Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 22:25

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Portet top
Jeg har et portet/planet/renoveret topstykke.... Som jeg havde tænkt mig at montere inden for få uger, men så stødte jeg på at Inds. kanalen er 2-3mm minde i diameter end mit originale topstykke.

Det portede topstykke har dog fået fjernet noget af ventilstyret, men tror i jeg vil hente noget på det når nu det er lidt mindre i kanalerne ?? Eller er jeg bedre stillet ved at beholde det gamle topstykke ??

Udstd. kanalerne har jeg ikke målt, så jeg ved ikke om der er en forskel der.

På forhånd tak

en frustreret GTI ejer...

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Når du monterer en manifold på et topstykke, bør du altid sørge for, at portene passer sammen.

Du kan, uden de store problemer, altid udvide topstykkets indsugningsport, så den er en halv milimeter større end manifoldens port hele vejen rundt. Forlæng udvidelsen en centimeter eller to ind i indsugningskanalen, så du får et godt ensartet flow.

Du skal også sørge for, at din pakning ikke rager ind i portåbningen. Skær lidt af den med en skarp kniv, hvis det er tilfældet.

Den anden vej rundt derimod, er det ikke klogt at udvide indsugningsmanifolden til at passe til indsugningsporten. Du får derved et punkt med lav hastighed i benzin/luft blandingen, hvorved benzinen vil fortættes og give ringere forstøvning.

Hvis topstykket er i aluminium, så brug en Dremmel ved høj hastighed og en kegleformet slibesten. Lad slibestenen gøre arbejdet og lad være med at presse. Du kan gøre det lidt lettere for dig selv, hvis du 'smører' med rigeligt husholdningssprit.

Håber det var svar nok.

/Nolan

Nolan... Du vil altså vælge at montere det portede topstykke, men altså lige give det en smule mere ??

Mester Medlem
Brugeravatar

Jep, det ville jeg. Men pas nu på med spåner i olie- og vandkanaler. Det er ikke sundt for motoren. Dæk godt af, hvis du ikke vil skille det ad inden du går igang. Og gør godt rent efter dig.

Specielt, hvis dit mål med det er højere kompression og bedre flow (du skrev det var portet/planet). Jeg går ud fra, at renovering betyder nye knaster, sæder, ventiler, styr etc........

Så hvis resten af din motor er oppe til det og ikke har gået en zillion km, så kan du vel kun vinde ved det ?

Hvad er det for en maskine ? Hvor højt ender din kompression ?

/Nolan

Titel:
Hej Nolan.

Tusind tak for dine svar.

Toppen skal monteres på en AX GTi motor som har gået 130.000, knasten er ny, ovs ventilerne er ikke nye, men ellers skulle resten af toppen være nyrenoveret.

Toppen er ikke udelukkende planet for at skulle give en højere komp. Men ligeså meget da den nu skulle renoveres så kunne man jo lige så godt få det planet også.

Jeg kører med en Plastik inds.manifold, kan man vinde noget ved at gøre kanalerne lidt større iden hvis man samtidig giver toppen lidt ekstra??

Det renoverede topstykke kommer fra en anden Citroén/Peugeot men hvilken model ved jeg ikke, jeg undrede mig bare over at selvom det var portet så var det mindre i kanalerne end mit standart topstykke. Så nu er jeg spændt på hvordan det ser ud med ventilerne når jeg får pillet top af.

Men hvis nu de også er mindre.... Så er der jo ikke andet at gøre end at køre med den nye top indtil den gamle er blevet portet.

Hvem kan porte det til en rimelig penge ??

Vinder jeg noget ved at polere kanalerne spejlblanke i toppen ??

Sidst men ikke mindst.... Hvor store skal udst. kanalerne være ?? i forhold til inds. ??

På forhånd tak

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hold da helt kæft........
Der fik jeg dig vist startet :D

Lad mig se om jeg kan svare på i det mindste nogle af dine spørgsmål:

- Indsugningsmanifolden er formodentligt lavet af buede rør (det er de fleste manifolder vist), så det er meget svært at porte den hele vejen tilbage til plenum-kammeret. Hvis du skal bevare et godt flow skal du sørge for, at manifold og indsugningskanal danner en tragt, der spidser i hele længden. Det vil jeg derfor ikke anbefale.

- Du har ret i at det virker lidt underligt, at dit portede topstykke har mindre porte end dit originale. Jeg ville nok lige checke ventildiameteren op mod de originale specifikationer. Dem burde du kunne få oplyst v. Citroen. Er ventilerne mindre på dit portede topstykke, så er kanalerne det nok også.
Jeg har læst et sted, at mange tunere benytter topstykker fra de små motorer i samme modelrække, da de er nemmere at få fat i og da de ikke så tit er revnet og skæve pga. det tykkere gods.
Så hvis ham der har lavet dit topstykke har valgt at beholde de gamle ventiler for at tjene flere penge er det nok desværre begrænset hvad du vinder ved at montere det.

- Langt de fleste tunere laver portede topstykker. Prøv West Speed, NaaK eller en af de mange dygtige tunere i DK. En søgning på nettet eller her på forumet skulle give dig et par numre.
Husk bare, at det er pissedyrt at få portet et topstykke. Det tager kanon lang tid, at gøre det ordentligt.

- Jeg har ikke erfaring med at polere kanalerne men jeg ved, at mange tunere siger det er overflødigt.

- Størrelsen på udstødningskanalerne kan sagtens være en del mindre end indsugningen, da der er et godt tryk på, der kan blæse gassen ud af cylinderen. Jeg har aldrig hørt om et bestemt forhold.

Håber du fik lidt ud af det

/Nolan

Titel:
Nolan.. Jeg takker og Bukker :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Var så lidt.

:wink:

/Nolan

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter