Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 00:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 22 jun 2003, 22:13 
Det lyder som en ordentlig omgang til din lille motor!!

jeg har lige hjulpet en kammi med at sætte en xr2 motor i hans 1,1 automatic fiesta. på xr2 eren sidder der også en piper knast. damn det blev en sjov lille bil!!! jeg kører selv en gammel xr3i og fik temmelig meget baghjul!!!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 28 jun 2003, 20:46 
Att Wildert
Jeg ville lige høre med de der afstandsstykker mellem vippearmene - giver de mulighed for flere omdrejninger, eller hvad er det du siger at de hjælper meget på... (har aldrig selv prøvet at køre med sådanne, men kunne godt bruge en måde at øge ventil-flydnings-grænsen på Skodaen, hvis topstykke jeg lige har porter, og som jeg ikke har strammere fjedre til end de sølle ca 6000rpm standardfjedre, som ikke kan underlægges skiver pga manglende "vindings-afstand")...

Mvh Casper :-)


Top
  
 
Indlæg: 02 jul 2003, 12:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg ved ikke om det hjælper på alle motorer - det kommer an på vippearmskonstruktionen.
På den omtalte Kent motor sidder vippearmene to og to, og holdes fra hinanden med nogle relativt slappe fjedre.
Det fungerer ikke ret godt ved høje omdrejninger, hvor det hele begynder at arbejde meget i forhold til hinanden. Vippearmen får kørt til siden, trykker på de gale steder, etc. Det giver øget slid, som naturligvis fører til hurtigere havari af den pågældende del.
Så det har som sådan intet at gøre med hvornår ventilerne flyder på en motor - for indgrebet har intet med ventilfjedrene at gøre.
Men skal man - på en Kent motor i hvert fald - have noget ud af strammere fjedre - bør man helt klart skifte til de afstandsstykker.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jul 2003, 21:13 
Hvilken motor ligger der i? er det en 900 ccm eller 1000 ccm eller 1100 ccm? I første omgang vill jge få fat i en 1100 OHV motor som også sidder i Escorten (mrk 3). Denne motor kan få monteret toppen fra en 1.3 samt stempler uden det kan ses. Du skal så plane toppen en smule så din kompression blir højere samt tage stemplerne fra 1.3'ere. Port toppen også og smid en skarpere knast på. Inden længe kigger du på en motor med omkring 100 hk på svinghjulet og 75 hk på hjulene. Min gamle escort kunne flyve med den motor. Dog dør den 4.gears version ved 170 km/t men det er da også en pæn hastighed i en 1100... og den kunne sagtens rive de fleste biler fra 0-100 km/t... den var mellem 10 og 11 sekunder om det. Ved ikke om bilen/motoren stadigvæk er at finde hos Søkilde autoophug, men der blev den afleveret. Der sad et sølvmalet tophus på ;-) og motoren havde kun kørt ca 30.000 km efter den havde fået den store tur. Jeg lavede desværre ikke selv projektet så kan ikke 100% hjælpe dig. Men ved der findes bøger om emnet på biblioteket. Så søg og du skal finde... det kan godt lade sig gøre at få en fiesta rfa 78 til at sparke røv uden det er en XR2 ;-)


Top
  
 
Indlæg: 04 jul 2003, 21:20 
Angående 4-2-1 så er det da netop med en 4-2-1 du får bedre topydelse og flere omdrejninger men mindre moment. Og med en 4-1 du får bundtræk. Derfor bruger man næsten altid 4-1 i turbo-motorer og ikke en 4-2-1 (også kaldet bananmanifold). I en 4-1 kan man ikke lave alle rør lige lange da de yderse cylindre altid har længere end de inderste (ellers skal man lave sjove buk og knæk på og det er noget være crap). Derimod vil en 4-2-1 give "bedre" hul igennem så ledes at der ikke er særlig meget modstand i gennem motoren. Heller ikke ved lave omdrejninger. Derfor det sænkede moment ved de lave omdrejninger. Men tro mig en banan giver top... og det kan sagtens mærkes. Har det i min egen bil og det er ganske sjovt.. og endnu sjovere når den lyder godt også :-)


Top
  
 
Indlæg: 04 jul 2003, 22:35 
Hej igen.

Nu har jeg været ude og shoppe lidt HeHE:

Fandt:
1600 motor (M711 T12 :) ikke fed stand men...)
Indsugnings manifold (4*40mm, har 2 DHLA 40 mm)
KENT 244 knast (290*)
KENT ventil følgere.
Dobbelte ventilfjedre

Alt sammen for 1500 KR. :)

Vil lige følge op på det du skriver Mikkel ang. udstødnings manifolder, har netop læst op på emnet i sidste uge. (Læst = ingen erfaring)

4-1 Giver en mere markant effekt forøgelse, det kræves dog at rørene er "meget" lange og slet ikke som på en turbomotor.
På turbomotore er man som regel "ligeglad" med virkningen af udstødningsmanifolden hvorfor man kan lave den meget simple 4-1 med korte rør (praktisk). Denne vil dog være noget lort på en sugemotor.
Og jo man kan vel lave rørene lige lange hvis man virkelig VIL ;)

4-2-1 breder effekt forøgelsen over et stører omdrejnings område, derved bliver effekten også mindre markant.

Jeg vil nu kalde dem begge for banan manifold, de har begge den effekt at hvis de er tilpasset korrekt til knast, cyllinder vol. og omdrejnings tal så kan vakumet (trykket forsinket) fra en cyllinder hjælpe med at suge ud fra en anden. Dette princip fungere dog kun omkring et bestemt omdrejningstal.

Øh - Er der nogen der har en banan til min Fiesta til salg ?? min standard 4-2-1 er knækket igen :-P

Jeg vil også gerne vide om der er nogle af jer der kender et godt sted at få lavet ventil styr og sæder ??

Allan


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 77 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team