Olie

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Marianne

Olie

#1 Indlæg af Marianne »

Hejsa !

Jeg har fået arbejde på en tankstation, hvor vi bl.a. sælger motorolie... Kan i ikke lære mig noget om Olie ??? Fuldsyntetisk osv... Hvornår skal man bruge hvad osv ???

Har også hårt noget om hydraliske ventilløftere ??? Aner ikke hvad det er !


På forhånd tak
-Marianne
DT

Re: Olie

#2 Indlæg af DT »

Damm den her bliver lang når men:

der er tre forskellige slags olie'r mineralsk/del/fuldsyntetisk
Mineralsk olie, det er olie uden tilsætningstoffer
Delsyntetisk, er med ajektiver der hjælper motoren (bedre køling/smøreevne osv.....)
Fuldsyntetisk, er en "kunstig" fremstillet olie der er fuld af adjektiver

mineralsk olie, bruges som regl af gammel biler der enten skal bruge olie
delsyntetisk, bruges af dagligdagens biler ikke helt nye, men hovedeparten af bilerne idag køre på det
Fuldsyntetisk, det er for biler der skal have det bedre end andre og nye biler+ højtydene biler

hydraliske løftere, bare glem det, det for du alligevel ikke brug for

viskositeten på en olie (0W/5W/10W/15W/20W/25W/30W/20/30/40/50/60/70/80)
det er f.eks mobil 1 0W/40, mobil super 10W/40 det vil sige:

0W det er oliens tykkelse ved -18 *c (kold motor)
40 det er oliens tykkelse ved 100*c (varm motor)

jo højere talene er, jo tykkere er olien

en ca. hvad biler køre på (normale biler, ikke højt ydene biler)
1992-1999 10W/40
99-...... 0W/40
men næste alle kan køre på 10W/40 også ældre biler en 1992 og mange ny biler!
det afhænger alt samme hvad for en bil det er. 8v/16v/20v/turbo/kompressor/v-tec + de andre/diesel/benzin
I dag er olie næsten blevet en videnskab, så det er ikke altid det er nemt. det er erfaring der tæller

håber det kunne hjælpe lidt, men hvis du har nogen spøgsmål så bare spørg!

men det kan da være nogle af de andre har nogle ideer
RoadRunner

Re: Olie

#3 Indlæg af RoadRunner »

:-D Så vil jeg lige fylde "hullet" med de hydrauliske løftere.

Alle biler har ventil løftere.
Der er mekaniske, som skal stilles ind. Og de ses mest på gamle bil motorer. Her kan man tale om at ventilerne "tikker" og skal stilles pr. x. antal km.

Hydrauliske, bliver fyldt med oile, og skal ikke stilles. De gør de automatisk første gang de kører. Har selv Hydrauliske på min 8'er. De skal bare pre-indstilles første gang og spændes op. Så passer de sig selv.

B-]
Casper Frimodt

Re: Olie

#4 Indlæg af Casper Frimodt »

Nu er det ikke for at lyde smart, men RoadRunner: hvilken del af "veltilåbnings-tøjet" vil du kalde løftere på en motor med sideliggende knastaksel - jeg mener her er da så vidt jeg ved kun: knast, knastfølgere, stødstænger, vippearme og så ventiler... (spillerummet justeres jo via boltene på "spidsen" af vippearmene... så hvor kommer ventil løftere ind på sådan en karl?
T.Nielsen

Re: Olie

#5 Indlæg af T.Nielsen »

På en stødstangs motor sidder en ikke hydraulisk løfter mellem knasten og stødstængerne. Du kan jo nok se at stødstangen ikke bare kan stå direkte ned på knasten,. nej den står ned i en løfter som drives af knasten
Damborg
Medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Kontakt:

Re: Olie

#6 Indlæg af Damborg »

RoadRunner...??

Der er mekaniske, som skal stilles ind. Og de ses mest på gamle bil motorer.

Nu er jeg toyota mekaniker...

Og undrer mig lidt over dit svar...

Nu ligger det sådan at den eneste Toyota der kører med Hydrauliskeventilløftere er en ÆLD gammel CAMRY.. fra omkring 85 :-D

Så at sige at ALLE Toyotas motore kører med BRIKKER (jernklump i fast form) som ikke er særlige Hydrauliske..

Faktisk de helt nye vvt-i motore er også BRIKKER (jernklump i fast form)

Så den konklusion må du gerne ændre.. ;-) ;-)
RoadRunner

Re: Olie

#7 Indlæg af RoadRunner »

Nu er jeg ikke liiige Toyota mand og haft sådan en sag skildt af. Så du har sikkert ret :-P Jeg ændre det til at:

Hydrauliske skal ikke der ikke stilles på, men de kan ikke klare høje omdrejninger.

Mekaniske skal der stilles på ( En gang imellem ), men de kan klare høje omdrejninger.

Glem det med gamle og nye biler :-|

Men jeg elsker mine hydrauliske løftere!!!

:-D :-D :-D
Besvar