Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 06 jun 2025, 21:23

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 dec 2002, 19:27 
Hejsa Alle
Jeg har gået og tænkt lidt over lyden på ens indsugning.
Jeg synes nemlig der er meget foreskel på hvordan "indsugnings brølet" er på forskellige bil typer, mærker eller modeller ?
Derfor er jeg intr. i hvad det er som afgør hvor stort og dybt ens brøl bliver, altså er det f.eks. indsugninsemanifolden, antallet af indsugnings ventiler eller størrelsen på disse, eller er det noget helt andet?
Kan man lave mere brøl i sin indsugning (jeg har K&N på ;o) ?
Jeg kan umiddelbart ikke se nogen logik i hvor stort brølet er/kontra motor.
Jeg har selv en Peugeot 309 1.9 8V fra 1987, og synes ikke den brøler særlig meget i forhold til andre af mine venners biler, eks
Opel Vectra A 2.0i 8V med næsten samme luftmængde måler, brøler noget mere end min.
Opel Corsa 1.2i brøler helt vildt meget.
Derfor håbede jeg på i kunne hjælpe med at forklare hvilke(n) del(e) som afgør hvor kraftigt et brøl der kommer fra ens luftfilter :o)

Mvh Christian


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 12 dec 2002, 19:52 
Hvis du har et konisk filter på, så prøv at sætte et rør udenover filteret. Evt. Orange PVC rør eller lign....man kan godt blive bange for det brøl det kan lave! :-D


Top
  
 
Indlæg: 12 dec 2002, 22:52 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 97
Sikker Jesper?
Det må jeg lige prøve, hvor finder jeg noget rør i denne tykkelse, mit filter er jo bare et std. RC2600 eller hvad de der uni. filtre hedder.

Mvh Christian


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2002, 13:24 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Brølet er også afhængig af indsugningsvejen. F.eks. E30 M20 motorerne siger ik særlig meget i forhold til en pug. Men manifoldet på en M20 motor er også noget længere.

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 dec 2002, 13:11 
Motorer som er styret af en MAP sensor larmer meget da de ofte har en kort indsugning og intet har siddende efter gasspjældet end selvfølgelig luftfiltret.

Opbygningen af indsugningen har også meget at sige, men kortere og mere åben giver den meste lyd.

mvh Lasse


Top
  
 
Indlæg: 14 dec 2002, 14:10 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 97
okai, så det er konstruktionen af indsugningsmanifolden som er mest afgørende for lyden?

Mvh Christian


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2002, 21:45 
Sandt, men hvis man så har en lang indsugning og gerne vil ha' brøl. Så prøv tricket med røret, det skal selvfølgelig være helt åbent i den ene ende. Lyden vil resonere i røret og det kan komme til at lyde temmelig vildt. Eksperimenter evt. med rør af forsk. materialer :-)


Top
  
 
Indlæg: 21 dec 2002, 18:05 
Det der bestemmer hvor meget en motor brøler er lufthastigheden, stor hastighed = stort brøl

Mvh Kenneth


Top
  
 
Indlæg: 22 dec 2002, 16:04 
Jeg har fedtet en lille historie sammen om emnet, den kan læses på: <http://www.pugs.dk> under Teknik...


Top
  
 
Indlæg: 29 dec 2002, 23:03 
Jamen det bliver jo nok god godnatlæsning til os der osse drøner rundt i biler med M20-motor ;-)


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team