Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 08:18

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 31 jan 2003, 00:24 
hejsa

har lige et spørgsmål angående portning af top..
nu er det ikke meget der snakkes om bmw på denne side men
er der nogle der har erfaring med portning af top på en bmw 320 e30 eller 325 e30??
hvad det kan give og sådan??


og hvad er forskellen på et 320 og 325 topstykke?
og kan et 320 topstykke komme op og konkurere med et std 325 hvis det bliver portnet?

er i gang med et projetk hvor jeg vakler lidt om jeg skal ta et 325 som ikker er helt i synsmandens ånd eller om jeg kan nøjes med måske at få portnet et 320 topskykke istedet....

håber at høre nogle gode råd..
syntes siden her trænger til en masse bmw snak..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 31 jan 2003, 00:47 
Er der ikke nogle kloge hoveder på bmw-klubbens hjemmeside der ved det? Ikke for at smide dig ud:-D men har engang været derinde og kigge lidt, og på det tidspunkt var der da et par kloge hoveder der kunne lidt tricks med bmwer jeg kunne bruge.:-D


Top
  
 
Indlæg: 31 jan 2003, 01:03 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
prøv at tjekke forummet på bmwe30.dk, der blir snakket masser om bmw :-)
Forskellen fra et 320 topstykke til et 325i topstykke er større ventiler og større kanaler og så er forbrændingskammeret anderledes.
Du kan sagtens sætte et 325i topstykke på en 320i blok, men så sænker du kompressionen og det er ik lige det optimale på en sugemotor.
Mht. en 2,0 motor, så har jeg den mening at det ik rigtig kan betale sig at gøre noget ved den, medmindre det er trykladning. Den har så lidt moment i forvejen og hvis du flytter det højere i omdr. så blir den helt død at køre i på gaden.
Den bedste løsning er at bygge en 2,7, så er der rigeligt af moment og hk :-)
Det nemmeste er bare at smide en 2,3 ell. 2,5 motor i.

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2003, 11:34 
hej jan

kender godt ssiden men synter ikke forummet er så let at over skue som dette.
og almen viden kan jeg nog også bruge til noget.

det er ikke en std 320 der skal gøres noget ved..
det er en 20´er blok der skal bores op til 25´er stempler og med en krumtap fra en 23´er (har du forresten stadig de stempler til salg) så det jeg skal vide nu er om jeg skal ud og ha fat i en 25´er top eller om berabejdning af en 20´er top kan kompensere for en 25´er sådan at det ser ok lovligt ud uden at være det helt..
kan du følge mig lidt?

savner en masse tips om konventionel tuning..
komp og turbo er ikke lige mig.. og det med at smide en 325 motor i er nemt nok men det er heller ikke det jeg vil. (sær ved det godt men det skal ikke altid være det nemmeste) for mig handler det ikke om at ha en 325 motor i.. det handler om at bygge en motor selv af forskellige dele og få en ikke helt alm bil men en lille hjemme bygget motor som man kaan være stolt af (især hvis den kommer til af gi de 325´er baghjul..

så mangler fif om tuning


Top
  
 
Indlæg: 31 jan 2003, 11:46 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Jeg forstår dig godt, altid sjovere med en motor man selv har bikset sammen :)
Har stadig stemplerne.
Hvorfor bruge en krumtap fra en 323i?? og hvilke plejlstænger har du tænkt dig at bruge??
Jeg ville gå efter et 325 topstykke, så har du større kanal og ventiler og synes manden kan ik se om det er et 2,0 ell. 2,5 topstykke og så sæt en anden knast i. Jeg havde en 274 ell. 276gr. knast i min gamle 2,7 og der var det lige over 3000omdr. at der begyndte at ske noget.

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2003, 12:15 
der står da 2,5 på et 25´er topstykke ikke?? veed godt det kan slibes væk.(det var også min første tanke at bruge et 25´er top men nu ville jeg lige høre hvad et 20´er kan bruges til hvis det blev bærebejtet.. (du ved sådan at jeg når jeg bliver tjekket har næsten god samvittighed)
323´er krumtap og stænger giver det ikke længre slag volumen end 325´er ??
(det er også et afgift spørgsmål*bore jeg en 320 op til 25 stempler med 25 krumtap laver jeg jo en anden allerede org model og så skal der betales afgift hvis man skulle blive knaldet*
bruger jeg 23 krumtap og 25 stempler er der jo ikke en motor der er lavet org.
(de kan sikkert nakke mig alligevel men jeg har stadig ikke lavet en anden org model)

(kunne godt drømme om at man kunne lave et 24v top stykke)

skal ha knast ok måske justerbar knast hjul *eller det dur måske ikke*


Top
  
 
Indlæg: 31 jan 2003, 13:47 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Jo 323i krumtappen har en længere slaglængde end en 325i, men sætter du 325 stempler i, så får du aldrig motoren til at dreje en eneste omgang, stemplerne hamre lige op i topstykket.
det 2,5 som står på topstykket er ik til at se når motoren er samlet, jeg kan ik huske om det er bag indsugnings ell udstødningsmanifoldet det sidder. Næsten lige meget hvad du gør, så er det ulovligt :-)

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2003, 14:12 
det med stemplerne. havde jeg ikke regnet for noget problem da jeg har set en køre med det uden at ha taget noget af stemplerne men det kan jo være jeg bliver nød til det (er 100% sikker på det var 323 krumtap han brugte og en næsten 99% sikker på det var 323 stænger men det må jeg lige høre ham om. men han havde ingen problemer.
men hvis jeg vil ha planet min top lidt for mere komp skal jeg måske ha noget drejet af de stempler. (hvis man kan det)


Top
  
 
Indlæg: 31 jan 2003, 14:20 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
sikker på at det ik var 323 stempler han også brugte??
Du ska bruge nogle andre plejelstænger, for stemplerne kommer til at rage op over kanten på blokken, lige meget hvor meget du tager af stemplerne. og med andre plejlstænger kommer stemplerne til at stå for lavt, så det er pest eller kolera...

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2003, 11:48 
har fundet ud af det nu jan det var 325 plejelstænger og stempler med 323 krumtap
og han siger de lige kan være der (så det må jeg prøve) så må jeg bare se om det kan lykkes for mig..

har ellers en anden ven der har en 535 til salg det kunne være lækkert med sådan en kværn i meen holder mig nu til det jeg er i gang med...


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 54 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team