Vandindsprøjtning VS Frost
Redaktør: Moderatorer
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Vandindsprøjtning VS Frost
Nu er jeg egentligt fløjtende ligeglad med hvad ladetrykket kan hæves til. Det fortæller intet som helst om ydelsen er steget eller faldet. En rullefelttest kan derimod bruges til noget konstruktivt.
Hvad mon ladetrykket kan hæves til hvis du erstatter 15% af luftfyldningen i motoren med dampfyldning? Svaret ligger ligeomkring 15%.
Der er sjovt nok ikke nogen der kunne drømme om at fylde CO2 i indsugningen for at køle luften af men damp er ok selvom effekten er den samme: Luften bliver fortrængt.
Man skal nok overveje om det ekstra ladetryk er et udtryk for en mereffekt eller om det bare fortæller at man nu har opnået en dårligere virkningsgrad på sin motor.
Tænkt situation: Jeg lader med 0,5 bar på en 1liters motor. Så skifter jeg manifold og topstykke til et med langt bedre flow, og nu _falder_ ladetrykket en smule forudsat WG har samme indstilling. Alligevel stiger effekten.....Bedre VE.
Du erstatter luften med damp(det vil garanteret være på dampform lige efter turboladeren, medmindre du har en utrolig effektiv turbolader) og sænker dermed kunstigt din VE. Med en lavere VE kommer der mindre luft ind i motoren, og så skruer man ladetrykket op for at kmpensere.resultat er nærlig status quo.
Hvis det primære mål er at opnå et højt ladetryk så virker vandet helt sikkert. Det helt store spørgsmål er om vandet tillader en mereffekt på motoren iforhold til uden vandet.
Men lad os høre hvor meget effekt du kan hente med vandet og hvad udgiften i ekstra bensin er.
Hvad mon ladetrykket kan hæves til hvis du erstatter 15% af luftfyldningen i motoren med dampfyldning? Svaret ligger ligeomkring 15%.
Der er sjovt nok ikke nogen der kunne drømme om at fylde CO2 i indsugningen for at køle luften af men damp er ok selvom effekten er den samme: Luften bliver fortrængt.
Man skal nok overveje om det ekstra ladetryk er et udtryk for en mereffekt eller om det bare fortæller at man nu har opnået en dårligere virkningsgrad på sin motor.
Tænkt situation: Jeg lader med 0,5 bar på en 1liters motor. Så skifter jeg manifold og topstykke til et med langt bedre flow, og nu _falder_ ladetrykket en smule forudsat WG har samme indstilling. Alligevel stiger effekten.....Bedre VE.
Du erstatter luften med damp(det vil garanteret være på dampform lige efter turboladeren, medmindre du har en utrolig effektiv turbolader) og sænker dermed kunstigt din VE. Med en lavere VE kommer der mindre luft ind i motoren, og så skruer man ladetrykket op for at kmpensere.resultat er nærlig status quo.
Hvis det primære mål er at opnå et højt ladetryk så virker vandet helt sikkert. Det helt store spørgsmål er om vandet tillader en mereffekt på motoren iforhold til uden vandet.
Men lad os høre hvor meget effekt du kan hente med vandet og hvad udgiften i ekstra bensin er.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
RoadRunner
Re: Vandindsprøjtning VS Frost
Yderst interessant diskution
Så jeg har lige gloet lidt på nettet, for at se om der var andre. Som har fået sådan noget vand indsprøjtning til at fungere. Jeg har fundet et par links, som evt kan kan en smule mere lys over sagen. Men 2-3 af dem er trods alt firmaer som laver reklame for et produkt.. så de skal nok tages med et gran salt
Men det korte af det lange, er at vand køler temperaturen i indsugningen, og det er et alternativ til en Intercooler. ( Som jeg har læst mig frem til ) Men det kan også rense motoren på samme tid.
Men det kunne da være sjovt, at eksperimentere med det... Kunne være jeg skulle prøve det af på min motor ved lejlighed. Se f.x på det sidste link.. Meget interessant.. Og let og billigt.
http://www.noswizard.com/water.php
http://www.kennedysdynotune.com/waterinjected.htm
http://www.dawesdevices.com/water.html
http://journeytoforever.org/biofuel_lib ... h/me3.html
Men det korte af det lange, er at vand køler temperaturen i indsugningen, og det er et alternativ til en Intercooler. ( Som jeg har læst mig frem til ) Men det kan også rense motoren på samme tid.
Men det kunne da være sjovt, at eksperimentere med det... Kunne være jeg skulle prøve det af på min motor ved lejlighed. Se f.x på det sidste link.. Meget interessant.. Og let og billigt.
http://www.noswizard.com/water.php
http://www.kennedysdynotune.com/waterinjected.htm
http://www.dawesdevices.com/water.html
http://journeytoforever.org/biofuel_lib ... h/me3.html
-
Flying Rat
Re: Vandindsprøjtning VS Frost
i de fleste husholdningspritte er spritten gjordt udrikkelig ved hjælp af enten "skidemiddel" eller fordi at spritten er destilleret på en kemikalie væske
-
Johnny_and
Re: Vandindsprøjtning VS Frost
Hej
Ang. vandindsprøjtning. Jeg kørte med et org SAAB-W/I i min SAAB 99 turbo i 9 år (170.000 km)uden problemer, og med den samme turbo. Så det smadre ikke nødvendigvis noget som helst. Det var altid meget nemt at høre når tanken var gået tom, eller en dyse var stoppet. Så begyndte den at tændingsbanke meget. Forskellen mellem W/I og ikke W/I var 20 hk. Primært opnået ved at jeg kunne køre med højere ladetryk. Jeg er enig i at det tager noget af VE, men i mit tilfælde gav det en højere ydelse end det tog - altså ingen status quo men et gain på 20 hk.
Just my 2 cents
Mvh Johnny and
Ang. vandindsprøjtning. Jeg kørte med et org SAAB-W/I i min SAAB 99 turbo i 9 år (170.000 km)uden problemer, og med den samme turbo. Så det smadre ikke nødvendigvis noget som helst. Det var altid meget nemt at høre når tanken var gået tom, eller en dyse var stoppet. Så begyndte den at tændingsbanke meget. Forskellen mellem W/I og ikke W/I var 20 hk. Primært opnået ved at jeg kunne køre med højere ladetryk. Jeg er enig i at det tager noget af VE, men i mit tilfælde gav det en højere ydelse end det tog - altså ingen status quo men et gain på 20 hk.
Just my 2 cents
Mvh Johnny and
-
Jacob
Re: Vandindsprøjtning VS Frost
Johnny_and: rart med lidt positiv feedback i stedet for alle de negative typer man møder herinde.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Vandindsprøjtning VS Frost
Men man skal lige huske at Johnny ikke have nogen intercooler. Klart at vandet virker hamrende godt hvis der ikke er plads til en IC.
Prøv det samme med en motor med bare en nogenlunde god IC på.
Jacob:
Jeg kan da også opmuntre dig helt vildt til at montere det på din bil hvis det gør dig mere glad...
)
Den oprindelige diskussion gik på at montere vandet som tillæg til en IC og så skal man nok have riimeligt godt styr over hvad man gør med vandet.
Johnny:
Hvad bliver det egentligt til med den fine gamle slæde?(saaben) Er den blevet dømt til at stå i et hjørne og ruste væk på sine gamle dage, eller skal den på landevejen igen?
Prøv det samme med en motor med bare en nogenlunde god IC på.
Jacob:
Jeg kan da også opmuntre dig helt vildt til at montere det på din bil hvis det gør dig mere glad...
Den oprindelige diskussion gik på at montere vandet som tillæg til en IC og så skal man nok have riimeligt godt styr over hvad man gør med vandet.
Johnny:
Hvad bliver det egentligt til med den fine gamle slæde?(saaben) Er den blevet dømt til at stå i et hjørne og ruste væk på sine gamle dage, eller skal den på landevejen igen?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Jacob
Re: Vandindsprøjtning VS Frost
Der tager du fejl Henrik, diskussionen gik oprindeligt på hvad man gør for at undgå vandet fryser i tanken.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Vandindsprøjtning VS Frost
Korrekt. I stand corrected!
Der burde faktisk ha været startet en helt nu tråd da denne egentlig er en anelse offtopic kan jeg se ved nærmere eftersyn.
Der burde faktisk ha været startet en helt nu tråd da denne egentlig er en anelse offtopic kan jeg se ved nærmere eftersyn.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Jacob
Re: Vandindsprøjtning VS Frost
Men det kan godt være at ideen bliver droppet, da jeg lige har fået fingre i en mega intercooler - nu må vi se om den passer!