Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 07:13

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 196 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 20  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 01 jul 2003, 13:24 
MAP, MassAirPressure, eller ManifoldAirPressure, som imo er den mest korrekte betegnelse.
Måler det absolutte tryk i manifolden.


MAF, ManifoldAirFlow, eller MassAirFlow, som er mest korrekt imo.
Måler den luftMASSE der stryger igennem et givent hul, og der er så en stribe metoder at gøre det på, deriblandt med "flappen", eller hotwire/hotfilm sensorer. Så ja, MAF er luftmængdemåleren.

TPS er ThrottlePositionSensor, og måler hvor gasspjældet er henne. MS bruger denne information blandt andet til at give accelerations tilskud ved at kigge på hvor hurtigt den værdi ændrer sig. Tramper du på sømmet flytter den sig jo i en gevaldig fart og den vinkelændring du laver på gasspjældet/tidsenhed (det måles som volt/sek) afgør bla hvor meget acc. skuddet er.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 01 jul 2003, 18:05 
Att: Henrikgm
Jeg har også fuldt debatten fra sidelinien, og det lyder yderst interessant hvad du har gang i der, ved siden af studierne:)
Du nævner at sættet du kan "skaffe" er med pigstail. Når nu jeg med mit K-jettronic sprøjt på min saab tænker på, hvordan den får mere suppe, ville det så være en idé med megasquirt? Kan man erstatte den mekaniske indsprøjtning totalt med megasquirt, eller er det bedst at bruge som tilskudssystem på denne model?
Nu ved jeg jo at du kører volvo, ikke? Har du systemet monteret på din bil? For så ville jeg sgu gerne se det en dag! Vi går vist begge på hih?
Hilsen Daniel.


Top
  
 
Indlæg: 01 jul 2003, 19:10 
Se lige på http://members.shaw.ca/megasquirt/itruns.htm#poore

Der er en hel stribe gutter der har lavet den ombygning. Kjet er jo en gammel køter efterhånden!
MS kan give dig al den suppe som du kunne tænke dig, kun dyserne sætter grænsen, og en 8styks af 1000ml burde vel være nok til dig :-) :-)
Der er jo et filmklib af en saab med megasquirt på længere oppe i tråden...linket er her:
http://files.lbrt.dk/movies/diverse/megasquirt/

Vi går ikke begge på hih. Jeg læser i fredericia, men bor i Herning.

Jeg har det ikke på min bil, men overvejer det godt nok kraftigt. Jeg har ikke helt tiden eller pengene til at lege med det selv på min egen, desværre. men min kammerat der har kadetten kører jo med det nu, og Havneren har det jo på golfen og har snart haft det et stykke tid. Men kommer du forbi endag skal jeg gerne demonstrere det på skrivebordet, med software,dyser og hele svineriet.


Top
  
 
Indlæg: 01 jul 2003, 19:33 
Att: Henrikgm
Jeg vil mægtigt gerne forbi og se det en dag!
Har godt set saab-klippet, men det er jo en T16-motor der er brugt der, imod min egen T8... Og T16 har ikke mekanisk indsprøjtning...
Men som tilskuds-system med ekstra dyser burde det jo nok kunne fungere... Glæder mig meget til at se hvordan det funger... Du nævner bare dagen, så stiller jeg op til en prøve-demo!
Daniel


Top
  
 
Indlæg: 01 jul 2003, 20:48 
Hvis du kan leve med at se på et mægtigt roderi(det er virkeligt voldsomt pt!) så kan du kigge forbi imorgen.
Ring lige 20445144, så kan vi aftale en "demonstration".

Jeg har ikke så farligt travlt pt, da det jo er ferie.


Top
  
 
Indlæg: 02 jul 2003, 00:37 
Tja... Så var det lige jeg var på besøg hos de gamle i denne uge i Esbjerg, netop pga. ferien... Er igang med at lave lidt rust i bagskærmen samt sætte sports-bremser på... Derudover har jeg gang i en montering af Bypass på den gamle T8... Turboen skal sgu ikke blive ved med at arbejde mod et lukket gasspjæld som den har gjort de seneste 20... :)
Er dog hjemme i Ikast igen fra mandag, skal arbejde i Videbæk, så jeg kører gennem Herning hver dag omkring kl. 15.30 fra mandag og 3 uger frem... Så måske vi kan arrangere det én af de uger? Ville være fedt nok...
Forresten er jeg en varm fortaler for roderi: "Kun tåber roder, genier behersker kaos"!! :)
Daniel


Top
  
 
Indlæg: 02 jul 2003, 07:52 
Du ringer bare når du har tid til at kigge forbi. Skulle være pokkers om ikke det kunne lade sig gøre at få det til at passe sammen :-)


Top
  
 
Indlæg: 02 jul 2003, 18:43 
Her er en kommentar fra vores broderfolk på den anden side af åen....


I helped my friend Bjorn with the tuning of his Alfa Romeo Turbo a few days
ago.

I can´t believe that the MegaSquirt is so easy to tune up even with a
narrow band O2 sensor - it didn´t take us many minutes before the car was
running good up to 2.500 rpm. MegaSquirt and MegaTune are some great stuff.

Anyway after a few runs we had the car working good up to 6.000 rpm - and
it´s here where things started to get out of hand.

Bjorn fiddled with the wastegate so that we got 0.4 bar instead of 0.2 bar
of boost - a few minutes later the car was running great even with the
added boost.

Well, if you got much then you certainly want some more - a few more turns
on the wastegate and some more tuning made the car really fast. We now had
more than 200% on the VE table so I guess we need to start over and
recalculate the required fuel.

The last run however resulted in a big surprise, Bjorn was hitting the
throttle hard and the boost level went "HIGH" and we actually tore loose
the intake from the head (the intake is held in place by four hooses on
it´s runners). I guess this is how things goes when you´re tuning an engine
like this - anything can happen.

Anyway, we are very pleased and excited with the tuning session and
hopefully we can make the intake stick a little better to the head and
retune the car tonight.

This is a racecar so I guess that we don´t need to calibrate it for
cold-start and milage - but it was so simple to get it to run smooth.

We´re very impressed, thanks Bruce & Al and all you others on the board.
I don´t think I´ve had this much fun since I was a child.

/Anders


Top
  
 
Indlæg: 02 jul 2003, 21:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 617
Geografisk sted: København
:-D Der må godt nok have været tryk på :-D

_________________
Mvh
Michael.

[url=http://www.bluesecurity.com/solutions/do_not_intrude.asp?from=affiliate&refid=gjelsoe.dk&itemid=bn2:axp641lc][img:axp641lc]http://www.bluesecurity.com/Community/gallery/banner2.gif[/img:axp641lc][/url:axp641lc]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jul 2003, 21:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 617
Geografisk sted: København
Att.: Henrikqm.

Øhhh..... sidder er det orginale tændningsanlæg ikke samme boks som sprøjtet og hvis det går, hvordan fan... er i kommet unden om ECU fejl på den orginale ??

_________________
Mvh
Michael.

[url=http://www.bluesecurity.com/solutions/do_not_intrude.asp?from=affiliate&refid=gjelsoe.dk&itemid=bn2:axp641lc][img:axp641lc]http://www.bluesecurity.com/Community/gallery/banner2.gif[/img:axp641lc][/url:axp641lc]


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 196 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 78 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team