Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 22:58

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Næste
Forfatter besked
 Titel: Chip Tuning
Indlæg: 22 jun 2003, 17:37 
Jeg har bygget en 2,7ltr m20 bmw motor, med en skarpere knast i toppen og bearbejtede ventiler, nu skal jeg have bananmanifolden på og så skal den chippes, mit spørgsmål er så om det er en fordel eller en ulempe at have lambda sonden på, kat'en er fjerenet for lang tid siden, ham der skal lave chippen kan bypasse lambdaen, men kan man få et bedre resultat med lambda...? problemet er at der ikke er hul til lambdaen i bananmanifolden, men det kan der laves, skal bare vide om det er umagen værd.

Mvh.
Lindy


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 22 jun 2003, 20:52 
Hejsa..
Det er da helt klart bedst med en lamda, for den måler jo dit co2 tal, og ud af den måling, bliver din blanding af benzin og luft sat sammen...
MEN hvor meget der er at hente er nok noget der hedder 5-8 hk, og efter min mening ville det ikke være umagen værd for så lidt..
Men i det hele taget for du jo ikke meget ud af en chiptuning på en bil uden turbo...
Havde selv en VR6 der blev chippet, ALT for dyrt i forhold til hvad du får af extra heste... Min gik fra standart 174 hk til 194hk med KN injektion kit på...
Sååååååååå, men det er jo op til en selv hvad man vil.
bare min mening..;-)


Top
  
 
Indlæg: 22 jun 2003, 22:25 
Den tændingsbanker når knasten skal arbejde, derfor skal den chippes og samtidig bliver den kørt på felt, vil vildt gerne vide hvad motoren yder...


Top
  
 
Indlæg: 23 jun 2003, 18:04 
Du skal fjerne lamda sonden og få lavet en chip hos rh motorsport til boksen husk at oplyse at du kører uden kat,hvilken box kører du med ?(nummer) det kan være at jeg har en.hvilken stempler har du lavet den med?.

nu når du har lavet alt det der hvorfor har du ikke portet topstykket?

jeg har også selv bygget en 2.7 hvor jeg har portet topstykke osv hvor skarp er knasten du har i?


Top
  
 
Indlæg: 24 jun 2003, 16:52 
boksen er 173, stemplerne er dem hvor der er en forhøjning på stempet, knasten er en 272.

Har du selv portet topstykket...???

Dem der kunne lave det skulle have for meget for det i forhold til at motoren er lavkomprimeret, måske turbo eller kompressor senere.

Lige nu er mit største problem at få sat bananen på....


Top
  
 
Indlæg: 24 jun 2003, 18:18 
nej fik det portet hos bmw specialisten, jeg tror næsten af jeg har en chip til din box, hvad er problemmet i at sætte bananen på?

du kan da aldrig få turbo eller komp. på din bil din komp. er 11-1
med forhøjning på stemplerne


Top
  
 
Indlæg: 25 jun 2003, 12:16 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
hvordan får du den til 11:1???
Den ligger nærmere på 8,5-8,8:1

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2003, 14:20 
Jan jeg troede du var så klog til bmw;-) men han kører med de stempler med forhøjning på ifølge ham selv læs længere oppe, de er fra en 525eta fra 83-85 og har en komp. 11:1 og er stort set umulige at få. iøvrigt klart de bedste stempler at kører med til en suge motor.

Jan og iøvrigt ville den aldrig kunne tændingsbanke hvis den havde en komp. på 8,5-8,8:1 det burde du vide


Top
  
 
Indlæg: 25 jun 2003, 14:55 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
he he morten, har aldrig sagt jeg var klog på bmw, men skal da gerne fortælle dig hvordan det hænger sammen.

Det er min gamle motor han kører med, så jeg ved udemærket hvilke stempler der sidder i osv.
Stemplerne er ganske rigtig fra en 525e fra 83. Den har også ganske rigtig en komp. 11:1
MEN der er en verden til forskel på 525e topstykket og et 325i topstykke. Grunden til at komp. er så høj på eta motorren er at næsten halvdelen af forbrændingskammeret er fyldt op. Hvorimod på 325i topstykket er det fjernet, derfor den meget mindre komp. Jeg har selv stået og sammenlignet de 2 topstykker.

Og den kan åbenbart godt tændingsbanke med så lav en komp.

Så lærte du også noget nyt i dag:-D

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2003, 17:14 
jan komp. ryger ikke ned på det du du skriver.har du måske set et 325 stempel det har en forhøjning samt en fordybning og det den har en komp. svarende til 9:6 standard. Hvorimod de stempler han har i kun har en forhøjning på 1-2mm uden nogen fordybning hvilket cirka skulle give en komp. på 10,2-5:1 der er logik for perlehøns med et 325 topstykke på

B-]

Jan kan du måske få en 325i med kat til at tændings banke (komp 8,8:1)

nej vel det er umuligt;-) den kan enda kører på 92 oktan uden at tændingsbanke

Så lærte du også noget nyt i dag :-D


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 65 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team