"Catchtank" til motorudluftning og olieopsamling.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Claus A
Medlem
Indlæg: 168
Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:37

"Catchtank" til motorudluftning og olieopsamling.

#1 Indlæg af Claus A »

Min Calibra udlufter krumtaphus/ventildæksel i en studs på sugesiden
af den originale lader. Jeg er ved at installere en ordentlig lader og
vil ikke have den varme luft fra motoren ind i laderen.
Jeg har fået foræret (tak til Scotten) en fin opsamlingstank, nogen kalder den en "Catchtank". Den opsamler evt. olie og lufter ud i det fri.

Til spørgsmålet:
Lader i udluftningen gå ud i det fri UDEN mulighed for at evt. olie
kan løbe tilbage i bundkarret ?

Det skal nævnes at jeg ingen problemer har med olie i udluftningen,
men hva' nu hvis man tænder lortet af over 200 km tysk motorvej
og den begynder at fylde Catchtanken, motoren mangler pludselig olie,
osv.
P.f.t.
Claus A
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

Hvis den skyder så meget olie ud tror jeg dit første problem bliver smadrede stempler.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#3 Indlæg af Wildert »

En catchtank bruges dels for at undgå at sende olie til forbrænding i motoren, og dels typisk på hårdt pumpede sugemotorer der tager mange flere omdrejninger end normalt - her bliver det nemlig et problem at udluftningen ikke kan følge med, hvis der bruges aktivt kulfilter, etc.

På en turbomaskine kører man ikke med så mange omdrejninger, så der er problemet ikke så stort med at udluftningen ikke følger med. Men derfor er det stadig en god ide at undgå at forbrænde olien, da den kan føre til tændingsbanken.

Men det du sådan set gør, er at lade olien kunne løbe tilbage til bundkarret, gennem en ret stor slange - så har du hverken problemer med at det ikke kan følge med, eller med at spilde, el. lign. Du skal alligevel have udluftning fra krumtappen, og da den ikke må ende i fri luft, så kan du lige så godt kombinere disse to ting.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Besvar