Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

#21 Indlæg af Kuno »

HenrikGM skrev:Hvor skal gassplæjdet sidde?

God pointe. Gasspjældet kommer til at sidde hvor rørtilslutningen sidder nu. Direkte på chargecooleren.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

#22 Indlæg af HenrikGM »

Det bliver et af de få drawbacks.

Med meget stort plenumvolumen bliver motoren lidt spøjs på gassen. Feks starter den altid på fuldgas indtil den har suget vacuum, og gassen er lidt hys særligt med stort spjæld.

Der er ingen tvivl om at sammenbygningen, hvis der er plads nok, er en fin ide, men plenumvolumen går højt op.
'En løsning kan være individuelle spjæld, med dertil underholdning i at få det til at køre på en trykmotor.

En løsning kan være et meget progressivt speedertræk, det kan hjælpe en smule på fornemmelsen.

Sæt i værk.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

#23 Indlæg af K-FINN »

Der er jo flere trykladet motorer der kører med spjældhuse, så det kan godt køre fint.
Men vil give henrik ret, det er noget mere omstændig, nemmest er det, hvis turbo er god stor, så den ikke puster helt vild bare ved almindelig kørsel
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

#24 Indlæg af Kuno »

Ja, kan godt se udfordringen. Som den er nu, er den på ca.7 liter hvis man forudsætter at halvdelen af chargecooler elementet er luft. Jeg tror det er muligt at fjerne 1-1,5 liter i toppen, men om det gør den store forskel?
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

Re:

#25 Indlæg af Kuno »

HenrikGM skrev:
Kuno skrev:
ae86 skrev:Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges


Det er der jeg kommer i kambolage med en køler. Hvad er argumentet for den afstand? Som jeg har forstået det trækkes størstedelen af luften langs tragtens kant og ikke over hullet.


Ikke ret relevant den afstand.

Kuno; Kom forbi en aften, så skal jeg vise dig hvorfor. tag din tragt med, så finder vi den afstand der begynder koste flow.

hellere en lang tragt og kort afstand til væg end omvendt.


Hej Henrik,
Nu er jeg kommet lidt videre med manifolden. Er der nogle tommelfingerregel for afstanden inde det går ud over flowet? Jeg har lige pt 15-20 mm.
Vedhæftede filer
IMG_0533_s.jpg
IMG_0533_s.jpg (192.17 KiB) Vist 19169 gange
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

#26 Indlæg af HenrikGM »

Det skal testes for at få det rigtige tal men du plejer ikke få vanskeligheder hvis du har 60procent af udvendig mål til gavlen. Formentligt kan du gå noget tættere på men det du har her er nok for tæt vil jeg tro. Tror den skygger.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

#27 Indlæg af Kuno »

HenrikGM skrev:Det skal testes for at få det rigtige tal men du plejer ikke få vanskeligheder hvis du har 60procent af udvendig mål til gavlen. Formentligt kan du gå noget tættere på men det du har her er nok for tæt vil jeg tro. Tror den skygger.

60 procent af udvendig mål af tragt? Den måler Ø72mm. dvs. 43. så langt kan jeg ikke komme væk. så kommer jeg i karambolage med vangen til hjælmen, desværre. Så er spørgsmålet hvor meget den er falden i flow med den afstand?
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

#28 Indlæg af HenrikGM »

18mm er jo tragtens endeareal ekvivalent så den ville jeg ikke gå under uanset.
15mm bør være for lidt medmindre tragten er 'for' stor.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

#29 Indlæg af Kuno »

HenrikGM skrev:18mm er jo tragtens endeareal ekvivalent så den ville jeg ikke gå under uanset.
15mm bør være for lidt medmindre tragten er 'for' stor.

Jeg er sku ikke helt med. Jeg har vedhæftet en tegning af tragten, måske afstanden bedre kan forklares ud fra den?
Vedhæftede filer
intake_runner_l_mk2_part_2.pdf
(15.28 KiB) Downloadet 1160 gange
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

#30 Indlæg af m power »

Det er du ikke ene om :-)
ekvivalent er vist svensk, og lyder meget fint ;-) skriv det nu på dansk så alle kan være med :-)
Besvar