Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 03:50

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 08 dec 2014, 13:44 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Harmonic_balancer
Hvis man søger på nettet om sådan nogle lette alu. remhjul uden dæmpning som mange motore er født med, kan jeg se at det ofte har ført til ophedet debat for og i mod.
Nogle påstår at krumtappen kan komme i svingninger og knække, andre skriver at de har kørt 100000 vis af km med små lette solide ebay remhjul, og der ikke findes et tilfælde af en knækket krumtap mm. hvor årsagen kan tilskrives et remhjul uden dæmpning.
Hvis vi ser helt bort fra udbyttet af at lette en motor for ex 2 kg roterende masse, mindre udveksling og bling bling som kan udnyttes med et aftermarket remhjul.... Hvad er så holdningen på PF. når vi taler om driftsikkerhed?

Glædelig jul
dykkerdahl

_________________
Nissan 200sx


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 dec 2014, 16:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Indlæg: 505
Geografisk sted: Skjern
Jeg kører med et alu. hjul på min VOLVO B230 motor.

Primære årsag:
De originale VOLVO remskive hjul, har det problem at de kan "glide" i vulkaniseringen. Det bevirker at det er meget svært at stille tænding og samtidig giver det endnu større problemer når/hvis tandkransen til VR eller HALL sensor sidder på ydredelen af remskive hjulet.

Sekundær årsag:
Sammen med et andet hjul på min generator bliv hastigheden på min generator og vandpumpe nedsat, det eliminerende at jeg ikke kunne lade ved høje omdrejninger. Måske eliminere at vandpumpen kaviterer.

Jeg har haft alle mulige problemer med min motor, dog ingen jeg har kunne relatere til remskivehjulet uden dæmpning.

Diverse billeder af remskivehjul i mit photo album:
http://volvo.daigaard.dk/#!album-10-169

_________________
Steffen
______________________________
Mange tilfældig fejl er ikke tilfældige
http://volvo.daigaard.dk
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 dec 2014, 17:44 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Når de bruger volvo motoren til dragrace, eller køre langdistance med højre rpm, så holder krumtappen ikke til vibrationerne i længden uden en ordentlig dæmper i for.

De fleste er dog næppe i nærheden af at nå dertil i praksis, men dæmperen er der for at undgå svingninger, og dem kan krumtappen ikke tåle i længden. spørgsmålet er nok hvor længe det så er. Rammer man harmonsisk svingning, så går det nok stærkt hvis man bliver ved at køre lige der.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2014, 00:16 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 jul 2005, 02:55
Indlæg: 240
Geografisk sted: kalundborg
vi har kørt langdistance med en B230FT krumtap, sugemotor, og softcut ved 8000 o/m i 4-5 år, med en 5-6 løb per år i 6 timer (altså min 120 timer), mindre aluhjul på krumtappen, uden nogen former for problemer med motoren.. motoren blev købt brugt i sverige som ombygget til 2,5 liter.. den har svjh fået skiftet lejer 2 gange i den tid vi har kørt med den, ikke fordi de som sådan var slidt, men mere fordi at den var åben for kontrol alligevel og stumperne ikke koster alverden..

til almindeligt gadebrug ville jeg ikke være videre nervøs ved at montere et hjul uden dæmpning, medmindre motoren var kendt for problemer med flexende krumtap (PSA, ford puma mv)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2014, 07:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg tænker et eller andet sted også at det må være noget forskelligt fra motor til motor - både kvalitet og konstruktionsprincip.
Der er vel f.eks. en grund til at BMW har sådan en kæmpe klump i spidsen af deres R6'ere.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2014, 18:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Det må vel også være kørekomfort til en vis grad

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team