Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 22:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Hej.

Er der nogen der har noget erfaring med elektroniske vandpumper ?
Hvordan tilpasser man sådan en vandpumpe ?
Og kan man forvente at det giver mere effekt ?
Er der nogen ulemper ved det ?

Skal li siges at det er en 1,6 CVH motor den skal side på.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Junior Medlem

de bruger jo strøm så du bruger bare den mer effekt du giver din motor ved at afmontere den mekaniske pumpe til generatoren og der ved er du lige vidt

det eneste tidspunkt du vil kunne bruge det er hvis du slukker din pumpe hvis du skal trække eks 100 meter

tænk på at hvis du tæver din motor og den ingen køling får det virker fint men kun kort

Hej og tak for svaret.

Jeg har dog ik tænkt mig at slukke for pumpen på noget tidspunkt.
For som du siger, det virker men kun kort.

Men vil pumpen bruge så meget strøm, at det mindre modstand man får på motoren af en el pumpe, vil udligne effekten ved det ekstra strøm pumpen skal bruge ?

Og så er der lige montering af sådan en ???
Skal man selv fuske en studs eller så noget ?

Hejsa

Jeg kender ikke sådan nogle elektriske vandpumper, men jeg ved at det aldrig kan blive en fordel for dig effektmæssigt. Generatoren skal lave strømmen som pumpen bruger og i både generator og elmotor vil du have et effekttab. Derfor vil en elektrisk vandpumpe med garanti bruge mere effekt end en mekanisk trukket pumpe, ellers er du ganske tæt på at have opfundet en evighedsmaskine.
Jeg kan derfor ikke se nogen som helst fordel ved at skifte din mekanisk trukkede pumpe, medmindre den simpelthen er for lille eller af andre praktiske årsager. At slukke pumpen kortvarigt for at have mere effekt til baghjulene vil være ganske tosset og vil sandsynligvis overhovedet ikke kunne mærkes.

Mvh.
Christian Trab

Slukke pumpen er vandvittigt :-)

Der kan være fordele ved en elektrisk vandpumpe. Sagen er at pumpen leverer et vist overskud allerede ved tomgang og belaster derfor krumptappen allerede i tomgang. Dette er dog til at overse. Men når omdrejningstallet stiger, og evt høves yderligere kan en mekanisk trukket pumpe kavitere og den vil trække betydelige mængder effket ved max omdrejninger. Den flower her alt alt for meget og bruger alt for stor effekt, ifht hvad der er nødvendigt.

Så derfor vil en elektrisk pumpe der er justeret efter forholdene og har en god regulator nemt kunne udkonkurrere en tvunget trukket pumpe, idet den tvungne jo ikke har nogen regulering overhovedet.

Prisen ifht at leve med de skavanker der er ved tvunget trukket pumpe er af en størrelse der gør dem ret sjældne, men bygger du feks en motor til gadebrug og vil have 8900rpm ud af en rolla maskine, der samtidigt skal køre køkørsel op af kasselbakker er muligheden for en elpumpe bestemt attraktiv.

Ikke så meget effektgevinsten som de forbedrede kølingsmuligheder der herved er mulige.

Hej igen

Der kan man bare se, for mig lød det helt sort. Hvor meget trækker den mekaniske pumpe af effekt?
Jeg har faktisk svært ved at tro det er mere end nogle ganske få heste. Jeg er jo igang med at skrue en Toyota kompressor på en anden motor og på Toyotaen sidder der en 5 ribbers rem der trækker både vandpumpe og kompressor. Af pladshensyn gik jeg ned på en 4 ribbers rem, men skal til gengæld heller ikke trække nogen vandpumpe med den samme rem og alligevel var det helt ude i hampen, remmen hylede og røg så snart jeg gav gas. Derfor har jeg svært ved at tro det kan være det helt store sådan en vandpumpe trækker, men jeg synes det kunne være mægtig spændene med nogle konkrete tal på.
En sjov ting på corvette motoren fra starten af 90´erne (tror det var LT-1) er at her pumper man vandet den "gale vej" rundt, altså ind i topstykkerne og ud i bunden af blokken, hvilket jo er stik imod den gældene naturlov på dette område.
Motoren hævdes at have bedre forbrænding, pga. de bedre nedkølede topstykker og en jeg kender med sådan en motor, kan faktisk køre ganske langt på literen ved almindelig kørsel, omkring 9 på literen er ikke usædvanligt på disse motorer, hvilket bestemt ikke er normalt på kanerøser.
Så kølingen er bestemt et sted det er muligt at finde gratis heste, jeg er nu stadig ikke helt overbevist om at det er ved en elektrisk vandpumpe, men lad os endelig få nogle tal eller noget andet sammenligneligt på banen, hvis nogen ligger inde med sådan noget.

Mvh.
Christian Trab

Ved normale omdrejningstal er der ikke meget effekt der går til pumpen. Det er i den høje end af omdrejningstallet der kan hentes lidt, men fidusen er nok lige så meget hentet i den forbedrede køling.

Effekt optaget er vel en 6-9hk ved max omdrejningstal pumpen kan håndtere uden kavitation(ikke nødvendigvist samme omdr. tal som er max for motoren)

Der kan næppe spares meget mere end ~5hk, og det kun de sidste rpm inden begrænseren, og et realistiskt bud på en gademotor er at det er spild af penge.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby Strand
En anden fordel med den elektriske pumpe er at den er styret af temperaturen og bliver motoren varm så kører den hurtigere og omvendt

Hej og tak for de gode svar.

Jeg kommer til at tænke på hvordan termostaten spiller med i det her.
Skal man ændre termostaten, da den elektrisk pumpe levere det mere vand ?

Og så er der den montering af en elektronisk pumpe ???

Hilsen
RobXR2

Titel:
fjerner man ikk bare termostaten og derved op når meget større flow i systemt dermed mere kølling og så bare har en tempføler der styre pumpens omdr.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time