Runesm skrev:
Sort røg er for meget diesel eller forkert timing. Fx hvis maf sensor måler for meget luft i forhold til reel luft indsuget (utæthed i trykrør så der blæser luft ud, eller egr ikke kan lukke så den måske blæser luft ud i udstødningen - det sker tit i lave omdrejninger da tryk i udstødningsmanifold oftest er højere end i indsugningsmanifolden under belastning/omdrejninger).
Dieseltryk kan være højere end den får at vide, sensorfejl - trykføler i rail. Det kan godt være computeren tror den kører 1600bar, men hvis nu signalet er skredet og den faktisk kører 2000 bar, så får du jo også mere diesel.
Sidste bud jeg umiddelbart har er slidte dyser. Slidte dyser kan flowe mere end den regner med.
Tak for input.
Omkring slidte dyser så har bilen kørt 240.000km, så det var jo ikke utænkeligt.
Men de har været til test hos Bosch og fundet iorden med en lang test rapport.
Så mon ikke de er ok?
Omkring dysetryk, så var det også en mulighed. Den er ikke specielt dyr så det er da rimelig simpelt at tjekke.
Men prøver lige at rode lidt med den EGR først.
Sent from my iPhone using Tapatalk