tolkning af effektkurver

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
nibdk
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Frederikssund

tolkning af effektkurver

#1 Indlæg af nibdk »

Jeg fik målt min Volvo 850R aut. på rullefelt igår. Det var åbenbart ikke så nemt med en bil med automatgear, da den har en tendens til at geare ned, når man giver gas. Så han kørte med delvis gas op til ca. 4000 omdrejninger før man kunne give fuld gas. Det er naturligvis lidt skidt for målingen og måske er den ubrugelig?
Jeg tror måske bilen ikke opnåede fuldt ladetryk, for jeg synes ikke effekten er høj nok sammenlignet med hvad den burde være.

Kurverne kan ses her, de er desværre ikke fra samme kørsel.

Denne kurve er korrigeret for effekttab i gearkasse.
Billede

Denne er måling af effekt og tab i gearkasse.
Billede
Philipp

#2 Indlæg af Philipp »

Jeg har også fået rullet min 850ér (aut) efter den blev chippet. Den skulle ca få 290hk med den nye chip. Men da den skulle rulles havde jeg samme problem som dig med at den gearede ned når den fik gas. Den blev målt til ca 215hk, altså mindre end den har standard. Den er meget hurtigere end før, så jeg synes målingen var ubruglig. Ladetryket er på 1.1bar så den har helt sikkert mere end 215hk.
nibdk
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Frederikssund

#3 Indlæg af nibdk »

Har du kurver som jeg har du evt. kan scanne ind så man kan sammenligne? Hvilket moment fik du målt på din?

Er du stadig interesseret i de ellædersæder jeg har til salg, eller har du brugt alle pengene på at holde ferie?? :)

Niels
Kim Frederiksen
Senior Medlem
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:13
Geografisk sted: København

#4 Indlæg af Kim Frederiksen »

hmm hehe! Brug en G-tech måler! så kan i måle vognen på landevejen!! :twisted:
-- If it has wheels, I can race it --
nibdk
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Frederikssund

#5 Indlæg af nibdk »

Nogen i nærheden af Frederikssund der har en G-tech måler jeg kan få målt bilen med?
En G-tech kan vel ikke give en effektkurve eller hvad, den giver vel kun en accelerationstid.
Gæst

#6 Indlæg af Gæst »

Hej Niels. Jeg fik aldrig en effekt/momentkurve så jeg ved ikke hvor mange NM den har. Jeg kunne ikke bruge rulletesten til noget.

Jeg er stadig interesseret i dine fine sædder. Men jeg bor 50km syd for Esbjerg, synes måske det er lidt langt at køre + 2 gange bro afgift. Men du høre fra mig hvis jeg har et ærinde på Sjælland.

Har du prøvet at måle 850éren med en G-tech?!
Lerup
Senior Medlem
Indlæg: 289
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#7 Indlæg af Lerup »

nibdk skrev:Nogen i nærheden af Frederikssund der har en G-tech måler jeg kan få målt bilen med?
En G-tech kan vel ikke give en effektkurve eller hvad, den giver vel kun en accelerationstid.


Det har jeg... den viser også HK vis du kender bilens nøjagtige vægt.
nibdk
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Frederikssund

#8 Indlæg af nibdk »

323GTS skrev:
nibdk skrev:Nogen i nærheden af Frederikssund der har en G-tech måler jeg kan få målt bilen med?
En G-tech kan vel ikke give en effektkurve eller hvad, den giver vel kun en accelerationstid.


Det har jeg... den viser også HK vis du kender bilens nøjagtige vægt.


Vi har en brovægt på mit arbejde, så jeg kan måle vægten af bilen der.
Jeg sender dig en PM vi kan diskutere videre i.

Niels
Besvar