Jeg vil gerne bringe lidt opmærksomhed i retning af en styring der begynder at tage fart. Det er en styring designet til gør-det-selv manden, men kan også købes i færdig udgave.
Op til 4 kanals fuld sekventiel tænding og brændstof, boostcontrol, idle control (2+3pin tomgangsventiler og steppermotor med ekstra plugin modul), vvt on/off styring (ikke closed loop variabel). Kører hall-sensor, men kan tage VR sensor input med ekstra plugin modul.
Fuldt udbygget, med bluetooth, kan man bygge en for under 1500kr. Firmwaren er 100% open source, så hvis man forstår programmering kan man selv give sig i kast med tilføjelser. Udover det bliver firmwaren stadig aktivt udviklet på nær månedsbasis. Hardwaren er mestendels opensource, hvertfald for de mere officielle boards. Selv RH Motorsport har bygget en lavpris ecu, baseret på det her system nu, med deres egen hardware kort.
Det hedder Speeduino
Jeg har forleden bygget en plug and play variant, baseret på den officielle v0.3.6 hardware, til en toyota som vi på sigt skal tryklade, og samlet set har jeg sunket 1.100kr i styringen. Her er første prøvestart:
Det her er lidt et forsøg på at puste lidt liv tilbage i det her forum, hvis nu nogen sad med nogen projekter de gerne vil have ud i livet, men var begrænset af priserne, eller at man bare gerne vil prøve noget for sjov, men ikke gider hælde mange penge i hvad der ellers bare ville være et forsøg.
_________________ Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i Legetøj: BMW E36 316i325i Turbo
Jeg har bestilt nogle PCB'er i kina ud fra et design en i finland har lavet, jeg er ved at lave plug-and-play boards der kan bygges ind i original bmw kasse, og loddes på original bmw stik til M52 single vanos motoren. Der er meget potentiale i det her
_________________ Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i Legetøj: BMW E36 316i325i Turbo
Jeg har været igang igen. I og med speeduino projektet er open source, og tegningerne til de oprindelige boards ligger til rådighed, gik der ikke længe før nogen fik den ide at lave deres egne boards, og så dele de tegninger.
Denne gang var det BMW M52 motoren, der har fået et stykke printkort der passer i den originale ECU kasse - som pazi88 fra speeduino forummet havde designet. Jeg fik printpladen produceret i kina for ca 150kr for 5stk. Så har jeg jo en backup hvis nu der gik noget galt.
Fik den samlet, savet lidt huller til slanger og usb stik (usb stikket bruges til firmware opdatering - ellers kører boksen bluetooth nu).
Bilen er et gammelt test-æsel der har stået stille over 2 år siden sidste start, så den klaprer lidt som en diesel. Udover det, så ser det ud til boksen virker
_________________ Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i Legetøj: BMW E36 316i325i Turbo
Der er sket MEGET siden da. På software siden kan man PT i nuværende beta-firmware lave et speed-input. Det er igang med at blive udbygget til at bruge til boost by gear. Der er kommet cold-advance som giver mere tænding ved kold i ønskede kurver. Der er kommet anden PID logik til styring af tomgang. Så er der sikkerhedssystemer på vej, som inkluderer olietryk, benzintryk og også AFR som ikke når et specifikt mål indenfor en sat tid, dvs det er muligt at redde motoren fra total nedsmeltning.
Udover det er platformen ved at migrere over på lidt kraftigere processor, udvikleren har et board til test lige nu som har 8kanals fuld sekventiel, altså både brændstof og tænding.
Den nye platform med ny software som er på vej, forventes at koste under 3000kr i færdig udgave, dvs man skal ikke lodde selv. Udover det er der canbus, og SD kort logning også. Det er eddermanme en brølstærk konkurrent til andre motorstyringer
_________________ Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i Legetøj: BMW E36 316i325i Turbo