Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 22:56

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste
Forfatter besked
Da vi lavede testen var det vigtigste at trykket var det samme på alle cyl. ikke hvor meget trykket var så vi bestemte os bare for at det skulle være 7.

Hvis man skal bruge grafen til noget bliver man da nødtil at vide hvormange gange den skal snurre, jeg ved ikke om der er et bestemt antal gange man normalt skal bruge.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Må indrømme at jeg heller ikke ved 100% hvor mange takter man skal køre. Kunne forøvrig være fedt hvis nogen viste det med sikkerhed.
Det er jo der afgørelsen ligger hvis man skal sammenligne forskellige motorer.

den skal tørnes 550 gange med en bmw motor , hvis resultaterne skal være gode:-D

Lindy der er ikke nogle regler for hvor mange gange man skal tørne motoren, man bliver ved indtil at pilen på kompressiontesteren jævner dvs ikke stiger mere sådan gør du på alle cylinderne, i teorien kan man ikke sige at man vil tørne motoren x antal omgange, for hvad nu hvis det ene stempel står midt i kammeret, og det næste står ibunden så ville det stempel der står i midten mangle en halv takt.B-]

Lindy med hensyn til tændingsbanken

Tændingsbanken skyldes for tidlig antændelse af benzinen - før stemplet er i top. Dette skyldes igen opvarmningen ved kompression og den er størst i motorer med højt kompressionsforhold; men kan imødegås ved at bruge benzin med højt oktantal.

Oktantallet er et mål for indholdet af stoffer med høj antændelsestemperatur og dermed mindre tendens til at tænde for tidligt. Oprindeligt er tallet defineret som det procentvise indhold af isooktan i en blanding, hvor resten er heptan - forbrændingsegenskaberne i en given benzin kunne så testes på en prøvebænk i en veldefineret encylindret standardmotor og sammenlignes med standardblandingerne.

citat

Så svaret på dit spørgsmål må vel være, at der er en sammenhæng mellem høj komp. og tændingsbanken, så det er derfor jeg har svært ved at tro på at Damborg´s 2.7´er kunne tændingsbanke med en komp. på 8,4:1

med mindre måske at han kørte på 92 oktan

mig og jesper lavede en 2.7´er med samme stempler som damborg til en kammerat og den kunne ikke tændingsbanke ikke engang på 92 oktan og heller ikke efter vi fik plannede 1mm topstykket og fik det bearbejdet(iøvrigt det topstykke jeg har på min)og enda monteret chip i hvor tændingen blev stillet længere tilbage, kunne den ikke tændingsbanke

;-)

Morten morten morten....

Nu har du siddet på bibloteket hele dagen og ledt efter citater... meget flot, du får 10 med pil opad i din flotte skoleopgave. :-)

Men du misser pointen, min motor tændingsbankede med 95, 98 og 98 med oktan booster i dvs. 100-102 stykker. Det er noget jeg har optil flere personer der kan bekræfte og den eneste grund til at den skulle chippes.

Damborg fortæller dig også at hans motor har haft det samme, og jan fortæller dig at hans gamle motor også har gjort det...

Her er der tale om 3 forskellige eta motore alle med 325i top som har haft samme problem at de tændingsbankede, og de har alle været med forskellige kompressionforhold.

DET KAN DU IKKE ÆNDRE PÅ ELLER MODBEVISE!

At du har bygget en 2,7 der kan køre på 92 er fint for dig, men igen lidt ved siden af pointen.

Jeg har på intet tidspunkt bedt om nogle citater fra dine førsteårs bøger, læs det igennem engang til og fortæl mig om at min bankede fordi den var højkomprimeret når den 2,7 med 320i top på og endnu højere kompression kan køre på oktan 92 uden at banke, nej vel...

Hvis din standard motorstyring har kunne leverer benzin nok til at den ikke tændingsbankede, så har ydelsen nok også været derefter.

Læg mærke til at jeg stort set ikke har udtalt mig om kompression forhold på min motor, jeg har spurgt ang. om det var en fordel at have lambdaen på når den skulle chippes og intet andet.

Jeg er ikke interesseret i at køre denne her diskution endnu længere ud, men et godt råd til dig morten, lad vær med at være så overklog, lad vær med at tro du har det rigtige svar på alt, du har sikkert gjort det i en god mening, men denne her diskution kunne have foregået stille og roligt, og vi kunne have trukket på hinandens erfaringer frem for at du nærmest fortæller mig, jan og damborg at vi er nogle uvidende amatører, og at alle de erfaringer vi har gjort os er helt hen i vejret.

Men tak for en livlig debat, og tak for de fornuftige vinkler der kigget frem fra tid til anden, mit problem er løst nu.

Jeg håber selvfølgelig heller ikke der er nogen der er blevet stødt undervejs, og vi kan måske hjælpe hinanden i fremtiden, så vi alle kan få mest mulig glæde ud af vores vidundelige køretøjer. :-D

:-) Fair nok Lindy

når den 2,7 med 320i top på og endnu højere kompression kan køre på oktan 92 uden at banke, nej vel...

Hvem er det som har en 2.7´er med 320i top som ikke tændingsbanker? lindy

Vil lige sige som min sidste kommentar, at min 2,7 med 320i top ALDRIG har kørt på 92 oktan! Kørte ALTID på 98 oktan fordi den var sindsygt højt komprimeret og tændingsbankede som en vanvittig! Det fortalte jeg også i lørdags.. Tror der bliver blandet lidt rundt i de 4-5 biler der er blevet snakket om:-O

Ellers tak for en nogenlunde god debat..;-)

Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Hej..

Gammelt inlæg jeg har skrevet... Søg på flækket...
----------------------------------------------------------------------------------------------

Forfatter: Damborg.
Dato: 27-03-03 12:34

Efter en uge med turbo på min BMW 2,7 eta med 8,3:1

Flækker min kølerslange(pga blæserpropellen har savet den over)

Det resultere så i vand ud over det hele og bilen bliver varm... men efter en ny kølerslange kører bilen af lort..

Så laver jeg en kompressionstest... og ingen tryk på cylinder 4.. (11bar på de 5 og 3,5bar på cyl 4)

Nå toppen af og lurer... og der er INTET at se... andet end at toppen på stemplet er lidt hvidt og toppakningen ligner at en skrugetrækker har været mast i gennem den....

Ny pakning og samle igen.

Bilen starter og kan ikke stå i tomgang... og bilen hugger helt vildt når man kører....

Kompressionstest igen... og STADIG ingen komp på cylinder 4....
Nu laver jeg så en lækagemåling på den cylinder... og den sender ALT trykket rundt om stempelringene og ud af krumtaphusudluftningen...

Kender i noget til det... nu piller jeg toppen af igen og trækker stemplet op...

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Se med et komp.forhold på 8,35:1 er min kompressionstest med 8 omgange stadig 11 bar

http://www.bmwe30.dk/billedhistorier/da ... empel4.jpg

Og hvis jeg har haft kørt en 2-3 omgange mere på starteren.. var den måske også nået en 12-13 bar...

Indæg ændret (02-07-03 17:39)

Ja, DIN kompression er 11 bar med en stor fordybning i stemplerne og 8,3:1 , men lindys er jo også 11 bar med en forhøjning på stemplerne og 10,4:1...det hænger jo ikke sammen, vel! KAN I SLET IKKE SE DET??!!!
Forøvrig...Det stempel som var smadret i din motor og som blev målt til 3,5 bar, vil du da ikke påstå kunne nå en kompression på 11 bar bare ved at dreje motoren 40 gange ,vel??

STARTEREN SKAL DREJES INDTIL MAX TRYK ER NÅET PÅ HVER ENKELT CYLINDER!!!!!! Evt dårlige stempler/cyl vil ALTID hænge efter og giver dårligere udslag på testeren.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time