Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 20 sep 2018, 07:58

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 03 mar 2016, 16:36 
Offline

Tilmeldt: 03 mar 2016, 16:19
Indlæg: 1
Hej heej.

Er i gang med en større renovation, af min motor, efter den gik i stykker sidst jeg brugte den.
Dertil skal jeg bruge nogle nye ringe, da jeg kan se de ikke er gode nok mere.(De har været genbrugt flere gange af tidliger ejer, men de er bestemt ikke gode nok mere)
Forhøjningerne er trykket flade.
De er af denne type : http://www.cesmotorsport.com/extimages/ ... g_HG_2.jpg

Nogle ideer til forhandler ?

Læste i et tidligere indlæg, at grunden til man lavede denne løsning : http://s28.photobucket.com/user/m3jonas ... k.jpg.html , var pga. blowback. Er det virkelig nødvendigt ? Min motor har det ikke ligefrem, så det er vel svar i sig selv ?

Kim


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 mar 2016, 07:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Altså der brugt en løsning som du ved der virker fordi der ingen blowback har været..... og nu vil du undlade at sætte samme type ringe i fordi den ikke tidligere led af blowback?

Samsung S5 Tapatalk

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 mar 2016, 12:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1314
Er ikke helt sikker på hvad du spørger om i her -> "Læste i et tidligere indlæg..... pga. blowback.."
Hvis du snakker om pyramideringen så nej .. hvis du snakker om den kanal der er fræset fra cylinderen til ydersiden af motoren så nej...hvis du snakker om at kanalen måske kan mindske mængden af Blowby så måske..

Blowback er gasser der blæses retur forbi indsugnings ventilen/erne...
Blowby er forbrændings gasser der smutter uden om dit stempel, alle motorer har lidt blowby...

Hvis der er tryk nok i dit forbrændings kammer til at løfte toppen så forbrændings gasserne ikke længere kan stoppes af pyramideringen/toppakningen så kan en meget lille smule ledes via en lille kanal til ydersiden af motoren, om denne lille smule er nok til at sænke trykket i forbrændingskammeret nok til at der ikke længere er så stort pres på dine kompressions ringe at du herved undgår overdrevent blowby er usikkert.. jeg tvivler .. vil mene at du har nogle seriøse problemer hvis du skal til at lede tryk ud af forbrændings kammeret via disse kanaler for at undgå for meget blowby...

Lige som kompressions ringene der jo ikke er helt tætte vil jeg også mene at en meget lille utæthed ved pyramide ringene er acceptabelt, nu er det også langt svære at tætne kompressions ringene da de jo er skåret over.. og yderligt så bevæger de sig (enda ikke lige op og ned) ... for at tætne mellem to hårde flader så skal overfladerne enten være utrolig plane og ligge parallelt på hinanden, eller også skal der benyttes en "blød" pakning der kan deformeres en smule (plastic deformation) eller hvis den rette polymer kan findes så kan pakningen være elastisk (ikke så mange at vælge imellem når både tryk og temperatur skal tages i betragtning)...

Når der er tale om en pyramidering af et materiale der er hårdere end topstykket, som enten er støbejern eller aluminium, så vil ringen "bide" sig ind i toppen og da en motor ikke er stiv vi den vrider sig, så hvis toppen ikke vrider sig fuldstændigt ens med blokken så ligger toppen og ringen ikke længere helt plant imod hinanden og en smule forbrændings gasser kan finde vej forbi pyramideringen..

alternativt til en hård pyramidering så kan en ring af et "blødere" materiale bruges så toppen ikke er den der bides ind i.. denne ring vil ofte have en eller flere riller der deformeres under montering.. igen er her tale om en plastisk deformation, hvilket vil sige at hvis top og blok bevæger sig i forhold til hinanden så vil der være en lille utæthed..

Læg mærke til at der kun er tale om en lille utæthed.. hvis gasserne frit for lov at blæse forbi enten pyramideringen eller kompressions ringene så holder de ikke længe .. dette svarer til at holde en 8-900 graders skærebrænder imod dem..


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team