Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 20 jul 2025, 00:10

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 151 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 16  Næste
Forfatter besked
Det er rigtigt nok at biler må flyttes fra et andet EU-land uden afgift... Jeg citer fra Told og skats hjemmeside:

"Brugte biler, der har været registreret i et andet EU-land, kan indføres told- og momsfrit."

Spørgsmålet er bare om det kun er bilen som skal have været i et andet EU-land i et halvt år, og du bare henter den.. eller du også skal have boet og ejet bilen i landet... Jævnfør afsnittet ovenfor er det bilen.. SÅLÆNGE DET ER INDEN FOR EU... Derudover kan det også ses som flyttegods, jf. afsnittet nederst, og så er spørgsmålet bare --hvordan det øverste afsnit skal tolkes-- og om du bare må hente den.. Det tror jeg ikke holder, på trods af øverste citat... :-|

UDENFOR EU kan det også betragtes som flyttegods, og hjemføres uden told og moms efter 12 måneder, men denne gang skal du have boet i landet, jf. det nedenstående afsnit, også, fra told og skat...

"Brugte biler kan indføres told- og momsfrit som flyttegods på betingelse af, at De har ejet og benyttet bilen de seneste 6 måneder. Som dokumentation skal fremlægges et udenlandsk registreringsbevis. I de første 12 måneder efter indførslen må bilen ikke sælges, pantsættes eller udlejes.

De skal desuden dokumentere, at De har boet uden for EU i en sammenhængende periode på mindst
12 måneder."

Man kan tolke reglerne forskelligt, og tvetydigheden bli'r næsten aldrig til fordel for dig i en evt. retsag eller lignende...

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

att "mo"bil racer

ja du har ret i at man ikke skal betale moms og told såfremt at en bil medbringes som flyttegods. MEN du glemmer at det der virkelig batter er REGISTRERINGSAFGIFTEN. Den kan man ikke slippe for medmindre at Danmark bliver underkendt i den kommende retssag ved EU domstolene.

vh
Christian

Re. Christian

Det er rigtigt Christian, men lad være med at sige at de 25% moms + 10% toldafgift ikke batter... 35% er da meget at spare og specielt hvis vi snakker en Nissan Skyline eller Toyota Supra til mange hundrede tusinde... Hurtig regnet -> Op omkring 170.000.. Det vil jeg da kalde penge at spare. Man kan da tune den pænt for bagefter, for de penge...:-))

Re. Christian

Jeg ved ikke helt hvad det er for en sag du hele tiden snakker om... Jeg vil meget gerne høre mere om den!!! Er det ik' en hjemmeside, eller hvor har du hørt om det fra..?

Og "Mo"bil racer, 35% er heller ikke småpenge at spare, det giver jeg dig helt ret i..!

Hvor meget er registreringsafgiften i procent..?

Att mo"bil" racer: Det er rigtigt at hvis man er uheldig både at skulle betale told og moms (told er kun hvis det det er en bil fra et ikke eu land) så giver det lidt - men set i forhold til at registreringsafgiften måske er 180% så ved jeg da godt hvad jeg helst ville undvære at skulle betale.

Att Mr Cooler: Man har næsten ikke kunne åbne en avis de sidste 2-3 uger uden at kunne læse om den sag som Danmark er ved at få på halsen ved Eu domstolene.

vh
Christian

Re. Christian
OK.. Jeg troede ikke helt på det, da du skrev det, men det er undersøgt og du har ret... 180% er da helt hen i vejret, og både for nye og gamle biler.. Det er da for sindsygt... Med moms er det dobbelt så meget som du skal give for selve bilen.. Det er sgu' da latterligt...
:-( :-( :-(

Lad os da håbe at det bliver lavet om, efter den retsag du snakker om...

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Efter den retssag varer det sikkert 100 år inden det træder i kraft. for ellers kommer vi alle sammen bare til at betale 10% mere i skat kan jeg da regne ud hvis de skal have de samme penge i kassen som nu

Att Jens

ja det kan nok ikke betale sig at være alt for optimistisk - skatter og afgifter er jo politikkernes hjerteblod - desværre.

vh
Christian

Hejsa

Jeg har hentet en motorcykel i Tyskland og har fået plader på i Danmark, reglerne er de samme for biler.
Det er rigtigt at der ikke skal betales told og moms hvis den hentes fra et EU-land. Hvis der skulle betales told og moms, bliver momsen lagt på efter tolden er lagt på og transportomkostningerne bliver medregnet i bilens pris, derfor vil den effektive procentdel af told og moms ligge omkring 40 %.

Registreringsafgiften bliver beregnet på en brugt bil på samme måde som på en ny bil, selvfølgelig tages der højde for at bilen er brugt og den sættes derfor til en eller anden værdi uden afgift af Told og Skat. Denne værdi uden afgift, som registreringsafgiften beregnes ud fra, har intet overhovedet at gøre med hvad bilen kan hentes for uden afgift, det er et fiktivt beløb som told og skat beregner sig frem til, ud fra handelsværdien af bilen i Danmark med plader på.
Afgiften beregnes så som det var en ny bil og det er rigtigt at en del af bilens værdi uden afgift, bliver pålagt 180 % i registreringsafgift. 180 % er altså næsten 2 gange bilens værdi.
Derfor kan man som tommelfingerregel sige, at du skal forvente at betale lige knapt 2/3 af bilens handelsværdi i Danmark i registreringsafgift.
Det vil sige, at importere du en bil, der har en handelsværdi i Danmark på 100.000 kr, så skal du betale noget der ligner 65.000 i registreringsafgift, måske lidt mindre.

Da handelsværdien i Danmark bliver sat af told og skat i udregningen af registreringsafgift, så kan man ikke klage over afgørelsen før man har betalt et depositum, der svarer til den anslåede afgift, dvs. du er nødt til at punge ud med det fulde beløb, før du kan forhandle om en eventuel lavere afgift. Dog vil du kunne få depositummet tilbage, hvis du ikke har smidt plader på bilen endnu.

Da det er handelsværdien told og skat går ud fra, vil faktorer som kilometertal, årgang og stand spille en stor rolle i registreringsafgiften. Du kan dog glemme alt om at køre til vurdering med en bil du har skildt helt ad og måske endda med en skade, bilen skal være i synsklar stand ved vurderingen. Ligeledes har det ingenting at sige om bremserne er slidt, stenslag i forruden, gearkasse smadret elller hvad ved jeg, alle den slags ting skal jo laves før du kan eller må bruge bilen på gaden. Derfor er det hovedsageligt km. tal og årgang, samt en lille smule standen der spiller ind på beregningen af registreringsafgiften.

I mit eget eksempel kan jeg fortælle, at jeg hentede en motorcykel der kostede 40.600 kr i Tyskland, til den pris havde den vel at mærke plader på i Tyskland.
Told og skat krævede et depositum på 93.000 kr. før jeg kunne køre til vurdering og komme videre i sagen. Det var en motorcykel der på det tidspunkt ville have en handelsværdi på noget der lignede 145.000 kr. i Danmark.

Selvfølgelig kan det være lidt svært at sætte en handelsværdi på en bil der ikke rigtigt kører i Danmark i forvejen, men bare rolig, det kan told og skat sagtens...

Hvis du ønsker at undersøge hvad registreringafgiften er på en bestemt bil, kan du printe den formular der skal udfyldes på told og skats hjemmeside.
Told og skat kræver at du påfører formularen med stelnummer fra den pågældene bil.
Derfor bliver du nødt til at få fat fat i stelnummer og km. tal på en bil, hvis du vil undersøge det hos told og skat.

Mvh.
Christian T.

en corvette kan sagtens tunes, prøv at kigge på www.lingenfelter.com

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 151 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time