Webere med elektrisk benzinpumpe

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Lasse Kristensen
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Webere med elektrisk benzinpumpe

#1 Indlæg af Lasse Kristensen »

Hej.
Jeg skal til at montere et sæt dobbelte DCOE webere på en 2.4 cih motor. Jeg fik en elektrisk benzinpumpe med da jeg købte karburatorerne. Da motoren oprindeligt kørte med indsprøjtning er der jo ikke mekanisk pumpe på. Derfor overvejer jeg at, i stedet for at skifte frontdæksel og montere mekanisk pumpe, at montere den elektriske pumpe. Jeg kender ikke fabrikatet eller hvor meget tryk den giver. Men weberne kan vil ikke holde til så meget tryk, så derfor skal jeg jo have monteret en benzintryksregulator mellem benzinpumpe og karburatorer. Den skal vel så have et 12mm returløb til tanken??
Og jeg har fået at vide at der skal være et returløb efter weberne, justeret af en ventil der åbner når der er for højt benzintryk, da weberne ikke kan suge ordentligt hvis der blot er et vist tryk hele tiden. De skulle så få for meget benzin når man ikke har åbnet så meget for gassen. Lyder dette rimeligt nok og er der nogen der har nogen idéer til hvilken ventil man kan bruge efter karburatorerne??? Og er det egentlig ikke samme system som en fuelrail til spjældhuse?? På forhånd tak for hjælpen.
PowerPage sugemotorfraktion
Sorte plader er gejl....
M.v.H. Lasse Kristensen
Damborg
Medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Kontakt:

Re: Webere med elektrisk benzinpumpe

#2 Indlæg af Damborg »

Jeg havde en GAMMEL Manta B 1,6 fra 75-

Der renoverede jeg en 1,9 motor som fik 2,0 top og 288¤ knast.

Indsprøjtnings udstødningsmanifold og hjemmebygget 2½" udstødning.

For at føde den monterede jeg een' dobbeltspjældet Kaburator fra en ford 2,6L v6 på en solex manifold..

Det er så sagen ligemeget..

Men da det hele blev bygget af "HVAD KAN MAN FINDE OG FÅ"

Monterede jeg forkammeret fra en 2,0i motor. der var så ikke udtag til benzinpumpe..

Så ud til den Lokale ophugger og se hvad der er billigt...

En Eletrisk benzinpumpe fra en Mazda 626 Kaburator omkring 1986..

100kr... og den blev monteret på venstre vange.. med en tændingsplus.. og så kørte bilen i 2 år til jeg solgte den..
Brugeravatar
Lasse Kristensen
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Webere med elektrisk benzinpumpe

#3 Indlæg af Lasse Kristensen »

Hej.
Jojo, jeg er helt med på at det ville være nemmere at montere den mekaniske pumpe og frontdæksel fra de gamle 2.0n motor. Men på den anden måde er motoren jo klar hvis den senere skal opgraderes med spjældhuse... Desuden ved jeg ikke hvor meget tryk den elektriske pumpe jeg har giver, og jeg ved heller ikke hvor meget weberne kan tåle, kun at de ikke må få for meget. Så det er derfor jeg er lidt på bar bund her.
PowerPage sugemotorfraktion
Sorte plader er gejl....
M.v.H. Lasse Kristensen
cnt

Re: Webere med elektrisk benzinpumpe

#4 Indlæg af cnt »

Det kan være lidt svær at svare på når man ikke kender pumpe mm.
Men det jeg har oplevet er at hvis det er en pumpe fra en indsprøjtningsmotor så giver den så meget at mange regulator ikke kan stilles ordenlig ind, vi har gjordt det at vi først har sat en modstand på strømlidningen til pumpen for at drosle den lidt ned, og derefter har der ikke været nogle problemer med regulatoren.
Mit gæt vil være at der skal være omkring 0,3 bar ved dine kab.
Brugeravatar
Lasse Kristensen
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Webere med elektrisk benzinpumpe

#5 Indlæg af Lasse Kristensen »

Hej.
Jeg havde tænkt mig at købe en trykregulator med indbygget filter hos Risse, de har en der kan justere fra 0.2 til 0.7 bar. M.h.t. pumpen så er det eneste der står på den at den er 12 Volt (rød+sort ledning), har
US Patent nr. 5
3629674
3797522
4299544
4306842
4464613
De tal er sikkert ganske brugbare, hvis jeg bare vidste hvor jeg skulle lede....
Me m.h.t. benzintilførslen, kan man godt bare sætte trykregulatoren umiddelbart efter pumpen, lave en benzinslange hen forbi karburatorerne, hvor de så er tilsluttet to T-stykker, og tilbage til tanken, eller skal man have en ventil efter karburatorernes tilslutning? Jeg tænkte på om de måske fik for lidt benzin ved høje omdrejninger, når de kun har 0.3 bar at suge af... en mekanisk pumpe pumper vel bare gradvis mere benzin op jo mere omdrejningerne stiger.
PowerPage sugemotorfraktion
Sorte plader er gejl....
M.v.H. Lasse Kristensen
Chr. T.

Re: Webere med elektrisk benzinpumpe

#6 Indlæg af Chr. T. »

Hejsa

Weber foreskriver et benzintryk på 2,5 - 3 Lbs, altså noget der ligner 0,2 bar.

Se på: http://www.redlineweber.com/html/Aplica ... o_know.htm

Selv er jeg også ved at skrue webere på en motor, men den er i forvejen født med karburator og elektrisk benzinpumpe.
Da jeg ikke regner med at webernes svømmerventiler er ret meget anderledes end alle andre karburatorers svømmerventiler, så slutter jeg den bare til den originale benzinpumpe og regner ikke med at det medfører problemer, jeg vil mene det vigtigste er at den pumpe du bruger er lavet til at føde en karburator.
Jeg vil også tro den kan levere benzin nok på trods af det lave tryk, medmindre du er ude i ekstrem tuning. En mekanisk benzinpumpe vil jeg umiddelbart ikke mene er en fordel, det gælder selvfølgelig ikke alle opbygninger, men mange vil have en tildens til at "svømme" ved høje omdrejninger. Fjederen der skal pumpe benzinen er forholdsvis slap, da det er den der bestemmer trykket, så ved høje omdrejninger kan den ofte ikke nå at trykke membranen helt tilbage, før membranen igen bliver mekanisk aktiveret og så vil benzintrykket for alvor dale.

Mvh.
Christian
stefan

Re: Webere med elektrisk benzinpumpe

#7 Indlæg af stefan »

Hej jeg kører med en lignende opstilling. (48mm dellorto 2,4CIH) Du skal købe en Filter King trykregulator og en Facet red top benzinpumpe. Det gjorde jeg efter min motor kørte magert..........og sprang.
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

Re: Webere med elektrisk benzinpumpe

#8 Indlæg af Wildert »

Ang. Weber svømmerventiler, osv. så skal der ikke ret meget til at oversvømme sådan et par DCOE'ere - det er sad but true...
Jeg startede på min klubrally bil med en eletrisk pumpe, som allerede sad på bilen - den havde født den oprindelige Weber DGAV, men den var også udstyret med returløb, så der var ikke problemer med for højt tryk.

Men med DCOE'ere på, var den helt skæv. Det gik rimeligt så længe det gik lige ud - så kunne ventilerne nogenlunde holde lukket - men det var ikke optimalt. Hvis man så svingede, så gik det helt galt.
Pt. er jeg så tilbage på den originale mekaniske pumpe, men den er faktisk også i stand til at oversvømme karburatorene i ny og næ - men den har så også en lidt mærkelig lyd når den får mange omdrejninger - kan godt skyldes at pumpen "flyder" som Chr. T. snakker om, så den går magert.
Anyway, jeg synes sjældent at der er ret meget vej uden om f.eks. en Filterking - hvis man napper den med både filter og regulator, så kan en mekanisk pumpe tit klare mosten til gadebrug, da filteret fungerer som reservoir - det afhænger lidt af benzin stand, niveauforskelle mellem tank og karburatorer osv., men det virkede i hvert fald fint på min Opel GT 2.2 CIH (se evt. under projekter) - men en regulator slipper man sjældent for.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
Lasse Kristensen
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Webere med elektrisk benzinpumpe

#9 Indlæg af Lasse Kristensen »

Hej.
Okay, jamen jeg har sådan set tænkt mig at montere en trykregulator med indbygget filter. Men det er nok som resevoir?? For returløbet går jo fra trykregulatoren. Og så skal der ikke være noget returløb efter weberne eller hvad??
@ Stefan : Jeg skal nok sørge for at den ikke kommer til at køre for magert, jeg har planlagt at den skal en tur ned forbi Kurt Mejer i Horsens og blive dysseret til motoren og justeret ind med tænding og det hele :-).
Men tak for de gode svar!
PowerPage sugemotorfraktion
Sorte plader er gejl....
M.v.H. Lasse Kristensen
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

Re: Webere med elektrisk benzinpumpe

#10 Indlæg af Wildert »

Som jeg skrev, så fungerede det i hvert fald fint på min Opel.
Men hvad er det du snakker om, omkring returløb?

Der er da ikke retur på DCOE'ere, ej heller fra regulatoren? I hvert fald ikke på noget af det jeg har haft med at gøre.

Der er jo heller ikke den store pointe i at have returløb på, når man også har regulator (kun i.f.m. indsprøjtning hvor mængden delvist afhænger af trykket).

Noget andet er: for nu at blive i Damborg's "hvad kan man finde" filosofi... er der nogen der har ideer til hvor fra hvilken bil en regulator kan findes, så man ikke behøver give 600-700 for en Filterking?
Kan man modificere en fra en indsprøjtningsbil f.eks.?

Ideer modtages.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Besvar