Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 00:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej folkens.
Det er meget længe siden jeg sidst har været her forbi. Jeg er jo ellers gammel "sugemand" men denne gang vil jeg prøve noget nyt.

Jeg skal i gang med et projekt hvor jeg skal have plantet en opel z20let motor i en helt og aldeles analog bil fra 1978. Målet er desuden at have i omegnen af 300 stabile og nogenlunde pålidelige heste i dyret.

Er der nogen herinde der kan hjælpe mig med at få det til at fungere, meget gerne i Nordjylland?

Mvh Ruben Uldal

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem

Hvad er budgettet? Ønsker du bare den skal køre og starte uden noget tilbehør, eller ønsker du hele motorsportspakken med pop, bang, knald, fejlfunktioner som beskytter motoren etc?

Medlem
Brugeravatar

Runesm skrev:
Hvad er budgettet? Ønsker du bare den skal køre og starte uden noget tilbehør, eller ønsker du hele motorsportspakken med pop, bang, knald, fejlfunktioner som beskytter motoren etc?

Jeg vil gerne have det til at spille ordentligt. Pop bang og knald er jeg ligeglad med - jeg skal have den til at humme sig og gøre det ordentligt.

Jeg har læst mig frem til at nogen bruger noget ældre motorstyring fra de gamle C20LET pre canbus og det er selvfølgelig måske den nemme løsning. Men jeg hælder mere til at få en rigtig styring i den vems, msq eller andet ?

Ved ikke en helvedes masse om det så jeg får brug for hjælp nede af vejen.

Mester Medlem

En billig motorstyring der får dig kørende er en Speeduino. Der findes en europæisk sælger, diy-efi.co.uk

Det er en fin motorstyring som er under stadig udvikling. Lige pt kan den det samme som en Megasquirt 2, og med de rigtige sensor setups kan den også køre fuld sekventiel brændstof hvis du har et rivende ønske om det.

Udover det så er der boost control, launch control, knastakselstyring etc.

Der er to varianter, den klart billigste er en ua4c, specielt hvis ikke du har behov for en kasse til den og vil bygge den ind i den motorstyringskasse.
https://diy-efi.co.uk/product/speeduino ... -form-copy
216£

Så er der samme model, med kasse
https://diy-efi.co.uk/product/speeduino_ua4c_ecu
297£

Jeg har kørt Starlet, Corolla og BMW på dem med stor succes :)

Har du lyst til at sidde og lodde selv (det er ikke sværere end at følge en 1-2-3 tegning), så kan det gøres rigtig billigt;
https://diy-efi.co.uk/product/no2c-spee ... nt-diy-kit
143£

Medlem
Brugeravatar

Runesm skrev:
En billig motorstyring der får dig kørende er en Speeduino. Der findes en europæisk sælger, diy-efi.co.uk

Det er en fin motorstyring som er under stadig udvikling. Lige pt kan den det samme som en Megasquirt 2, og med de rigtige sensor setups kan den også køre fuld sekventiel brændstof hvis du har et rivende ønske om det.

Udover det så er der boost control, launch control, knastakselstyring etc.

Der er to varianter, den klart billigste er en ua4c, specielt hvis ikke du har behov for en kasse til den og vil bygge den ind i den motorstyringskasse.
https://diy-efi.co.uk/product/speeduino ... -form-copy
216£

Så er der samme model, med kasse
https://diy-efi.co.uk/product/speeduino_ua4c_ecu
297£

Jeg har kørt Starlet, Corolla og BMW på dem med stor succes :)

Har du lyst til at sidde og lodde selv (det er ikke sværere end at følge en 1-2-3 tegning), så kan det gøres rigtig billigt;
https://diy-efi.co.uk/product/no2c-spee ... nt-diy-kit
143£

Ja det er da bestemt til at betale sig fra ! :shock: Jeg har kigget på nogle styringer fra ME og de starter fra 600£.

Men så skal der jo strikkes ledningsnet og en helt masse er det til at gøre selv - og så er der selvfølgelig mapping og kodning. Jeg er total jomfru hvad det her angår - jeg er vant til at stille karburatorer :tooth:

Mester Medlem

Man skal jo starte et sted :)
Ledningsnettet tager man bare en ledning af gangen, og krydser af på sit skema som man kommer til det.

Kan anbefale at du søger på HP Academy, de har en serie gratis videoer som beskriver meget basalt hvad man har gang i, og dybdegående kurser hvis man ønsker at betale lidt for det

Medlem
Brugeravatar

Runesm skrev:
Ledningsnettet tager man bare en ledning af gangen, og krydser af på sit skema som man kommer til det.

Kan anbefale at du søger på HP Academy, de har en serie gratis videoer som beskriver meget basalt hvad man har gang i, og dybdegående kurser hvis man ønsker at betale lidt for det

Super det prøver jeg at tage et kig på.

Ok som jeg har forstået det var der et ret stort problem med Z20LET motoren men det har jeg fundet en work around på. Det omhandler fly-by-wire speederen. I bund og grund betyder det at en Z20LET ikke har et spjældhus der kører med en TPS sensor da det åbenbart er en del af den integrerede styring som jeg jo skrotter ved at køre en speeduino. Men jeg har fundet ud af at spjældhuset fra en X20XEV motor (30 euro brugt) er født med TPS sensor og er et direkte fit på motoren. Så langt så godt.

I bund og grund kan jeg forstå at der er 4 ting der skal være til stede for at komme i gang med Speeduino. Et trigger hjul og sensor som sidder på motoren standard (der sidder et 60-2 hjul og sensor på). En TPS sensor med 3 ben som sidder på X20XEV spjældet. En lambda sonde. En map sensor på indsugningen. Og slutteligt et tændingsmodul 7 pins.

Det burde være overskueligt selv for en nybegynder som mig :)

Mester Medlem

r_uldal skrev:
Runesm skrev:

Super det prøver jeg at tage et kig på.

Ok som jeg har forstået det var der et ret stort problem med Z20LET motoren men det har jeg fundet en work around på. Det omhandler fly-by-wire speederen. I bund og grund betyder det at en Z20LET ikke har et spjældhus der kører med en TPS sensor da det åbenbart er en del af den integrerede styring som jeg jo skrotter ved at køre en speeduino. Men jeg har fundet ud af at spjældhuset fra en X20XEV motor (30 euro brugt) er født med TPS sensor og er et direkte fit på motoren. Så langt så godt.

I bund og grund kan jeg forstå at der er 4 ting der skal være til stede for at komme i gang med Speeduino. Et trigger hjul og sensor som sidder på motoren standard (der sidder et 60-2 hjul og sensor på). En TPS sensor med 3 ben som sidder på X20XEV spjældet. En lambda sonde. En map sensor på indsugningen. Og slutteligt et tændingsmodul 7 pins.

Det burde være overskueligt selv for en nybegynder som mig :)

IAT - lufttemperatur (Krævet)
CLT - kølevandstemperatur (Krævet)
TPS - gasspjældspositionssensor (Ikke krævet, men klart anbefalet for bedre kørbarhed)
Trigger - Fx netop det 60-2 hjul du snakker om. Du skal så finde ud af, om det er en induktiv(VR) sensor, eller en hall-sensor. Hvis det er VR(induktiv), så kræver det et VR modul med i købet også.
Mapsensor - Indbygget i speeduinoen, der fører du bare en vakuumslange
Lambdasonde - her anbefales at købe et wideband lambdasonde kit, det er ikke for nybegyndere at bruge den almindelige lambdasonde. AEM sælger nogle kit jeg kan anbefale, jeg har ikke (som mange) haft held med dem fra Innovate. Der er også et rigtig godt kit fra LD-Performance i england, som sælger et fuldt kit for 149£ med den seneste sensor generation, og som også har nogle fine funktioner som hjælper med at forlænge sensorens liv. https://ldperformance.co.uk/product/wid ... ontroller/

Det er sådan grundstenene i det du skal til at igang med.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time