Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 00:39

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 09 jun 2003, 15:56 
Er det nødvendigt at montere Map Fueler, ny benzinregulator, benzin pumpe og andre indsprøjtningsdyser hvis man montere en turbo eller kompressor på en 1,8 Mulitpoint motor med std. 105HK? Der forventes at lade med ca. 0,4bar.
Og hvad med kompressionsforholdet skal dette altid ændres? Et lavt ladetryk på en højkomprimeret motor må vel give samme indre belastning som et højt ladetryk på en lavkomprimeret motor, dog naturligvis med mindre effekt til følge eller hvad?
Er det endvidere korrekt forstået at den termiske belastning fra en kompresser er mindre hvorfor den vil være at foretrække frem for en turbo såfremt man ikke ønsker at udskifte til smedede stempler, eller udskiftes stemplerne alene fordi de er for svage til modstå belastningen fra en hvilken som helst trykladningskilde?

Hvad med en Blov off ventil skal den altid monteres ved trykladning?

PS. Der ønskes kun svar fra folk med egen erfaring og reel viden.

:-O


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 09 jun 2003, 17:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
Om du vælger turbo, eller kompressor er hip som hap, bare du sammen med turboen skal montere en intercooler, så er du samme sted.
Det kan varmt anbefales at montere en MAP fueler, eller skifte hele indprøjtningen.
Du skal montere BOV, ellers belaster du turboen unødigt meget, når du slipper gassen. Hvis du har luftmængde måler, kan du evt. montere en recirkulerende BOV, ellers bliver tomgangen helt åndsvag.

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jun 2003, 13:25 
Er det korrekt opfattet at du kører en 205 turbo? Jeg spørger fordi jeg selv har en ZX 1,8 som jeg påtænker at påbygge turbo eller kompressor. Problemet er dog det at udstødningen er bagudvendt (lige som på 205) hvilket giver pladsproblemer ved montering af turbo. Hvordan har du løst dette? Jeg mener at måske kan den være der men en turbo vil give kraftig varmeståling som går direkte mod kabninen hvilket måske kan være kritisk for omgivelserne.
Du nævner endvidere at det vil være tilrådeligt at investere i et nyt indsprøjtningsanlæg, men er det nødvendigt. og hvad med benzintrykregulatoren er en org. ok.
Jeg er IKKE på jagt efter den ultimative motor men blot noget mere effekt der ikke dræber motoren. Derfor kun ca. 0,4bar.

Har endvidere et par billeder af et kompressorkit fra "Muskitier" og her ser det ikke udsom at der udskiftes nogle std. dele. Kompressor og intercooler monteres blot. Derfor er jeg itvivl.

Er en BOV ventil også nødvendig ved montering af kompressor?:-|


Top
  
 
Indlæg: 10 jun 2003, 22:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
Ja, det er korrekt at jeg kører en 205'er med turbo..
Nu kender jeg ikke 100% til Citroëns motortyper, men jeg vil skyde på du kører med en XU7JP ??
I så fald, har vi så nogenlunde samme motor-konstruktion, som du selv er inde på, med udstødningen mod kabinen.
Jeg var så heldig, at udstødnings-manifolden, samt turboen passede direkte over, fra en 406/Xantia/XM 2,0 Turbo.
På min er der skiftet både benzintryks-regulator, samt den har en MAP Fueler.
Men hvis jeg havde råd, ville jeg 100 gange hellere have et nyt sprøjt-anlæg.
Jeg kører "kun" med 0,6 Bar, og det hæver effekten fra de ca 130 hk (som de lovede de skulle have, men sjældent havde) til ca. 170 hk.
Dog er mine stempler skiftet ud med dem fra en 405 SRi, pga. deres lavere kompression.
Jeg ved faktisk ikke om en kompressor, kræver BOV ventil, men hvis du kigger på hi-speed.dk, kan du finde én der kører med kompressor på en 306 XT, han har 2 BOV ventiler på, men det kan selvfølgelig være for lydens skyld.

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2003, 10:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
Er det forøvrigt denne komp. du snakker om ??

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2003, 11:50 
Ligepræcis. Troede pakken var en uddødet race. Men nej den sidste giraf åbenbart ikke set endnu.
Hvad følger normalt med i sådan en pakke udover det man ser på billedet?
Kan du iøvrigt fortælle hvilken type kompressoren er?

Kittet er måske i udbud????:-D


Top
  
 
Indlæg: 11 jun 2003, 21:14 
en kompressor er en meget mindre belastning for motoren en turbo´
En turbo giver jo en stor modstand i udstødningen så den der med at der bare skal være en intercoler gælder ikke.


Top
  
 
Indlæg: 11 jun 2003, 22:00 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 256
Geografisk sted: Jylland
Hej

Den med 2 blow off ventiler er ikke for syns skyld, ved montering af kompressoren før gas spjældet, dannes der meget overskud af luft, det afhjælpes så af 2 eller flere....

Jeg har ikke helt bestemt mig for en eller to, men jeg kan få en optimeret med 45mm studs, den skulle klare det, men 2 blow off'er skulle klare jobbet, og sårn et par fra saab 9000 turbo, eller lign. klare det fint..

http://www.powerpage.dk/pic/kompressorprincip.gif

Læs om kompressor tuning her på siden, her er gode tricks...

Hilsen Martin R



Indæg ændret (11-06-03 23:02)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2003, 22:13 
Hejsa

Kompressor er bestemt ikke en mindre belastning for motoren sammenlignet med turbo. Alt efter kompressortype selvfølgelig, men f.eks. en roots, der nok er den mindst effektive, kræver det en hel del heste at drive selve kompressoren.
Derfor skal motoren også yde de heste kompressoren bruger, hvilket betyder at hvis du vil have de samme kræfter ud til hjulene som ved turbo, eller for den sags skyld en sugemotor, så skal motoren producerer endnu flere heste til at drive kompressoren.
En centrifugalkompressor er den der kommer tættest på turboen, både i ydelse og effektivitet, men turboen er stadig den der laver flest heste i forhold til hvad det koster at drive turboen.
Om du vælger turbo, eller en kompressor er som regel ud fra hvordan du ønsker din motor skal trække. Selv er jeg igang med et projekt med en roots kompressor, som faktisk er en effekt sluger, men den giver et dejligt moment helt nede fra tomgang og det er det jeg går efter.

Mvh.
Christian


Top
  
 
Indlæg: 12 jun 2003, 08:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
@ jl.. jeg kan muligvis sætte dig i forbindelse med én der kan skaffe kompressor sættet, du kan sende mig en email for mere info. Husk at fjerne "nospam" i min email adresse...

Evt. kan du kigge på <http://www.hi-speed.dk> .. >Der har været sådan et sæt tilsalg derinde... Sættet er mig bekendt beregnet til en XU9JA motor, og koster omkring 24000 Kr.

Håber i kan tysk, for jeg har en beskrivelse til at ligge på en email, copy/paster lige det ind..

"> Mit einen kompressorsatz meinst du dann alles was man brauchen soll.. kompressor, beschlagen/festungen,manifold ,rohren ,schlangen,schrauben u.s.v....?
> Was fabrikat(wilche name) ist den kompressor ??
> Gibt es eine "do it yourself" guide mit ??
> Ich weiss nicht so wiel uber druck-tuning, aber es ist nicht so kompliciert wit turbo ??oder?
> Kann ich kompressor anbauen ohne das motor zu offenen (change pistons etc)??( mit kleine druk..)

Der Satz ist von Musketier... Bringt bei 0,45 bar Ladedruck 185 PS und ein Drehmoment jenseits von gut und böse (an die 280 NM schätze ich)... Mit Dampfrad könnte man den Ladedruck vom innenraum des autos während der fahrt auf zB. 1 bar erhöhen (240 PS ?!?!?) is natürlich nich gut fürn Motor, man sollte schon es bei 0,45 bar belassen. In dem Satz ist alles dabei was man braucht. Wirklich alles, alle Rohre, Befestigungen, Kompressor, Keilriemen, Zusatzsteuergerät, Elektrischer Bezindruckregler, 3,5mm dicke Zylinderkopfdichtung (damit sinkt die verdichtung auf ca 7:1).... Es ist auch ein Gutachten dabei (damit kann man das hier beim TÜV eintragen lassen und ist legal)...."

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 75 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team