Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 21:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Hvordan forholder i andre turbo-gale mennesker her på forumet jer, når i skal stille til det obligatoriske bilsyn ?

Jeg har tidligere kun haft tunede biler, hvor tuningen ikke umiddelbart kunne ses, men da projektet nu hedder mølle på en ikke-mølle bil, vil det jo springe synsfolkene i øjnene, som en elefant i en kornmark.

Da jeg skal have sænket kompressionen, vil motoren vel gå som en spand lort, hvis jeg bare krænger møllen af og så fedter ned i bilsynshallen eller hvad ?

Jeg har ikke lyst til at bruge de sidste to dage inden syn i garagen for at fjerne diverse mellemlæg mellem topstykke og blok.......

/Nolan

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Nu er jeg godt nok een af dem med fabriksmonteret lader, men min tidl. Uno kørte jeg til registreringssyn med, med over 1,4 bar i tryk og fuld skrue på CO'en..

Den eneste kommentar var at "den går da godt hva'" og så kørte SBI manden en ekstra tur.

Men du er ret, med eftermonteret lader er historien med garanti en anden.. :(

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby Strand
Det kommer meget an på synsmanden, og hvordan det er lavet. Godt lavet og en fornuftig syns mand så fårs en del synet, men rammer man en af dem er er helt skævt på den så får ikke synet en bil med KN filter uden TUV godkendelse

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Hvad så hvis tåben (SBI-manden) kasserer hundehuset pga. turboinstallationen ?

Fedter man så bare hjem, tager den af og møder op til et nyt syn ?

De ved sgu da godt, at den bliver monteret igen så snart man kommer hjem i garagen. Kan de kræve, at man stiller op til afgiftsvurdering ?

Og lige for at gentage spørgsmålet; Hvordan kører maskinen, når møllen tages af ?

/Nolan

Titel:
Medlem

Nolan skrev:
Og lige for at gentage spørgsmålet; Hvordan kører maskinen, når møllen tages af ?

Jeg har for nogle år siden haft en Fiat Cinquecento 1,1 med eftermonteret turbo.. med kompression sænket fra 9,6:1 til 8,1:1

Den kørte fint uden turbo (prøvede det uden trykrør..) var bare meget langsom.

Titel:
Senior Medlem

For at svare på hvordan den kører uden mølle på, så kan jeg da fortælle at den virker lidt sløv, alt efter hvor meget du sænker kompressionen. Men du kan sagtens køre med den. Jeg kørte selv i en uges tid, uden møllen på, og med sænket kompression.

Jeg var selv til syn med min bil, uden møllen på, men stadig med EFI osv monteret. Jeg fortalte synsmanden som det var, at jeg havde pillet møllen af, og det kunne han godt se sagde han med smil på læben. Han undersøgte den som de plejer, lys, styretøj, hjulophæng osv, og da han skulle teste forurening, blev vi begge overrasket.... Den forurenede faktisk mindre end hvad bilen gjorde som standard !
Slutteligt gav han mig endda et råd til hvor jeg kunne få godkendt turbokittet til den :shock: Så det er altså ikke alle synsmænd der er gnavne eller sure. Men lad for guds skyld være med at lyve, så vandet det driver, over for dem... De plejer gerne at opdage hvis man gør det. Og så skal de nok finde noget at kassere bilen på.

Titel:
Claus.. jeg tror der er mange der gerne vil hører lidt om de gode råd du fik af synsmanden...

Og mgt komp. jeg kørte min til syn med 7,5:1 den trak som en fiat panda 750 men ellers var der ikke noget..

HypHest

Titel:
Senior Medlem

Jeg kører ca 8,5:1 og motoren yder normalt ca 150-160 hk, så jeg vil gætte på at den havde ca 130 hk, da jeg kørte uden møllen på.

Mht. hans råd om hvor man kunne få godkendt kittet, så snakkede han om at Becker Automobile, tror jeg nok de hed, i tyskland kunne udstede godkendelse. Det krævede vist at de havde bilen i en dags tid ca. Altså selvfølgelig kun hvis det er lavet ordentligt, og overholder de krav der er.

Titel:
hummm... Nævnte han noget om nogen pris på det? Eller har du evt. selv undersøgt noget? Det er vel ikke en imisionstest til 30.000kr han har referet til?

Jeg stør selv med samme problem nemlig...

Venlig hilsen Christian jensen.

Titel:
Senior Medlem

Han snakkede ikke noget om hvilken test det var, men han sagde ordret "godkendelse på turbokittet". Han fortalte at han havde haft en mand til syn med en honda civic, hvor manden så havde fået lavet en godkendelse på det turbokit som han selv havde gået og lavet. Godkendelsen havde han givet i omegnen af 20000 kr for. Det var omkring 1 år siden, fortalte synsmanden.
Skal så lige bemærke at synsmanden er ca 50-55 år gammel, så jeg vil straks mane mine gamle forestillinger i jorden, om at ældre synsmænd er de værste og mest gnavne :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time