Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 22:43

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Det var faktisk præcis hvad jeg mente - og nå ja - selvf. er det 0.5 V - ved ikke hvor jeg har haft gjort af min hjerne :-).

Bortset fra det, så har jeg netop i dag købt en ny sensor. Eller rettere - jeg har købt en sensor. For sagen er at der slet ikke er nogen - stikket hænger bare og dingler i det fri.
I den forbindelse vil jeg lige tippe folk om at Biltema har ret billige lambda sensorer - 398,- kr. inkl. moms for en med tre ledninger. Høyer tager 600-noget, men med deres prisgaranti politik fik jeg dem ned på de 398,- kr. (det er noget nemmere for mig at komme til en Høyer end en Biltema).

Høyer har også sådan en flange til at montere lambda-sonde i, som bliver min "bung" til sonden (som sagt så er der ikke sensor på bilen - men motorstyring der kræver - et ikke-veludført "swap-job"). Oprindeligt er flangen til visse Toyota'er, hvor sensoren er sidder sådan en flange der kan boltes af og på. Koster noget med 77,- kr., og giver rimeligt med materiale at svejse i.

MegaSquirt er BESTEMT på fremtidsplanerne - men nu skal den lige køre rigtigt først, og ikke mindst skal der f.eks. 4 nye støddæmpere på - de andre er bestemt ikke til noget som helst :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Nu jeg lige har ekspertpanelet:

Hvor langt nede af forrøret skal jeg mon sætte lambdasonden - sådan bare indenfor en træskolængde. Havde forestillet mig at skulle ca. 75 cm. fra topstykket, målt langs rørene - altså omkring hvor forrøret bukker ind under bilen. Lyder det nogenlunde fornuftigt?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Hummm... 75 cm lyder da godt nok lige langt nok væk. Din sonde skal have en arbejds temperatur i laget af 600 grader. Så du skal nok sidde den så tideligt i forrøret som muligt. Orginalt sidder den faktisk helt oppe i mannifolden, den er dog uden varme. Varmen i en lamda sonde er hovedsageligt for at få den op på arbejds temperatur hurtigere...

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

Det er muligt den sidder helt oppe i manifolden på en G2 GTI - men ikke på f.eks. en G4 1.8T. Der sidder den der hvor jeg beskrev det, og ca. der også for en Pug 205 Rallye 1.9, og en 106 Rally 1.6. Men nu jeg tænker over det, så ved jeg da også at den sidder lige i manifolden på f.eks. en Seat Toledo 1.8 8V (den gamle model - 1.8 90 hk motor med monopoint som i f.eks. G3).

Nå, jeg kigger på'ed :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

SÅ! Skete der noget - jeg har trawlet min Bentley manual til Golf grundigt igennem, og det viser sig at på lige præcis den motor jeg har i (en PF Digifant II med katalysator), sidder lambdasonden normalt lige foran katten, der som bekendt sidder helt nede under bilen (hvis den havde været der).
Det forklarede min undren over at de fleste meldte om at den sad i manifolden - for jeg ku' ikke få det til at passe at forrige ejer havde skiftet manifolden på motoren, da de forklarede om at de netop havde brugt tid på at få manifold og resten af udstødningen til at passe sammen (at de så næppe har brugt meget tid på det er en anden snak - det var så pisse utæt at det var til at skrige over).
Så nu er jeg ved at montere sensoren helt nede hvor forrøret knækker ind under bilen - der er heller ikke ret mange andre muligheder, da det først er hernede at udstødningen går sammen i et enkelt rør. Jo, man kan da f.eks. sætte den i et rør der kun tager to cylindre, men alligevel... nu sidder den jo alligevel også ca. der originalt - så det bliver den ved med :-).

Tak for rådene!

Billede
Golf GTi 16V til rally

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
En grund til at man også har opvarmning i en lambda sonde (udover at den er oppe på minimums arbejdstemp. 300c* hurtigere) er at man kan mont. den længere væk fra manifoldet evt. på biler som har for mange udgreninger på manifoldet til der er lambda sonder :shock: :shock:
på en VOLVO S80 T6 er der 4 lambda sonder :? fordi den kører med 2udstødningsrør med 3 udstødningsudgange fra toppen i vært rør og 2 katte og så en sonde før og efter hver kat, så den selv kan registrere hvis katten er i uorden 8) 8)
fint nok så længe den ikke siger fejl på en lambda sonde så skal der måles en del gange mere end normalt :cry: :cry:

Titel:
Mester Medlem

Det er garanteret også ganske udemærket at sidde den der. F.eks golf 4 kører jo også med 2 sender. en før og en efter katten. Og den efter katten sidder faktisk temmeligt lank væk. Men som udgangs punkt er en sonde med varme altid godt (
--------------------------------------------------------------------------------
TINASMARTIN

En grund til at man også har opvarmning i en lambda sonde (udover at den er oppe på minimums arbejdstemp. 300c* hurtigere) er at man kan mont. den længere væk fra manifoldet )

Og så for os dødelige der ikke udmiddelbart er i stand til at regne al ting ud ville det nok være klogt at sætte den så tæt på som muligt (dog undtagelser). Hellere "for" tæt på end for langt fra...

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
"for" tæt kan også overdrives.

Sensoren begynder at måle forkert hvis gassen pulserer voldsomt, og hvis sensortemperaturen kommer over 600grader.

Derfor har tendensen været at komme ret langt væk og lade sensorens varmeelement varme den op. Feks har honda brugt styring at sensortemperaturen p¨civicerne.

At det er totalt irrelevant med max 600grader på en alm sensor er en anden sag :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time