Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 05:24

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 18 maj 2003, 19:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 145
Geografisk sted: København
Jeg har flere gange lagt mærke til at folk har skrevet at man kunne tune på biler fra før 84 uden de store problemer.

Hvad er reglerne præcist? Er det fordi at der ikke var så strenge forureningskrav dengang? Hvor meget kan man lave på en bil fra før 84 uden de går amok til syn?

Håber der er nogen der kan svare...

_________________
Mvh Bjarki


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 maj 2003, 22:16 
ja der kan du faktisk lave mange ting.
Feks.

Bore en CIH 2.0 op til 2.4......derved står der stadig 2.0 på blokken.
og så gi den en anden knast, større ventiler osv.

Og så er der er jo den 20% regel, f.eks hvis du skal smide en anden kværn i.

Ældre biler fra før......1977 mener jeg må sode op til 5.5 i CO til syn, så det er rimelig meget.

Og egentligt er de ikke så op to date med de gamle biler mere til syn, da de måske ikke har så meget forstand på det mere.

Jeg har en kammi som har en Manta B med 2.0s motor, den blev boret op til 2.4, andre stempler i, større knast, anden krumtap, større ventiler, og planet top, samt div små dele
Den havde 183.4 hk på rullefelt og det er noget mere end de 20%..............Men der stod jo kun 2.0s på blokken !

Men så satte han Weber på den...og det var faktisk det eneste de kløede sig i håret over.....at det så lidt anderledes ud.....men ellers gik den rent igennem. dens CO var lige lidt for høj, men ingen ting der......så sådan kunne det gøres..!

Men der er ellers mange sjove måder man kan tune sin gammel dyt på.
Dog skal man ikke bare mase ud og købe en kæmpr turbo.....da den vækker rimelig opsigt for en synsmand..!


Top
  
 
Indlæg: 21 maj 2003, 13:39 
Tænkte på en gammel escort. Den må man da kunne få noget sjov ud af. kunne godt tænke mig at have turbo bil igen. Vil det være svært at få godkendt på en mk 1 eller mk 2? Det kræver de vel stadig emmisionstest på selvom den er gammel...

Mvh Bjarki


Top
  
 
Indlæg: 21 maj 2003, 13:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
No bare smid en rs turbo maskine i den og hold dig under co grænsen for det år bilen er lavet i og det er ihvertfald ikke noget problem. Rs2000 motorer har vist lige hk nok til at du må have en 132 hk rs turbo. Rs motoren passer på en sierra 1.6 gearkasse fra 90- og vist også 2.0 udgaven. Ellers godkender ford 180 hk med diverse ændringer og afgift


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 maj 2003, 14:21 
Det er ik sikkert du får så nemt ved at smide en RS tutbo motor i en mk1 eller 2 en RS turbo er en CVH... så find da en Pinto(OHC) og smid i den gamle :-D det køre...


Top
  
 
Indlæg: 21 maj 2003, 14:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Pintoen er ikke særligt god til blyfri det er cvh men flere bruger zetec motorer en 2.0 yder 165 hk med weber og udstødning tænding fra england. Og det gode er at de bruger samme koblinghus som sierra uanset om det er t9 eller mt75. Desuden giver det en god vægtbesparelse i forhold til en pinto


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 maj 2003, 07:36 
ok... jeg har en pinto i min gamle mk2 med 2 weber og banan den køre nu ok.. :-) men hvad er der og spare i vægt med en Zetec..? for det med en CVH bliver ikke nem at komme i en mk2 eller 1 så har du da strømfordeler i kabinen :-D


Top
  
 
Indlæg: 22 maj 2003, 08:35 
Hmmm ... det er da det letteste at smide en Ohc motore i, Det er bilen jo født med (RS 2000) det er nogle andre motor ophæng og gear kasse ophæng..
Og det er en ganske udemærket motor at tune på du kan få alt til dem. også tror jeg også det er lettere at få synet når nu karossen er lavet men sådan en motor i .....


Top
  
 
Indlæg: 22 maj 2003, 08:53 
ja det syner de nemt.. En RS 2000 køre oz med samme bremser så det er slet ik det store problem... jeg skal bare lige have lidt mere køl på min...:-)
den der 1300 køler kan ik følge helt med..


Top
  
 
Indlæg: 22 maj 2003, 09:17 
Peter: ... har du prøvet at efter monterer en olie køler, det tar lige toppen af drift temp ..


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 76 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team