Det har været oppe i nogle gamle tråde, men hvor handler i ARP bolte idag?
Jeg søger ARP HSK 201-4601 og ønsker ikke at blive bollet i røven af en forhandler, der sælger eksotisk bolt udstyr til de indviede...
Kan se at de koster lige over 800kr i US, men så skal de hele vejen herover og så koster det, når det kun er lille mig. Fandt en svensk hjemmeside, der vil ha´ 2200skr og det syns jeg er lige i overkanten for at flytte en æske bolte
Er 12.9 pinbolte ikke i samme kvalitet som ARP's ? Jeg har fundet nogle, og jeg skal til at bygge en bmw motor. De koster kun 1300 svenske frem for 2200 svenske. Og hvad med flerlags toppakninger - er der nogle steder der er billigere end andre der?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i Legetøj: BMW E36 316i325i Turbo
Det store spørgsmål er hvad er en ARP bolt egentlig lavet af?
Originale plejlstangsbolte til en volvomotor er blankbearbejdede 10.9
Nogle steder er ARP reklameret til at kunne tåle det dobbelte af hvad 10.9 kan. Det er elers imponerende, måske endda lidt for imponerende.
ARP 8740 har 200.000psi eller 1380Mpa tensile strenght.
Til sammenligning har en 10.9 minimum 1040Mpa, og en 12.9 minimum 1220Mpa.
Med andre ord, har den laveste grade ARP bolt en tensile strenght væsentligt over en 12.9.
Nu er der lige det ved det, at ARPs opgivelse ikke fortæller om det er en minimumsværdi, maksimumsværdieller hvad det reelt er. Nogen der ved om de har valgt at opgive dem ved en gennemsnitsværdi?
Noget helt andet er at ARP2000 bolte skruet i en 4340 plejlstang har en brudstyrke på bolten der ligger ret så meget over gevindets styrke i plejlstangen. Groft sagt; hvad er grunden til at skrue bolte i der er hen i retningen af dobbelt så stærke som det gevindet kan holde til?
Det kan være fordi plejlstangen simpelthen har det problem at bolten er for lille, og man derfor går ultrahøjstrykebolte, men hvorfor gøre det når plejlstangen jo frit kan designes med større bolte hvis det er der den er gal...
Har vi en strukturel ingeniør herinde der kan kaste fornuft over det?
Henrik
http://boost-it.dk Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Jeg aner simpelthen ikke om ARP 8740 er bedre end 12.9 stål. Pointen er at et firma har lavet en løsning, så jeg slipper for BMWs strækbolte og kan genbruge fra gang til gang. Og til 840kr gider jeg ikke selv rode så meget med det. Så er jeg doven og vælger den nemme løsning med stag,skiver,møtrikker i den rigtige dimension til præcis min motor
Til info har jeg lige modtaget mail fra Bruno Hansen Motorsport om at de tager 1.727 inkl moms. Jeg magter ikke at skrive rundt til alle tun pushere i dk, så jeg antager at det er prisniveauet i DK