Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 04:25

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 07 mar 2003, 20:48 
mit spørgsmål lyder på om man kan tage et topstykke fra en RS 2000 og kaste på en Ford Sierra DOHC'er motorblok, begge toppe har kædetrukne knaster...
Men skriv lige hvis du ved noget.....:-P :-P :-P


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 07 mar 2003, 21:10 
Jeg kører selv DOHC-er. Har spurgt Bruno Hansen det samme spørgsmål. Det kan godt lade sig gøre, men synsmanden kan sikkert lure den hvis du laver det nummer, da ventildæksel er lidt anderledes og med tryk 16V


Top
  
 
Indlæg: 10 mar 2003, 01:31 
Det kan godt lade sig gøre men du skal regne med at flytte termostaten, da den sidder anderledes på en RS2000. Knastkæde og tandhjul tager du bare fra en RS2000 det er næsten samme motor.
Jeg mener at man kan få en fætter der flytter termostaten hos Burtonpower i england.


Top
  
 
Indlæg: 10 mar 2003, 07:15 
hvad med tændingsanlæg, er det fordelerløst på en rs 2000


Top
  
 
Indlæg: 10 mar 2003, 08:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Stort motorstyringsproblem da den får flere hk. Desuden skal du bruge indsug dysser osv fra 16v = hele motorstyingen skal flyttes incl tændspoler. Hvis du alligevel vil tynde ud i kontanterne så brug en 2.3 motor fra scorpio med gearkasse


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 mar 2003, 18:46 
Det er jo altså muligt at lave indsugningsmanifoldet om, så det stadig er det gamle
fra sierraen man monterer og da man kan montere dysser fra en turbo-saab i et sierra-topstykke, mon så ikke man kan tage dysserne fra en sierra-top og smide over i en escort-top mit største spørgsmål er: er der fordelerløs tænding (dvs flere tændspoler)på en rs2000. Og kan toppen i det hele taget sidde på sierra-blokken altså når man skal tage hensyn til olie og vandkanaler..... og knastkæde


Top
  
 
Indlæg: 10 mar 2003, 19:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Rs 2000 har ingen fordeler. Toppen kan side der men dysserne sidder vist i indsuget og desuden er afstanden mellem portene helt anderledes også på udstødningen. Motoren er ikke egnet til meget høje omdrejninger da kæden er spinkel og plejestængerne støbte. 2.3 motoren ligner mere dohcen fornær indsuget og manglende udtag til fordelerdæksel. Topdæksel og frontdæksel ser ud til at kunne bruges fra en 8v men smørekanalen mellem blok og top sidder anderledes efter hvad jeg kan bedømme ud fra tegningen af en 2.3 toppakning og en dohc top jeg har. 2.3 har balanceaksler = ikke rå motorgang som en dohc men det kan give problemer da den derfor har et dybere bundkar se billede. Hvorfor så meget arbejde for 10-15 nm og 30 hk det er nm der betyder mest i 99% af den tid man kører.
http://www.fordscorpio.co.uk/tech2_3.htm http://www.fordscorpio.co.uk/dohc2300.jpg
Her billede af 2.3 top + pakning lig mærke til indsuget det vil være umugligt at bruge 8v indsug. Udstødningen skulle passe på 2.3 top men IKKE på rs2000
Jeg synes ikke pakningen er 100% magen til 8v
http://www.fordscorpio.co.uk/dohc23head1.gif


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 mar 2003, 19:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Jeg glemte lige at fortælle at tændrørene sider i midten hvilket giver et gevaldigt problem hvis man skal bruge 8v topdæksel for at kunne montere fordelerdæksel. Den eneste løsning er vist $$$ indsprøjtningssystem eller specielt lavet topdæksel. Nu er du vist oppe i samme pris som et brugt turbosæt. Scorpio findes også som 2.0 16v med et topstykke der ligner 2.3 = udstødningen passer. Den motor har vist 136 hk = kan synes inden for de max 144 hk det ville være bedre end at prøve at bygge selv på en 11-13 år gammel motor.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 mar 2003, 07:11 
....grunden til at jeg ville have 16V top var at 4 ventiler på. cyl. giver en bedre fylning af cyl. og da jeg har et turbokit var det jo en mulighed for at videreudvikle..........


Top
  
 
Indlæg: 11 mar 2003, 09:00 
så vidt som jeg kan se så kan udstødning og indsugning sagtens monteres fra sierraen og over på 2,3'eren det eneste problem jeg kan se med den top er tændingsanlægget


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team