Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 21:19

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 30 jun 2003, 20:49 
Hejsa, vil lgie høre om der er nogen der kender til nogen, eller måske selv har rodet lidt med at sprøjte halv vand og halv metanol ind i indsugningen??? har læst lidt om det her på siden, og lidt på nettet. Men jeg kan ikke rigtig finde noget konkret.. nogen der ku hjælpe? kunne godt tænke mig at lave dette nemlig.. :-)

Martin


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 01 jul 2003, 12:25 
Hej

Du kan evt. læse om det i "Forced Induction - Performance Tuning" af A. Graham Bell.
Generelt tror jeg at problemerne ligger i methanolet, da det hurtigt binder sig til stål (Også aluminium). Så hvis man ikke udelukkende bruge dele i rustfri, så vil systemet ruste. Og det gælder både dyser, slanger, ventiler og tank.

...i bogen frarådes det at bruge det udover i vinterperioderne, fordi det vil tære stempler, stempelringe og "vaske" olien af cylindervæggen.

Men jeg mener nogen her i forummet har kørt en del kilometer med det uden problemer.
Mvh
Morten Nielsen


Top
  
 
Indlæg: 01 jul 2003, 18:23 
Hey drenge...
Jeg kører med vandinsprøjtninger, blander dog ikke med methanol... Vand virker rigtig godt, men hvis man vil have en lille smule mere bid, var det en idé at blande en gang karburator-sprit i... Dette vil sænke evt. tændingsbanken og give mere punch:)
Derudover sikrer man systemet mod frost-skader...
Att: G40 gutten
Spørg bare hvis der er noget du gerne vil vide, jeg har kørt med mit vandinsprøjtning i snart et år, og det er altså noget der duer...!
Daniel.


Top
  
 
Indlæg: 01 jul 2003, 18:59 
jeg kom lige til at tænke på... : hvor meget vand fylder du i ?? og hvor tit fylder du så vand i... ja i vandtanken ?? eller hvorn funktionerer det lige ??

hvor stor er forskellen på at køre uden og med ? hvad er fordelene ?

skou


Top
  
 
Indlæg: 01 jul 2003, 19:40 
Jeg har bare en ekstra sprinkler-beholder liggende i den anden forskærm! Der kan vel være 4-5 liter i, og den fylder jeg bare... Kører kun med vand lige for tiden...
Vil tro vandet giver mig et sted mellem 5 og 10 hk. Det skal siges at min bil er med turbo, men uden intercooler. Det vil klart være at anbefale at smide en IC på, hvis man alligevel går og roder med tanken, da dette vil give mere... Derefter kan man igen montere vandinsprøjtning, dog vil effekten ikke være helt så stor af selve vandet som hvis du kører uden IC.
Fordelene ved vandet er, at den nedkøler temperaturen på din indsugningsluft, samtidigt med, at vand indeholder flere luftmolekyler pr cm3. Der kan herved skaffes en mere effektiv forbrænding samt kølning af motoren, hvilket giver mere effekt. Det skulle i princippet også højne din benzin-økonomi, men dette er mere tvivlsomt, da der jo kun skydes vand ind, når bilen får fuld pedal, og dér bliver der alligevel brugt meget benzin...
Systemet styres af en trykregulator, der måler hvor højt trykket er på tryk-siden af turboen. Når turboen arbejder med det tryk som trykregulatoren er sat til eller derfor, sluttes kredsen i regulatoren, hvorefter den sender +-signal til vandpumpen...


Top
  
 
Indlæg: 01 jul 2003, 21:51 
Hej Daniel,

Sprøjter du vandet ind i sugesiden af laderen, eller ind i indsugningmanifolden?

Hvilken pumpe bruger du, og hvor højt tryk pumper den med - og forstøver den vandet godt - evt. forklar mig venligst hvor fint den forstøver i forhold til den guide Lasse har på sitet her.. der er tre billeder, og det vand jeg har lavet til min Uno, synes jeg ikke jeg tør bruge, da det ikke forstøver skide godt :(

/Anders


Top
  
 
Indlæg: 01 jul 2003, 22:45 
Snip
Fordelene ved vandet er, at den nedkøler temperaturen på din indsugningsluft, samtidigt med, at vand indeholder flere luftmolekyler pr cm3. Der kan herved skaffes en mere effektiv forbrænding samt kølning af motoren, hvilket giver mere effekt.
snip.

Uha!
Det er rigtigt at vandet nedkøler luften, men at vand indeholder flere luftmolekyler/cm3 er dæleme noget af en tilsnigelse!!! Husk at vand er afbrændt brint og ilt, og at du ikke kan udnytte denne ilt under normale omstændigheder.

Du får IKKE en mere effektiv forbrænding idet du skal bruge bensin for at fordampe vandet, så din ydelse pr liter brændstof går ned, ikke op.

Du får ganske rigtigt en køling af motoren, men på hvilken bekostning?

Jeg vil ikke ud i en religiøs diskussion om vandindsprøjtningens herligheder, men det er ibedste fald en "poor-mans-solution". Kører man uden intercooler kan det være en god ide, men der skal være et godt overskud af bensin når vandet fyres ind hvis effekten ikke skal gå ned. På en optimalt indstillet motor vil vandet æde effekt, ikke tilføje effekt. Det er jo ikke en dampmaskine :-)


Top
  
 
Indlæg: 02 jul 2003, 00:32 
Hehe, nå... Skal vi til den igen Henrik?:)
Nu vi skal mødes og kigge på megasquirt, kan du jo lige få en tur med mit vandinsprøjtning slået til, henholdsvis fra... Så må vi se om du kan mærke/høre forskellen hvad angår tændingsbanken!
Med hensyn til molekyler pr cm3, så mener jeg, det var hvad der stod nævnt på www.gikturbo.se hvor jeg har købt mit sæt, samme sted kan læses om, at forbruget skulle gå ned ved den mere effektive forbrænding... Men vi kan jo heldigvis få syn for sagen, inden længe!

Att: Anders.
Jeg bruger den pumpe der er integreret i sprinkler-beholderen... Derudover har jeg en dyse der kan indstilles til at give mere/mindre vand, alt efter hvordan du ønsker det... Hele mit sæt er købt hos gikturbo, men en IC er langt den bedste løsning, det vil jeg hellere end gerne give Henrik ret i. Derudover er jeg træt af, jeg ikke smed mine penge efter en stor saab 9000 IC, da det ville have kostet næsten det samme... Men pyt, gjort er gjort... Så må en 9000 IC komme når jeg engang kommer til Sverige og på besøg hos en hugger...
Har du andre spørgsmål?
Daniel.


Top
  
 
Indlæg: 02 jul 2003, 08:29 
Daniel-->

Tak for svaret. Jeg kører i forvejen med IC, men har investeret i en dyse, samt kontraventil og lidt slanger, for kunne sprøjte vand ind ligeså - mest for at undgå tændingsbanken ved højere tryk end det jeg kører med nu. Jeg synes bare ikke at min dyse forstøver fint nok til at vandet er noget jeg tør sprøjte ind i min motor.

Sprøjer du det ind i indsugningen på turboladeren, eller ind i indsugningsmanifolden - jeg kan næsten gætte mig til at det er førstnævnte, da det jo naturligvis vil kræve en stor pumpe at trykke det ind i manifolden der i forvejen er under tryk..

/Anders


Top
  
 
Indlæg: 02 jul 2003, 09:32 
Ja, det ryger ind før turboladeren... Men det er kun fordi jeg ikke har en IC...! Med en IC skal du skyde det ind på tryk-siden, lige før gasspjældet, vil jeg mene... Kender en gut der havde det monteret på sin Fiat Coupe turbo 20v med et rigtigt godt resultat. Han mente han kunne mærke forskel, og han havde i forvejen næsten 300 HK... Han købte et system fra Aquamist, men de koster i omegnen 4000 kr... Og det er trods alt lidt dyrere end en hjemme-bikset en...
Hvilken kontraventil har du benyttet, for jeg kører faktisk uden lige nu...? Måske kontraventil stopper vandet lidt på det's vej til dysen? Jeg havde nemlig en kontraventil fra et sprinkler-system koblet på slangen, hvilket gjorde det tog pumpen for lang tid at lave tryk der kunne presse membranen tilbage, hvorfor der ikke nåede at komme særligt meget vand til dysen før speederen blev sluppet og ladetrykket faldt...!
Daniel


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 84 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team