Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 00:37

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 26 jun 2003, 10:58 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 177
Geografisk sted: Fynsland, Odense
Hejsa..

Jeg har lige et par spørgsmål ang. spjældhuse:

Hvor meget skal man regne med at det koster at få spjældhuse til en 2.0E cih?

Og skal man have lavet noget ved tænding osv. for at kunne køre med det?

Vil det fx give mere effekt end en Lexmaul ram induction??


Mvh. Kim

http://www.angelfire.com/art2/kwn

_________________
Mvh Kim
Den der ler sidst, tænker langsomt.
Nu med Kadett C Turbo!
[url=http://www.kwn.dk:1xpcy14e][img:1xpcy14e]http://www.kwn.dk/forum-banner.gif[/img:1xpcy14e][/url:1xpcy14e]


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2003, 11:27 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Det kommer lidt an på typen af huse, samt hvad du evt. har allerede af indsprøjtningssystem der kan bruges.

Et sæt huse mener jeg at man kan finde for 5-6000 kr. Der er nok ikke alverden med til de penge, men måske gasspjældspotentiometer og synkroniseringsmekanisme.
Nogen gange vist også fuel rail - men det afhænger også lidt af hvilken type dyser du vil bruge.

Så skal du derudover bruge benzintryksregulator, og en højtrykspumpe. Lidt alt efter hvordan bilen allerede er, kan man bruge reservoir med cirkulering som fyldes af den almindelige mekaniske pumpe (for karburator biler), med en højtrykskreds drevet af en elektronisk pumpe.
Er der allerede indsprøjtning på bilen, så kan man typisk bruge regulator og pumpen der er på. Afhænger som sagt lidt.
Dernæst skal du bruge dyser - igen kan det nogen gange bruges fra et eksisterende 'sprøjt.
Filtre - enten dobbelte, eller en bagplade med en stor "sok" over, eller en plenumkasse med et enkelt filter i enden. Afhænger bl.a. af typen af huse.
Indsugningsmanifold - det kommer igen lidt an på motor og huse. Men mange bruger "DCOE-replacement" huse, som har helt samme bolt-layout som en Weber DCOE/Dell Orto DHLA karburator - i så tilfælde kan man bruge en manifold til disse karburatorer. I andre tilfælde bruger man "direct to head" huse - og i så tilfælde skal der ikke bruges manifold.
Det afhænger også af hvor man vil have sine dyser placeret, etc. etc.
Slutteligt skal du bruge en motorstyring - helst programmerbar af en slags. Det kan lade sig gøre at få f.eks. Bosch Motronic (monteret i mange nyere europæiske biler) til at fungere med spjældhuse - men det kræver chipning, og det er ikke sådan lige at rende og justere på bagefter.

Priser: tja øh...
pumpe, dyser og regulator ligger vel i 1500 - 2500 kr. brugt.
Filtre: Omkring 1000 kr. for to dobbelte. Plenumkasse med filter i enden løber nok op i 2000 inden man får set sig om - fra nyt. Bagplade med sok et sted derimellem.
Manifolden koster fra 1000 kr. og vel op til 3000 kr. alt efter type. Fra ny.
Motorstyringen slipper man mig bekendt ikke med under 6-7Kkr. for.

Dertil småting som ledninger, sensorer, og en masse tid.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2003, 15:16 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 177
Geografisk sted: Fynsland, Odense
Okay.. Tak for svaret..

Jeg tror bare jeg holder mig til standart motor indtil jeg bliver millionær (for det sker jo helt sikkert) :-D :-D :-D

_________________
Mvh Kim
Den der ler sidst, tænker langsomt.
Nu med Kadett C Turbo!
[url=http://www.kwn.dk:1xpcy14e][img:1xpcy14e]http://www.kwn.dk/forum-banner.gif[/img:1xpcy14e][/url:1xpcy14e]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2003, 17:14 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 177
Geografisk sted: Fynsland, Odense
Att: Wildert..

Jeg undrede mig bare lidt, ca. hvor meget koster det at drive jeres rallyteam pr. mdr.??
I skrivet jo low budget, er det noget man kan få til at køre rundt, hvis man fx er to, med alm. indkomst der slår sig sammen, ligesom jer?? Eller kræver det lidt ekstra som fx sponsorer??

Bare lidt nysgerrig..

_________________
Mvh Kim
Den der ler sidst, tænker langsomt.
Nu med Kadett C Turbo!
[url=http://www.kwn.dk:1xpcy14e][img:1xpcy14e]http://www.kwn.dk/forum-banner.gif[/img:1xpcy14e][/url:1xpcy14e]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2003, 20:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
rallyteam og rallyteam... altså vi bruger ikke voldsomt mange penge på det - og det har naturligvis betydning for resultaterne, men sådan er det.
Vi har ikke en sponsor, andet end mine tomme lommer. Det er min bil, jeg betaler, jeg kører - er sådan ca. devicen. Tobias min co-pilot betaler så tilmelding til løb, og forplejning til løb. Personligt udstyr som hjelm, seler og samtaleanlæg har vi så splejset om.
Ellers koster bilen vægtafgift og forsikring, dæk (meget billigt gennem Goodyear da vi kører i den klasse vi nu gør), og benzin.
Det afhænger meget af hvor mange løb vi kører, men bare for at køre løb med dækslid og benz, er det nok omkring 1000 - 1500 pr. måned i snit - maksimalt. Fordelt med måske omkring 80% til mig.
Dertil kommer når der bliver lavet noget på bilen.
Man kan sagtens køre selv rimeligt seriøst på en enkelt indkomst - det er der da nogle stykker i klubben der gør - uden sponsorer. Det afhænger primært af prioritering.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2003, 10:32 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 177
Geografisk sted: Fynsland, Odense
Okay..

Skal man tage nogle licencer eller noget for at få lov til at køre??

_________________
Mvh Kim
Den der ler sidst, tænker langsomt.
Nu med Kadett C Turbo!
[url=http://www.kwn.dk:1xpcy14e][img:1xpcy14e]http://www.kwn.dk/forum-banner.gif[/img:1xpcy14e][/url:1xpcy14e]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2003, 10:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Ja det kan man godt sige.
Indtil og med sidste sæson kunne man reelt bare møde op og løse en endagslicens, og så kører manøvreprøver. Dog kan man ikke indløse mere end noget med 3 endagsslicenser pr. sæson, så på et tidspunkt skal man have den rigtige licens. Der var det sådan set også bare et spørgsmål om at man henvendte sig i sin lokale motorklub, afleverede lidt penge, og så var den skid slået.
Det var dog ikke altid lige hensigtsmæssigt, for der var mange der mødte op uden at ane noget som helst, til deres egen og andres store frustration.
Så nu skal man gennem et klubrally kursus, med nogle små nemme løb fordelt over nogle uger. Ikke noget vildt og voldsomt, men en god hjælp så man ikke står med fletningerne i postkassen.
Jeg havde ikke de store problemer, for jeg deltog i et lignende kursus da jeg startede, men det var inden det blev obligatorisk. Derudover havde jeg en RIGTIG garvet rotte med som co-pilot til det første løb jeg kørte, og det hjalp jo altsammen. Men så heldig kan man jo ikke altid være, og derfor blev reglerne ændret.
Prisen er ret lav for licensen for det første år. Noget med at DASU dækker en del af det for tiden. Tror det er omkring 400 - 450 kr. for debutantlicens OG klubmedlemsskab. Jeg har nu R3 licens (kommer efter debutantlicensen), og giver 275 kr. om året for den, samt 550 kr. om året for klubmedlemsskab (man skal være medlem af en klub for at kunne løse licens).

Men læs mere på <http://www.dasu.dk/>, eller henvend dig i din lokale motorklub hvis du vil vide mere. Der er mange spørgsmål, og det er svært at gå igennem det hele i et forum som her. Din lokale motorklub kan du finde gennem DASU's hjemmeside.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2003, 11:39 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 177
Geografisk sted: Fynsland, Odense
Ok..

Mange tak for dine svar..

_________________
Mvh Kim
Den der ler sidst, tænker langsomt.
Nu med Kadett C Turbo!
[url=http://www.kwn.dk:1xpcy14e][img:1xpcy14e]http://www.kwn.dk/forum-banner.gif[/img:1xpcy14e][/url:1xpcy14e]


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 82 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team