Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 23:47

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 aug 2015, 21:06 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 26 jul 2015, 00:43
Indlæg: 19
Geografisk sted: Silkeborg
Jeg har et problem, som nok skal løses før jeg tuner videre. Har bygget Megasquirt i bilen (fra loddekolben) og fået motoren i gang og den kan køre, men ikke supergodt. Den går lidt magert, skyder ind imellem i indsugningen, men det er ikke det jeg vil snakke om her.

Omdrejningstælleren i tunerstudio hopper op og ned, ca 300-400 omdr, både i tomgang og med flere omdrejninger. Som sagt går motoren ikke super duper, men når den ind imellem går jævnt, tomgang f.eks, står omdr tæller nålen(i Tunerstudio) konstant og hopper. Billedet er taget med motoren i tomgang (800 rpm), hvor den går fint. Omdrejningstælleren hopper også, når man f.eks kører ned af en bakke, med speederen sluppet.

Jeg har et 36-1 tandhjul og en Honeywell 1gt101dc hall sensor. Startede ud med at have en afstand på knap 1 mm, men har googlet lidt og set at nogle har op til 4 mm, så jeg prøvede at ændre afstanden til ca 3 mm, men det gjorde ingen forskel.

Nogen bud på hvad der er galt?


Vedhæftede filer:
Udklip_9.JPG
Udklip_9.JPG [ 133.15 KiB | Vist 20200 gange ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 aug 2015, 22:47 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 26 jul 2015, 00:43
Indlæg: 19
Geografisk sted: Silkeborg
Nå, jeg fandt fejlen.

Under "wheel decoder settings" stod "Trigger pos A" til 0 (nul) og det må den ikke. Det står der faktisk også i det der excel ark, som man bruger til at regne de forskellige trigger pos ud.

Så jeg tastede 70 ind i trigger angle og tallene blev anderledes og nullet forsvandt.

Så nu står omdrejningsnålen helt rolig, fedt.

I øvrigt, da jeg startede motoren, gik den helt extremt fed, så jeg måtte ændre både warm up settings og VE tabellen. Det havde åbenbart meget at sige, at omdrejningstallet var ustabilt.


Vedhæftede filer:
Udklip_10.JPG
Udklip_10.JPG [ 148.74 KiB | Vist 20170 gange ]
Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 aug 2015, 06:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Hvis Trigger angle er forkert så derfor har din tænding nok også stået forkert..... og det gør den måske stadig.... Få checket din tænding med en tænding pistol

Samsung S5

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 aug 2015, 07:59 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 26 jul 2015, 00:43
Indlæg: 19
Geografisk sted: Silkeborg
Her i begyndelsen kører jeg med det originale tænding på motoren (platiner), da jeg mente at det var nemmere at få motoren startet første gang. Jeg vidste jo at det virkede.

Men senere (i løbet af vinteren) skal jeg have tændingen styret af MS også. Skal bare have gjort op med mig selv om det skal være wasted spark eller strømfordeler.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 aug 2015, 11:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Jeg stemmer wasted spark hvis du ikke laver COP (coil on plug)

Samsung S5

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 aug 2015, 16:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Strømfordeler kan være fint, waste and spark kan blive slukket, hvis der rigtig er tryk på, med vilde knaster.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 aug 2015, 21:48 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 26 jul 2015, 00:43
Indlæg: 19
Geografisk sted: Silkeborg
Umiddelbart kunne jeg tænke mig at bevare strømfordeleren og finde en god tændspole. Wasted spark, så skal jeg til at rode med noget, for at omdrejningstælleren fortsat kan virke.

Bilen har oprindeligt haft en 4 cyl motor og nu har jeg så installeret denne 6 cyl. Bilen fandtes kun med 4 cyl og omdr tælleren kan ikke stilles om. Så for at få den til at virke, købte jeg en "omdr converter" og den skal have signal fra minus terminalen på tændspolen. Det er noget med at converteren lever at de peak spændinger der kommer. Et alm 12 volt pulsende signal duer ikke. Omdr tælleren er i øvrigt så gammel, at den også lever af peak spændinger fra tændspolen, pulsende 12 volt reagerer den ikke på.

Men hvis der findes en anden converter, som kan tage det svage (6 cyl)signal fra MS og få det til at fungere på den originale 4 cyl omdr tæller, så er jeg nok til wasted spark, med en tændspole fra en VR6 motor.

Vil jo gerne bevare den originale omdr tæller.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 aug 2015, 22:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Problemet med wasted spark og en gammel omdrejningstæller kan løses med et arbejdsrelæ.
viewtopic.php?f=7&t=24561&hilit=arbejdsrel%C3%A6&start=10


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 aug 2015, 21:20 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 26 jul 2015, 00:43
Indlæg: 19
Geografisk sted: Silkeborg
m power skrev:
Problemet med wasted spark og en gammel omdrejningstæller kan løses med et arbejdsrelæ.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php? ... 6&start=10


Det var sgu smart :-)

Så tror jeg det bliver wasted spark.....


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team