Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 22:37

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 jul 2020, 19:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Jeg er ved at arbejde lidt med luftfiltret på min gamle sierra. Normal sidder luftfiltret på udstødningssiden på sådan en gammel svend. Men jeg vil så gerne have den over i modsatte side.

1. Fordi jeg kan lave kold luft indtag via forkofanger og direkte op til filtret og skærme det af for varme på den kolde side af motor.
2. Fordi jeg har muligheden for det, og har ikke set nogen med det. Og jeg er sikker på det vil være noget positivt for motoren.

Nu er spørgsmålet så, jeg skal have forlænget indsug ingsvejen med Ca 500mm. Turboen passer med 70mm slange. Er det et problem hvis jeg bibeholder de 70mm til luftfiltret, her tænker jeg at flowet lige skal stige i røret kontra en meget kortere og mere direkte vej.

I bund og grund er det nok mig der overtænker det, men er der nogen der har leget med det før turbo. På N/A maskiner kan der trods alt findes nm ved at lege med indsugning længde. Men vil umilbart ikke tro det er sådan med turbo biler.

Og ja, dåser og tape er lige hvad jeg har. Til jeg køber 6m 73mm alurør BilledeBillede

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jul 2020, 11:17 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20
Indlæg: 334
Hvis det var mig ville jeg beholde filterets placering og lave en "kasse" om luftfileret som så forsynes fra din "kolde" luft.

Kassen skal ikke være tæt så den kan trække luft fra motorummet under stilstand.


Vedhæftede filer:
PP luft.jpg
PP luft.jpg [ 72.97 KiB | Vist 29019 gange ]
Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jul 2020, 14:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Er kommet så langt, at jeg køber et pipercross filter til dobbelt karburator. Jeg har fundet en som passer i åbningen hen over ic og køler. Så kan jeg jeg få et 140x 435mm filter som passer i fronten bag grillen, og et kort rør op til turboen. Så er det vist så godt som det kan være.

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 nov 2020, 04:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Efter en del forsøg at div opstillinger, og indkøb af mange lidt std sierra dimser, så håber jeg at det rigtige resultat blev fundet.

Jeg har bestilt en 3d printer, så kan jeg lave et scoop fra fronten, til at lede luft ind til en luftfilter kasse der også skal laves.

After markedet til en Sierra cosworth er meget lille, så jeg må igang med at tegne og producere selv. Så det var lige endnu en dims til værkstedet

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jan 2021, 22:33 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 mar 2015, 20:54
Indlæg: 218
Geografisk sted: Frederikshavn
Hold endeligt tråden opdateret når du kommer videre i dét projekt :)

Blev lidt interesseret, mons tro at følgende holder vand?

Luft densitet [kg/m^3] ved hhv. 20 °C og 30 °C

(1,2041/1,1644)*100 = 103,41 --> dvs at ved at sænke indsugningstemperaturen 10 grader °C så får man 3,41 % mere luft ind i motoren, og jeg tænker nemt der er flere scenarier (biler) hvor man ville kunne sænke indsugnings temperaturen med væsentligt mere end 10 °C ved at lave et ordenligt design på indsugning, det er jo her diverse "powerluft filtre" failer fordi de sidder i radiatorens opvarmede luftstrøm og suger måske 60 grader varm luft ind? I stedet for luft der er under 20 grader fra en inderskærm eller lign.

Et eksempel igen, her ved at ændre indsugstemp fra 35 til 5 grader (blot for eksemplets skyld): (1,269/1,1455)*100 = 110,7 --> 10,7 % mere luft.

Data kommer her fra: https://en.wikipedia.org/wiki/Density_of_air

_________________
Vh. Mads


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jan 2021, 06:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Jeg er godt igang med at lave dimser, her en nogle ting i TPU ( gummi aktig matriale) og er ved at tegne på selve scoopet. Problemet er at det skal være et matriale der kan holde til strålevarme. Og det skal jeg lige lave nogle testprint i først. PET G carbon er bestil, ellers er ABS et alternativ, men de er åbenbart en del anderledes at printe i, da temperaturen skal være en del højere.

Og så er der lige designet, det er jo en ting der skal arbejdes på, og laves nogle forsøg med. Så der bliver jo nok en del forsøgsprint som bare bliver smidt ud.

Men det tager lidt tid at printe. BilledeBilledeBilledeBillede

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jan 2021, 16:45 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Så fik jeg tegnet og printet holderen til maxxecu. BilledeBilledeBillede

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team