Hvordan kontrolere man lade trykket med kompressor....???

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
K
Nyt Medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Hvordan kontrolere man lade trykket med kompressor....???

#1 Indlæg af K »

er der en af jer kloge hoveder der kan forklare mig hvordan en roots kompressor med el til og fra kobling virker.....????

hvordan man styre ladetrykket

nogen ider til hvordan man får en roots komp. og en dobbelt webber køre sammen

på forhånd tak

Mvh K.
www.scantune.dk

#2 Indlæg af www.scantune.dk »

Trykket er styret af kompressorens udveksling. er det en Toyotakompressor fx SC16: Forventet HK v/6000 omdr. * 0.8 = drivende hjuls diameter. Er forventet HK fx. 40%mere end motoren ville yde uden tryk vil trykket blive 1bar + 40% = 1.4bar absolut = 0,4bar boost +/- 10%
dette er selvfølgelig meget forenklet, men i praksis virker det ok. Karburator og kompressor virker fint sammen, blot skal man holde indsugningssystemets volumen på et minimum. Helst skal kompressoren sidde direkte ovenpå indsugningsmanifolden og suge gennem karburatoren. En stor sikkerhedsventil er en god ide, så kommer manifolden ikke til at ligne en eksploderet banan, hvis den skyder tilbage.
/Per.
K
Nyt Medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#3 Indlæg af K »

hvordan virker el til og fra koblingen stopper møllen i kompressoren eller hvordan....?

er der nogen der har nogle links til noget der har noget med roots kompressorer at gøre, billeder tegninger... hvad som helst....

K
Christian Trab

#4 Indlæg af Christian Trab »

Hejsa

Elkoblingen slår remskiven til og fra. Når kompressoren ikke er koblet til, løber remskiven frit rundt på kompressoren, altså står selve kompressoren stille. Når du slår koblingen til, er det en magnet der suger koblingen sammen og kompressoren bliver taget med.
Man kan ikke suge igennem en roots kompressor hvis den står stille, derfor er det nødvendigt med en ventil, der lader motoren suge udenom kompressoren, når den er frakoblet. Du kan læse om det og se illustrationer på denne hjemmeside under tuning og kompressor.

Mvh.
Christian
www.scantune.dk

#5 Indlæg af www.scantune.dk »

Naaaa, Christian.
det kan man nu godt, men motoren yder kun 50-60% af den oprindelige effekt når kompressoren ikke er med. Vacummet trækker hjulende rundt.
Men det selvfølgelig en god ide at lave et kontrolleret bypass.
/Per.
Christian Trab

#6 Indlæg af Christian Trab »

Hej igen

Der kan man bare se, det vidste jeg ikke. Personligt kan jeg nu heller ikke se nogen grund til at slå kompressoren fra, men det er selvfølgelig en smagssag....

Mvh.
Christian
Besvar