er altid en god ide

(her kan du jo skaffe viden om motorens forcer og ulemper. eg. hvad har de forstærket/ændret. du kan jo også finde en brugt turbomotor og smide i (pas på identitets tab = at betale ved kasse 1. (registreringsafgift) + at det jo er ulovligt)

snak eventuelt med peter dyrelund(alfa 75 turbo evo.) eller ?? (køre sort turbo 75 er) i alfa klubben

toyota sucks!! ingen sjæl

hilsen gs

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Tak for alle de svar :D
Så blev jeg så meget klogere :shock:

A.Sommer: Jeg bor selv i Slagelse, så vi kunne nok finde ud af noget..
jeg er lige væk i en uges tid, men du er velkommen til ringe 29421733 så finder vi lige en dag

Mvh Chris Sørensen

Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Jylland, Danmark
Hejsa..tjo det kunne være sjov at se andre 75´er og jeg bor i jylland. A.Sommer det skulle ikke være dig der hedder Anders S inde på bilgalleri.dk ??

MvH Mons

Titel: Tjoo..
Ja, det er mig der også er A.Sommer på bilgalleri. :D
Det er ærgeligt at du bor helt i Jylland....

Hvor mange af jer 75'er ejere skruer selv på jers biler?
Jeg tænker her på om i selv laver det meste eller har et eller andet genialt værksted til at lave jers vogne??

Titel:
Hmm... Har vist en tendens til at stave jeres forkert... sukkk :oops:

Titel:
Hej bed ikke om det har intr. men hvis der er nogen der er intr. så har min værkføre en 75 2,5 v6 til salg dog uden afgift er impoteret fra svejs og uden rust. Mvh Hernik tlf. 60 18 49 24

Titel:
Nyt Medlem

Hvad er prisen på den 75 2.5 V6´er ??

132 HK / 170 NM
Alfa Romeo 75 2,5 V6 (89)
164HK / 231 NM ( med SMT6 Box )

Titel:
hej 4.000 eller bud. Mvh Henrik Dirksen

Titel:
Nyt Medlem

Henrik kan du ikke lige sende mig en Mail med lidt mere info om bilen , så som Km stand og årgang med mere og evt. hvor den står i landet på mogens-data@mj-data.dk

132 HK / 170 NM
Alfa Romeo 75 2,5 V6 (89)
164HK / 231 NM ( med SMT6 Box )

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time