Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 20:50

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 07 nov 2011, 21:14 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej folkens.

Jeg er gået i gang med "projekt-tæt-motor" på min Volvo med B23ET klon. Det lyder voldsomt, men den skal bare have skiftet diverse pakninger/pakdåser, da den smider lidt olie hist og pist. Men der var noget jeg kom til at tænke lidt over. Motoren er samlet med en skæreringstoppakning, og ilfølge tidligere ejer kunne den pakning bruge to gange, og derefter kan man smide blok og top væk.

Er det rigtig at nogle skæreringspakninger kan bruges mere end én gang? Normalt når man tænker pakning, så er det jo en engangsfornøjelse

Er en skæreringspakning så "ond" at den så at sige ødelægger blok og top?

/Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2011, 09:55 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
1000 kr spørgsmålet er hvorfor afmontere toppen hvis pakningen ikke er utæt?
Det er meget dårlig karma at genbruge en pakning.
Uanset konstruktion.

Smide blok og top ud efter brug af en skærerings pakning.
Det lyder mærkeligt!
Pakningen skærer sig mig bekendt op i topstykket, så der kommer en fordybning i dette.
Topstykket kan jo rettes af for at fjerne denne, indtil toppen når mindstemålet.
Hvorfor er der monteret en skærerings pakning!
Har motoren en så høj effekt at den er nødvendig?
Hvis man kigger lidt på hvad svensken gør i dag.
Så bruger de en standart pakning.
Og når den giver op.
Så drejer de en ring i blokken, lægger en tynd tråd i denne, således at den stikker lidt op. og monterer en standart pakning!!
Så slipper de for at købe en meget dyr pakning, og topstykket skal ikke planslibes, hvergang det har været afmonteret.
Og til sidst skrottes, da det er kommet under mål.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2011, 18:41 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej Morten.

Undskyld min formulering i starten. Det lyder som om jeg har i sinde at hive toppen af, men dette er ikke tilfældet. Denne er hverken utæt eller noget som helst. Jeg kom bare til at gå og tænke lidt over det, nu hvor jeg skulle have gang i alt muligt andet med maskinen.

Og angående det med at smide blok og top ud, det fik jeg at vide at ham der har fået motoren lavet i tidernes morgen (motorbygger er tidl. 240/s40 racerkører Jørgen Poulsens race-mekaniker, Jan). Han sagde at toppakningen kunne bruges to gange, og efter gang nummer to, kunne man smide hele lortet i skraldespanden. Jeg spørger om dette virkelig kan passe, da jeg ikke har noget erfaring med skæreringspakninger.. Std pakninger har altid virket for mig. Bare man får kørt styringen ordentlig ind, plejer der jo ikke at være problemer.

Motoren er monteret med skæreringspakning, da den har kørt med noget mere effekt i sin tid. Det er en B23A blok, som er konverteret til turbodrift.. Alt er afvejet og balanceret sammen, og der er bygget olieundersmøring i blokken. Den har tidligere kørt med 330hk og 500nm, og monteret med DTA sprøjt og noget T70 turbo vidst nok. Toppen er bearbejdet, ventilerne trukket længere op i topstykket og forbrændingskamrene lavet halvkugleformet. Motoren er bygget til at køre med 1,5bars tryk. Kører nu med 0,8 og laver 220hk på org. chippet motronic (for at skåne m46'eren)

Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 nov 2011, 17:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Dvs. anden hånds oplysninger!
Den enest forskel på en skærerings pakning og en standart, er meltaringen omkring cylinderen.
Og en standart pakning skal fjjernes med værktøj efter et par års brug.
Så her døde genbrugs tanken.
Skærerings pakningen har en skarp ring der skærer sig ind i topstykket, og måske også ind i blokken, her er jeg ikke sikker.
Hvor dybe riller den skærer ved jeg ikke.
Men et gæt ville være imellem 0,1 og 0,2mm.
Intet problem hvis man plansliber blok og top, og monterer en standart pakning efterfølgende.
I mine øjne er det en møg løsning der er meget dyr.
Og der findes bedre løsning på det problem i dag.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 nov 2011, 19:21 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ikke helt enig.

Skæreringsløsningen er ikke helt dum.

Men nu skal man ikke fikse noget der ikke er i stykker.(medmindre det er for sjov!)

Std Elring eller Goetze toppakning til 98dkr er med til mere effekt end langt de fleste dk volvoer har.

Jeg har lige o-ringet et par volvo blokke med løse stålringe med det formål at lave mekanisk låsning af std pakningens flammering. Ikke fordi det var nødvendigt, men fordi det var lidt sjovt at pusle med det.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2015, 07:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Lige for at bringe et super gammelt emne op igen - men hvilket stykke værktøj skal jeg skaffe for at kunne lave en rille til lidt rustfri svejsetråd?

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2015, 14:32 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 mar 2015, 20:54
Indlæg: 218
Geografisk sted: Frederikshavn
Runesm skrev:
Lige for at bringe et super gammelt emne op igen - men hvilket stykke værktøj skal jeg skaffe for at kunne lave en rille til lidt rustfri svejsetråd?




"iskenderian groove-o-matic" - Det findes sikkert også andre.

http://www.iskycams.com/cart/groove-o-matic-c-28.html

http://www.amazon.com/Isky-Racing-Cams- ... B002VVV10O

_________________
Vh. Mads


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2015, 19:06 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ellers tag inspiration fra de andre volvo tråde herinde. Mener der er et billede eller to fra da jeg laver ringene på dem.
En fræser giver et bedre spor.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2015, 20:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
Har selv sådan et værktøj som Mads linker til. Har brugt det på min Volvo, og virker efter hensigten. Og så har Henrik lavet min reservemotor. Umiddelbart ikke nogen synlig forskel, men tænker det på maskine sikkert er bedre.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2015, 21:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
HenrikGM skrev:
Ellers tag inspiration fra de andre volvo tråde herinde. Mener der er et billede eller to fra da jeg laver ringene på dem.
En fræser giver et bedre spor.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk


En håndfræser ala harald nyborg med spids hovede?

Det er desværre dyrere end jeg huskede det værktøj. Jeg er på et kedeligt budget, og vil gerne strække en std toppakning lidt længere end de plejer. En athena skæreringspakning koster ca 2500 kr så værktøjet er også lidt deroppe af i pris.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team